Reboarding: voor een soepele transitie naar een nieuwe realiteit
De horeca en cultuursector gaan weer open, er mag weer publiek aanwezig zijn bij sportwedstrijden en de meeste mensen zijn inmiddels gevaccineerd. De verwachting is dat we binnenkort weer (gedeeltelijk) op kantoor kunnen werken. Oftewel; we gaan hybride werken. Een goed reboardingprogramma helpt medewerkers in de transitie naar deze nieuwe realiteit. In deze blog lees je meer over reboarding en maak je kennis met de 5C’s voor reboarding, ontwikkeld door L&D Talents.
Wat is reboarding?
Door de COVID-19 pandemie heeft het begrip reboarding een nieuwe betekenis gekregen. Vóór de pandemie verstonden we onder reboarding het optimaliseren van de “employee experience” van medewerkers in tijden van strategische veranderingen. In de huidige context betekent reboarding dat je medewerkers meeneemt in de aanpassingen in hun werkomgeving, zodat het werk veilig, gezond en prettig voortgezet kan worden.
Waarom is reboarding juist nu van belang?
Als we straks weer geleidelijk teruggaan naar kantoor, is het vanzelfsprekend om er goed over na te denken hoe je medewerkers hierin meeneemt. Communiceer duidelijk over de reboarding en bied medewerkers passende hulp en hulpmiddelen. Zo bevorder je dat medewerkers de nieuwe manier van werken sneller eigen maken. In een verandering waar veel staat te gebeuren, is het goed om de huidige medewerkers als nieuwe medewerkers te zien. Investeer daarom in een reboardingprogramma waarin je alle medewerkers meeneemt in de nieuwe realiteit en hen ondersteunt tijdens de verschillende fases van de verandering.
Organisaties zullen als eerste denken aan het implementeren van nieuwe regels op het gebied van veiligheid en hygiëne, denk aan het desinfecteren van handen en looproutes door het pand. Maar reboarding is meer dan dat! Het biedt een kans om zaken binnen de organisatie te veranderen, een boost te geven, bijvoorbeeld de organisatiecultuur. Want, de organisatie, de medewerkers en de maatschappij zijn veranderd. Bij het reboarden kun je hier op inspelen.
Het 5C-model voor reboarding
Het proces van reboarding kan spannend zijn. Vragenstukken als ‘we moeten er iets mee, maar wat?’ en ‘hoe maak je het concreet?’ komen naar boven. Om ervoor te zorgen dat een reboardingprogramma succesvol is, pleit L&D Talents voor het actief inzetten op de 5C’s voor reboarding. L&D Talents zet de 5C’s in als bouwstenen voor een effectieve onboarding, maar we merken dat de 5C’s ook goed ingezet kunnen worden om reboarding te optimaliseren. In onderstaand overzicht staan de 5C’s, bijbehorende vraagstukken en voorbeelden van leeroplossingen voor deze vraagstukken weergeven.
5-C model voor reboarding
Ga je aan de slag met reboarding binnen jouw organisatie? Betrek dan actief (groepen) medewerkers hierbij. Bevraag hen over hoe zij terugkijken op de afgelopen periode en bespreek wat zij willen behouden en willen veranderen in de nieuwe situatie. Vraag medewerkers welke ondersteuning zij hierbij nodig hebben. Misschien heeft de afgelopen periode wel voor nieuwe inzichten gezorgd.
Heb je tips nodig over hoe je reboarding effectief kan vormgeven binnen jouw organisatie of wil jij verder op weg geholpen worden? Wij denken graag met je mee. Neem contact op via office@ldtalents.nl
Bekijk de themapagina onboarding