“Dit is het juiste moment om hier te starten”
Léonie Ridderstap is deze maand bij L&D Talents aan de slag gegaan als Learning & Development Consultant. Een paar weken geleden heeft ze met succes haar proefschrift verdedigd over het ondersteunen en bevorderen van zelfgereguleerd leren. “Ik ben dankbaar en trots dat ik nu doctor in de onderwijswetenschappen ben, en ik kijk uit naar mijn eerste opdracht bij L&D Talents."
Léonie is 46 jaar en woont met haar man en zoon in Gouda. Ze is ruim 20 jaar werkzaam in het onderwijs en heeft in die tijd veel verschillende rollen vervuld. Zo is Léonie werkzaam geweest als onderwijskundige, innovatiemanager, docent en heeft ze onderwijsonderzoek verricht. Ze kwam in het vakgebied van onderwijs en opleiden terecht toen ze na afloop van haar studie Cultuurwetenschappen in Rotterdam ging werken als studieadviseur.
“Ik ben gaan werken als studieadviseur. Ik begeleidde de studenten met hun studievoortgang, maar ik ontwikkelde ook een cursus studievaardigheden om studenten te ondersteunen bij het leren studeren en de overgang naar de universiteit te versoepelen. Op die manier ben ik dus in het vak terecht gekomen.”
Omdat dat het destijds een kleinschalige faculteit was raakte ze al snel betrokken bij zaken als de accreditatie van de opleidingen, de curriculumherzieningen als gevolg van de invoering van de bachelor-masterstructuur en het bindend studieadvies. Vanaf dat moment is Léonie zich verder gaan specialiseren en bijscholen.
Léonie is 46 jaar en woont met haar man en zoon in Gouda. Ze is ruim 20 jaar werkzaam in het onderwijs en heeft in die tijd veel verschillende rollen vervuld. Zo is Léonie werkzaam geweest als onderwijskundige, innovatiemanager, docent en heeft ze onderwi
“Ik heb gewerkt binnen het hoger onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs, bedrijfsopleidingen en trainingen. Ik had ook nog de wens om te promoveren, dus daar heb ik op een gegeven moment bewust voor gekozen. Ik heb dat gecombineerd met werken, dus het was best pittig. Maar ik vond het ook ongelooflijk leuk om te doen en het heeft me ook altijd veel energie gegeven.”
Met het onderzoek dat ze deed kon ze onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk goed met elkaar verbinden. “Ik heb mijn onderzoek naar het bevorderen van zelfgereguleerd leren uitgevoerd bij de Erasmus Universiteit, in een vak samen met een docententeam voor studenten. Zelfregulerend leren draagt bij aan studiesucces en het is bovendien een essentiële vaardigheid om je na je studie als beroepsbeoefenaar te blijven ontwikkelen."
Zelfgereguleerd leren is een vaardigheid waarbij de lerende cognitieve en metacognitieve processen inzet, gecombineerd met motivatie, om haar of zijn leerdoelen te bereiken. Hier ligt echter wel een uitdaging, bij zowel de student als opleidingen: het is voor studenten namelijk lastig om zelfregulatievaardigheden te ontwikkelen. Mijn proefschrift focust op co-regulatie en de gedachte hierachter is dat zowel de student als het onderwijs een rol hebben in het stimuleren, ondersteunen en ontwikkelen van zelfgereguleerd leren.
Steeds op een andere plek
Léonie verheugt zich nu enorm op het werk bij L&D Talents. “Ik vind het interessant en motiverend om samen met opleidingen, docenten en onderzoekers te werken aan verbetering van het onderwijs. Dat kan gaan om curriculumherziening, het vernieuwen van de onderwijsvisie of het toetsbeleid maar ook om de inzet van onderwijstechnologie binnen vakken of het stimuleren van zelfgereguleerd leren door studenten. Door de verschillende rollen die ik vervuld heb, kan ik opleidingen en docenten goed begeleiden bij alle stappen van onderwijsinnovatie. Ik hou heel erg van verandering en vernieuwing. Samen met een opdrachtgever en hun stakeholders aan de slag gaan, daar kijk ik echt naar uit.”
Overzicht nieuws