Zo ga je van de volwassen positie naar de creërende positie van het PPL-model
Bij het positioneren van leren maakt een organisatie een beargumenteerde afweging hoe leren & ontwikkelen ingezet kan worden voor organisatiesucces. De volgende stap is het professionaliseren van leren. Dit begint met het opstellen van een actieplan. In dit artikel krijg je praktische handvatten voor het professionaliseren naar de creërende positie.
In een reeks artikelen bespreken L&D experts Lisanne Kooij en Sietske Goldenbeld de praktische toepassing van het PPL-model, voorbeelden uit de praktijk en de verschillende posities en aandachtsgebieden. L&D Talents ontwikkelde het PPL-model om de bijdrage van leren & ontwikkelen aan een organisatie inzichtelijk te maken. Meer over het PPL-model lees je hier.
Van een strakke structuur naar creatieve vrijheid
Om tot de volwassen positie te komen, heeft de organisatie hard gebouwd aan vakbekwame L&D-professionals. Strategisch partnerschap staat hierbij centraal. Wil de organisatie de stap naar de creërende positie zetten? Dan is het tijd om deze zorgvuldig opgebouwde structuur los te laten. In de creërende positie gaat het niet langer over vaste routines, maar over flexibiliteit, innovatie en kenniscreatie. Dat is niet voor elke organisatie weggelegd. In de creërende positie staat het primaire proces in het teken van constante vernieuwing. Dit kan vooral waardevol zijn voor afdelingen zoals Research & Design.
Drie acties om het leren te professionaliseren naar de creërende positie
Een strategische verschuiving richting continue innovatie, is een directe aanleiding om als L&D mee te bewegen. Onderstaande drie acties helpen bij het ondersteunen van deze transitie.
1. Het centraal stellen van leren om innovatie te versterken
In een organisatie(afdeling) waarbij innovatie het primaire doel is, is het belangrijk dat een cultuur nagestreefd wordt waarin de medewerkers alle ruimte krijgen om zichzelf en daarmee de organisatie te ontwikkelen. Leidinggevenden stimuleren leren in de breedste vorm van het woord en inspireren medewerkers hiertoe. Daarnaast krijgen de medewerkers letterlijk ruimte, tijd en middelen tot hun beschikking om te leren. L&D specialisten faciliteren leidinggevenden met de benodigde tools en strategieën, waarmee ze leren als een integraal onderdeel van de organisatiecultuur kunnen bevorderen.
2. Ruimte om te inspireren en experimenteren
In de creërende positie gaat het om het omarmen van informeel leren waarbij inspiratie en experimenteren centraal staan. In de organisatie worden 'leren door te doen' en het durven nemen van risico's gewaardeerd. Dit betekent het accepteren van falen als een onderdeel van het leerproces en het erkennen van de waarde van 'lummeltijd' voor het ontstaan van innovatieve ideeën en ‘eurekamomenten’. L&D specialisten spelen hierbij een subtiele rol door middelen en omgevingen beschikbaar te stellen die experimenten en creativiteit stimuleren, en door het erkennen en vieren van leerervaringen, zowel succesvol als niet.
3. Innovatie aanjagers
In de creërende positie is het essentieel om bestaande denkstructuren te doorbreken, wat een uitdaging kan zijn. L&D specialisten ondersteunen dit proces door onder andere het initiëren van mentorschapsprogramma's en coachingstrajecten. Deze initiatieven koppelen bevlogen en betrokken medewerkers - de “innovatie aanjagers” - aan collega's die baat hebben bij hun expertise en vernieuwende ideeën. Deze aanjagers faciliteren experimenten en moedigen nieuwsgierigheid en ontdekking aan. Ze bieden gerichte begeleiding en ondersteuning. Dit stimuleert een cultuur van continue innovatie en zelfontwikkeling, en helpt medewerkers om op natuurlijke wijze de bestaande leerstructuren te overstijgen.
Meer weten?
Het PPL-model biedt inzicht in de huidige positie van leren binnen jouw organisatie en wat je kunt doen om verder te professionaliseren. Wil je meer weten? Neem dan vrijblijvend contact op met Business Manager Steffi Waslander.