icon-youtube

L&D Talents helpt De Rooi Pannen met onderwijsdoorontwikkeling

Klantcase

L&D Talents bij De Rooi Pannen

Toen Michel Moolenaar, directeur van Handel & Ondernemen bij De Rooi Pannen in Tilburg, vijf jaar geleden in zijn functie begon, trof hij een traditionele onderwijsaanpak aan die toe was aan verandering. “We gaven les zoals ik dat nog kende van vroeger: in vakken, met boeken. Het team voelde een sterke behoefte aan verandering, maar had koudwatervrees”, vertelt Michel. Om de onderwijsdoorontwikkeling in goede banen te leiden, werd de expertise van L&D Talents ingeschakeld. L&D experts Erwin van Oosten en Sandra van Draanen speelden hierin een belangrijke rol.

Een andere kijk op onderwijs bij Handel en Ondernemen

De Rooi Pannen biedt praktijkgericht onderwijs aan op zowel vmbo- als mbo-niveau, met locaties in Tilburg, Eindhoven en Breda. De mbo-afdeling Handel & Ondernemen wilde overstappen naar thematisch onderwijs, waarbij docenten zelf het onderwijs zouden ontwikkelen. “Onze docenten hadden nooit eerder thematisch onderwijs geschreven, dus dat was een flinke uitdaging”, legt Michel uit.

Erwin werd als L&D Expert aan boord gehaald om de docenten te begeleiden bij het ontwikkelen van de thema’s. “Die bestaan uit een startactiviteit, hoorcollege, reader (waarin de lesstof van het thema is uitgewerkt) en een afsluiting. Niet elke docent kon voldoende tijd vrijmaken voor de ontwikkeling van de thema’s, waardoor ik ook heb geholpen met het maken van de readers”, vertelt Erwin. “Maar zonder duidelijke kaders weet je niet precies wat eruit komt. Ik heb er daarom ook voor gezorgd dat de thema’s werden gekoppeld aan het kwalificatiedossier. Hierin staan de competenties beschreven waaraan een beginnend beroepsbeoefenaar moet voldoen. In totaal zijn er voor 10 thema’s readers opgeleverd, waarmee de docenten aan de slag konden.”

L&D Talents bij de Rooi Pannen

Out of the box denken en een abstracte blik

Na de succesvolle implementatie van de readers ging De Rooi Pannen verder met het ontwikkelen van flexibele leertrajecten. Michel: “We hebben een systeem opgezet waarbij studenten flexibel kunnen in- en uitstromen. Traditioneel denken we in onderwijsland in schooljaren. Deze stap vroeg om een out-of-the-box benadering en een meer abstracte kijk. Ook hier hebben we de expertise van L&D Talents ingehuurd. Met hun hulp hebben we een opleiding gecreëerd waarbij studenten hun niveau 4-diploma in drie jaar kunnen behalen, maar ook de mogelijkheid hebben om na één of twee jaar al een diploma op niveau 2 of 3 te behalen. Daarnaast kunnen studenten op meerdere momenten per jaar instromen.”

Innovatiever maken van het onderwijs

De laatste stap in de onderwijsdoorontwikkeling was het innovatiever maken van het onderwijs. “We hadden de readers, maar wilden ook stappen zetten richting digitalisering en meer interactie”, vervolgt Michel.

Voor dit vraagstuk werd de hulp van Sandra ingeroepen. “De Rooi Pannen heeft een eigen intern winkelcentrum waar studenten onderwijs volgen en opdrachten kunnen uitvoeren, maar de studenten zagen de toegevoegde waarde hiervan niet goed in”, legt Sandra uit. “Daarom hebben we een virtuele tour ontwikkeld, waar studenten met behulp van opdrachten en video’s kennis kunnen maken met het winkelcentrum. Bovendien hebben we een e-portfolio ontwikkeld dat studenten, docenten en onderwijsassistenten in staat stelt om de competenties van de studenten inzichtelijk te maken en opdrachten te delen. Op die manier slaan we een brug tussen de theorie in de klaslokalen en de praktijkervaringen in het onderwijswinkelcentrum.”

De pilot van dit digitale platform loopt nog, maar de verwachtingen zijn hoog. “Aan het eind van het schooljaar gaan we het evalueren, maar ik verwacht dat we dit verder gaan uitbreiden”, vult Michel aan.

L&D Talents bij de Rooi Pannen

Draagvlak creëren binnen de organisatie

Het vernieuwen van het onderwijs vroeg veel van de medewerkers. “Er was een groep docenten die de verandering omarmde, maar er waren ook mensen die het moeilijk vonden. We stoeiden in het begin nog met de vraag of we wel naar thematisch onderwijs moesten overstappen”, herinnert Michel zich.

Erwin valt bij: “Docenten moesten echt zelf bijdragen aan het schrijven van het onderwijs en dat was anders dan doceren. Ze stonden er achter, maar hadden niet verwacht hoeveel werk het zou zijn. Daarom duurde het ophalen van informatie en de feedbackrondes soms lang.”

Sandra herkent dit. “Het primaire proces staat altijd voorop, en dat is logisch. Innovaties zijn onbekend en daarom ook vaak onbemind. Bovendien was het e-portfolio nog heel abstract in het begin. Er was nog geen voorbeeld van, dus het vergde verbeeldingskracht om daar iets van te vinden. Door een kleine klankbordgroep van docenten en onderwijsassistenten op te zetten en met een pilot te starten, hebben we iedereen stap voor stap meegenomen.”

Telkens de juiste match met een L&D expert

Michel is erg tevreden over de samenwerking met L&D Talents, en in het bijzonder over Business Manager Annick. “Elke keer als ik belde en de opdracht uitlegde, wist ze precies de juiste persoon te vinden. Dat is ontzettend ontzorgend. Als directeur wil ik zeker weten dat de juiste mensen op de juiste plek zitten, en dat regelde Annick keer op keer perfect.”

Dankzij die goede aansluiting verliep ook de samenwerking met de experts goed. “Alle experts waren goed benaderbaar en leverden volgens afspraak.” Sandra voegt toe: “Als je investeert in de relatie met de docenten, krijg je daar veel voor terug. Ze zijn dan bereid om dat extra stapje te zetten en zijn dankbaar als je ze helpt.”

Toekomstige samenwerking met L&D Talents

Hoewel de opleiding Handel & Ondernemen momenteel even pas op de plaats maakt, sluit Michel een toekomstige samenwerking met L&D Talents zeker niet uit. “We gaan nu eerst afmaken waar we mee bezig zijn, maar volgend jaar starten we met ons nieuwe meerjarenbeleidsplan. Dan is het goed mogelijk dat we weer een expert van L&D Talents inschakelen.”

Michel kijkt tevreden terug op het proces. “De Rooi Pannen Handel & Ondernemen heeft een enorme onderwijsvernieuwing doorgemaakt. Ons onderwijs is volledig omgegaan, met een thematische inrichting met eenheden van 3, 6 of 12 weken. We werken bijna niet meer met boeken en docenten zijn nu zelf eigenaar van hun onderwijs geworden. Dat is een enorme verandering ten opzichte van hoe we vroeger werkten. De uitwisselbaarheid is vergroot, waardoor de werkdruk is verlaagd. De frisse blik en expertise van L&D Talents hebben daar zeker aan bijgedragen.”

Sandra van Draanen L&D Expert bij L&D Talents - House of Talents