L&D expert Yvette: “Ik heb behoefte aan afwisseling in m’n werk en die krijg ik hier”
Sinds 1 september werkt Yvette van den Bersselaar als L&D Expert en Onderwijs Expert bij L&D Talents. Ze is recent gestart aan haar eerste opdracht bij de Politieacademie. Hoe ervaart ze het werken bij L&D Talents?
Yvette studeerde Culturele en Maatschappelijke Vorming (Social Work), studeerde Onderwijskunde aan Utrecht University en deed twee jaar geleden een post-hbo opleiding Digitale Geletterdheid Expert. Ze werkte bij verschillende onderwijsinstellingen, onder meer als consultant onderwijsinnovatie, onderwijskundig beleidsadviseur, beleidsadviseur ICT en onderwijs en docent Social Work. Na acht jaar in verschillende functies bij Avans Hogeschool, was Yvette klaar voor een nieuwe stap. Met een loopbaancoach ontdekte ze dat ze het liefst regelmatig een nieuwe uitdaging heeft. Midlancen bij L&D Talents sloot daar perfect op aan. “Dit past bij mijn behoefte aan afwisseling. Hier krijg ik om de zoveel tijd een nieuwe werkomgeving, nieuwe collega’s en een nieuwe opdracht.”
Warm welkom bij L&D Talents
Bij de Midlance-constructie werkt de expert op interim-basis, maar heeft wel een basisinkomen op het moment dat er even geen opdracht is. Dit was nieuw voor Yvette en voelde eerst een beetje spannend. “Het Midlancen is financieel anders dan een loondienst, dus daar moet je op berekend zijn, maar je hebt meer vrijheid. De eerste twee weken had ik nog geen opdracht en dat voelde onwennig. Uiteindelijk bleek het heel fijn, omdat ik zo tijd had om goed te landen bij L&D Talents. Ik heb een heel warm welkom gekregen. Het is een heel rijke omgeving, waarin iedereen de tijd neemt om met je te praten. Ik heb al veel collega-experts ontmoet en iedereen was heel geïnteresseerd.”
Onderwijs uitdagender maken
Yvettes expertisegebieden zijn digitale werkvormen, digitale geletterdheid, gepersonaliseerd leren, modularisering en flexibel onderwijs. “Bij de Academie voor Deeltijd van Avans, Verpleegkunde, Mechatronica, Technische Bedrijfskunde en Elektrotechniek, heb ik geholpen om de opleidingen te flexibiliseren en beter aan te sluiten bij de doelgroep, die toch echt anders is dan bij de voltijdstudies.”
“Samen met technische bedrijven hebben we bijvoorbeeld gezorgd dat de leerlingen deels les konden krijgen op de werkplek. Hier ging het bijvoorbeeld over energieopwekking, hoe kun je in een klaslokaal goed laten zien hoe dat werkt? Het werkt dan effectief om de studenten dicht bij de praktijk te brengen. Innoveren vind ik heel interessant. Hoe kunnen we de middelen die er tegenwoordig zijn, inzetten om het onderwijs voor de student effectiever, efficiënter, flexibeler, maar ook uitdagender te maken? Als je de mogelijkheden goed benut, kun je ook meer leerrendement behalen.”
Nieuwe Bachelor opzetten
Yvette werkt inmiddels aan haar eerste opdracht bij de Politieacademie. “Ik help de Bachelor Rechercheur ontwikkelen; een nieuwe hbo-opleiding. De Toets Nieuwe Opleiding, de externe accreditatie om de opleiding te erkennen, is al succesvol doorlopen. Nu gaan we de lessen en het lesmateriaal ontwerpen en bekijken hoe we alles onderwijskundig gaan invullen. Het is een leuke, dynamische omgeving. We hebben regelmatig te maken met veranderingen en zaken die nog ingepast moeten worden in het curriculum. Het team is heel constructief en echt bereid om te kijken hoe ze dat het beste kunnen doen, dat is erg leuk.”
Yvette heeft een organisatie veel te bieden. “Ik ben innovatief, creatief, zie snel wat er moet gebeuren en hoe de lijntjes lopen.” Yvette hoopt in volgende opdrachten ook nog in het bedrijfsleven terecht te komen. “Het liefst ben ik bezig met het ontwikkelen, creëren en verbeteren van leren. Ik heb bij de Academie voor Deeltijd ervaren dat de wereld van techniek ook erg leuk is en ik sta voor veel dingen open.”
Overzicht nieuws