“Durf te dromen over een langetermijnvisie op digitaal leren”
Het inrichten van digitale leerlandschappen is een belangrijk thema binnen Learning & Development. Tools zoals Learning Management Systems (LMS) worden steeds vaker ingezet om de ontwikkeling van medewerkers te stimuleren. Michala Uilenreef, L&D Expert bij L&D Talents, deelt tijdens een interne “Master aan het woord’-sessie haar visie op hoe digitale leerlandschappen binnen organisaties optimaal kunnen worden ingericht.
Behoefte aan flexibiliteit
Michala heeft de opkomst van digitaal leren van dichtbij meegemaakt. “Tijdens de pandemie nam de behoefte aan online leren enorm toe, waar veel organisaties tot daarvoor nog terughoudend waren. Dit bleek de enige manier om stagnatie te voorkomen. Slim ingerichte digitale tools bieden de mogelijkheid om anytime & anywhere te leren. Ook voor organisaties biedt een slimme inrichting extra voordelen, zoals inzicht in resultaten en data-analyses. Een integratie met HR-systemen biedt bijvoorbeeld verdere inzichten in de kennis- en vaardigheidsniveaus van medewerkers en maakt het mogelijk om kansen voor loopbaanontwikkeling te identificeren.”
Langetermijnvisie
Het inrichten van een digitaal leerlandschap gaat verder dan het selecteren van een softwarepakket. “Gebruikers van digitale leerplatforms hebben diverse behoeften en perspectieven. De configuratie en integratie van systemen moeten aan deze variëteit voldoen. Dit betekent dat organisaties zowel de 'big picture’ moeten kunnen overzien, als alles tot in detail uitwerken.”
User journeys
Volgens Michala moet technologie de mens dienen, niet andersom. “Een gebruiker moet zijn reis als gebruikersvriendelijk en intuïtief ervaren. Een monteur heeft andere wensen en voorkeuren dan een kantoormedewerker. Een user journey helpt de gewenste route én de beleving (user experience of UX) te schetsen voor elke specifieke gebruiker. Wanneer je weet hoe de verschillende gebruikers, zowel cursisten als docenten, een systeem graag willen gebruiken, kun je daar met de keuze van een leerplatform en de inrichting ervan rekening houden. Daarom brengen we de user journey en gewenste ervaring per rol in kaart om zoveel mogelijk het meest effectieve leergedrag te stimuleren.”
Verschillende scenario’s
Aan de hand van grondig onderzoek, waaronder een analyse van behoeften, processen en rollen binnen de organisatie en een aanzet voor de user journey, geeft Michala advies over de te volgen strategie. “Ik schets daarbij altijd verschillende scenario’s, elk met hun eigen consequenties. Ik beoog een goed doordachte beslissing. Voor de een wordt het een optimalisatie voor de korte termijn met kleinere aanpassingen op de huidige situatie. Een ander kiest toch voor investeren in een grotere digitale transformatie. Zolang de opdrachtgever maar een afgewogen keuze maakt in de richting van de gewenste situatie.”
De toekomst van digitaal leren
Digitale technologieën worden steeds belangrijker om flexibel en gepersonaliseerd leren effectief te faciliteren, merkt Michala op. “Mensen willen hun eigen leerpad samenstellen op basis van hun ontwikkelbehoeften en willen leren wanneer het hen uitkomt, op een manier die voor hen prettig is. Hierbij zijn allerlei vormen mogelijk, zoals e-learning, podcasts of zelfs interactieve simulaties en VR. Hoewel het verleidelijk is om als organisatie met de nieuwste trends mee te gaan, is het belangrijk om kritisch te blijven kijken naar wat echt past bij de eigen leer- en ontwikkelingscultuur en waar je naartoe wilt groeien.”
Haar advies voor organisaties die een digitaal leerlandschap willen opzetten is helder: “Denk vooruit en kies voor toekomstbestendige en duurzame oplossingen. Zorg ervoor dat je een langetermijnvisie hebt, waarbij je systeemkeuze jouw mensen daadwerkelijk ondersteunt in hun leer- en ontwikkelproces. Een goed ingericht systeem én digitaal leerlandschap dat echt voor je mensen werkt en waar ze met plezier gebruik van maken helpt bij de verdere groei en ontwikkeling van je organisatie."
Overzicht nieuws