De volwassen positie van het PPL-model bereiken? Zo doe je dat!
Bij het positioneren van leren maakt een organisatie een beargumenteerde afweging hoe leren & ontwikkelen ingezet kan worden voor organisatiesucces. De volgende stap is het professionaliseren van leren. Dit begint met het opstellen van een actieplan. In dit artikel krijg je praktische handvatten voor het professionaliseren naar de volwassen positie.
In een reeks artikelen bespreken L&D experts Lisanne Kooij en Sietske Goldenbeld de praktische toepassing van het PPL-model, voorbeelden uit de praktijk en de verschillende posities en aandachtsgebieden. L&D Talents ontwikkelde het PPL-model om de bijdrage van leren & ontwikkelen aan een organisatie inzichtelijk te maken. Meer over het PPL-model lees je hier.
Van doelgericht naar strategisch partnerschap
In de kwalitatieve positie ligt de focus van leren op het ontwikkelen van efficiënte leeroplossingen. Als we naar de volwassen positie kijken, zien we een verschuiving: hier staan leeroplossingen in directe relatie tot de talenten van medewerkers en de organisatiedoelstellingen. De L&D-adviseur werkt niet alleen samen met de business; diegene staat nu daadwerkelijk met één been ín de business.
Het gevolg? L&D richt zich niet alleen op organisatieontwikkeling maar ook op strategisch adviseren. Een belangrijk verschil tussen de posities is de manier waarop leren en ontwikkelen bijdraagt: in de kwalitatieve positie draait het om de ondersteuning van de huidige dienstverlening, terwijl in de volwassen positie de focus ligt op anticipatie en continue verbetering van de dienstverlening.
Drie acties om het leren te professionaliseren naar de volwassen positie
Streeft jouw organisatie naar de volwassen positionering van leren? Deze acties helpen je op weg.
- Leren en ontwikkelen als prioriteit voor het management
Het op de voorgrond plaatsen van leren en ontwikkelen laat het hele bedrijf de waarde van continu leren en ontwikkelen zien en erkennen. Het ultieme doel van deze volwassen positionering is om leren en ontwikkelen te integreren in de bedrijfscultuur. Hierdoor draagt het bij aan innovatie, groei en het behalen van organisatiedoelstellingen. Wat je nodig hebt om dit te bereiken, is een reeks overtuigende succesverhalen van leerinterventies die een directe positieve impact op de bedrijfsprestaties hebben gehad. Ook is de bereidheid van het management cruciaal om leren als een strategische prioriteit te beschouwen.
- Doorloop de volledige PDCA-cyclus
De PDCA-cyclus garandeert dat leren & ontwikkelen op een systematische en cyclische manier wordt benaderd, wat leidt tot voortdurende verbetering. Door deze cyclus te volgen, zorg je ervoor dat leerinitiatieven continu worden geoptimaliseerd op basis van feedback en gemeten resultaten. Hierdoor blijft de content relevant en effectief. Om dit te realiseren is een robuust systeem voor het verzamelen en analyseren van feedback essentieel: een kwaliteitscyclus. De betrokkenheid van de L&D-adviseur vanaf het begin van het leertraject is ook van groot belang. Een bedrijfscultuur waarin evaluatie en aanpassing worden aangemoedigd, versterkt deze cyclus verder.
- Voeg waarde toe met L&D-expertise
L&D Experts zorgen ervoor dat het leerproces zowel aansluit bij de bedrijfsdoelstellingen als effectief is voor de medewerkers. Door hun expertise in te zetten, ontstaat er een synergie tussen organisatiedoelstellingen en werknemersontwikkeling. Om dit te bereiken, zijn goed opgeleide L&D-professionals nodig met zowel expertise in hun vakgebied als ‘people skills’, waarmee ze effectief kunnen communiceren en samenwerken met andere afdelingen. Een open dialoog tussen L&D en management is noodzakelijk voor strategisch advies dat aansluit bij de bedrijfsvisie.
Meer weten?
Het PPL-model biedt inzicht in de huidige positie van leren binnen jouw organisatie en wat je kunt doen om verder te professionaliseren. Wil je meer weten? Neem dan vrijblijvend contact op met Business Manager Steffi Waslander.