Proeverij Leadership Talents & L&D Talent: ‘Flexibilisering in het onderwijs: voor wie en waarom?’’
Op donderdag 16 juni 2022 om 15.30 uur organiseren Leadership Talents & L&D Talents de Proeverij voor directie, management en HRD-professionals uit het mbo en hbo onderwijs.
Wat kan je verwachten?
Flexibilisering in het onderwijs: niet nieuw maar nog steeds hoog op de agenda in mbo- en hbo instellingen. De roep om flexibel onderwijs te organiseren voor de student en het werkveld is groot, iedereen is er mee bezig. Er worden successen behaald, maar er stranden ook initiatieven. Realiseren we ons voldoende wat de impact is van flexibilisering op de gehele organisatie? Is flexibilisering een succes of moeten we terug naar de tekentafel? Kortom, voor wie en waarom willen we flexibilisering in het onderwijs ook alweer?
Wat moet je doen om van flexibilisering een succes te maken? Wat is de betekenis voor de organisatie? En wordt de student betrokken bij deze ontwikkeling? Is er voldoende expertise in huis? En moet je het fundament van het onderwijs veranderen? Hoe dan ook, je moet klaar zijn voor verandering en dit vraagt om lef van alle betrokkenen.
Programma
De plenaire sessies worden afgewisseld met het World Café waarin we het thema verder met sprekers en elkaar bespreken, er ruimte is om te netwerken én om te genieten van onze culinaire proeverij van diverse gerechten en drankjes.
Programma:
15.30 – 16.00 Ontvangst en welkom
16.00 – 18.00 (inclusief pauze) Sprekers
- Karen van der Burg, Procesbegeleider Baanbrekend bij Deltion samen met een paar studenten: "Met studenten en werkveld ‘co-creëren’ in plaats van 'betrekken'.
- Bart Lamboo, Projectleider Pilot Microcredentials (Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT) bij SURF: "Pilot Microcredentials Hoger Onderwijs: Wat doen we en wat levert het op?"
- Brenda Venema, Development Manager Salta Group (NCOI), Madeleine Farla, kernteamlid Social Work en Claudia Scheepers, onderwijskundige bij L&D Talents (Experiment Leeruitkomsten van OCW): “Flexibilisering van het Hoger Onderwijs bij de Salta Group: een inkijkje in de praktijk!”
- Leonie Ridderstap, onderwijskundige bij L&D Talents, gepromoveerd op het onderwerp zelfregulerend leren: “Flexibilisering en zelfregulatie: vriend of vijand?”
18.00 – 18.30 Pauze Proeverij van diverse gerechten van restaurant Piccalilly
18.30 -19.30 World Café 3 rondes om met de sprekers in gesprek te gaan
19.30 – 20.00 uur Opbrengsten en afsluiting
Extra informatie over onze sprekers:
Karen van der Burg, Procesbegeleider Baanbrekend bij Deltion.
Over Baanbrekend: Het onderdeel van Deltion waarbij medewerkers in samenwerking met studenten en het werkveld buiten de bestaande kaders wordt nagedacht over de toekomst van het onderwijs in 2032. Veel scholen zullen denken dat zij studenten genoeg betrekken bij het thema Flexibilisering in de vorm van arena’s, feedbacksessies en panels. Maar als je vraagt wat de student kan brengen wordt het vaak stil. Karen zal, samen met en paar studenten, vertellen hoe zij met Baanbrekend samen met het werkveld en studenten echt co-creëren (wat een wezenlijk verschil is met betrekken) en zo de toekomst proberen samen vorm te geven.
"Wij geloven dat de innovatieve kracht die de wereld van de toekomst nodig heeft, zit in de scheppende kracht van de mens. In verbinding, dialoog, inspiratie. De opdracht van de Baanbreker is om de toekomst van het onderwijs te verbeelden en vanuit deze verbeelding een initiatief of beweging op te starten. Met de opbrengsten die we uit het denken over 2032 distilleren, inspireert de Baanbreker het Deltion. De eerste stappen die vandaag en morgen gezet kunnen worden om overmorgen het beste waar te maken."
Bart Lamboo is Projectleider van de Pilot Mircrocredentials
Dit wordt uitgevoerd door het @Versnellingsplan. 32 hoger onderwijsinstellingen – waarvan 10 universiteiten en 22 hogescholen – doen sinds oktober 2021 mee aan de landelijke pilot Microcredentials. Microcredentialing is het aanbieden van onderwijs in kleinere eenheden die afzonderlijk worden gecertificeerd. Eén van de meerwaardes van microcredentials is het stimuleren van flexibilisering. Bart zal ons 16 juni meenemen in wat deze pilot inhoudt en wat het oplevert.
Brenda Venema, Development Manager Salta Group (NCOI), Madeleine Farla, kernteamlid Social Work en Claudia Scheepers, onderwijskundige bij L&D Talents(Experiment Leeruitkomsten van OCW)
De Salta Group (voorheen @NCOI) doet mee met tien opleidingen in het Experiment Leeruitkomsten van OCW en als spin-off van het project zijn alle hbo-bachelor en associate degree opleidingen vanaf 2022-2023 omgezet in leerresultaten en leeruitkomsten. In het opleidingsconcept HBO-op-Maat van de Salta Group kunnen studenten per leeruitkomst de keuze maken uit verschillende leerroutes. Naast valideren, kunnen studenten leren op de werkplek waarbij de vakinhoudelijke studiecoach een cruciale rol speelt. Tijdens de Proeverij laten ze ons een (deel van het) intakegesprek zien dat de Studiecoach voert met een student bij aanvang van de opleiding. De student levert hiervoor een CV aan en bereidt zelf voor welke leeruitkomsten hij denkt te kunnen behalen op de werkplek, via valideren of via de onderwijsroute. In het intakegesprek bevraagt de studiecoach de student over mogelijkheden voor het leren op de werkplek en relevante eerdere (werk)ervaringen om een studieadvies op te stellen.
Leonie Ridderstap, onderwijskundige bij L&D Talents, gepromoveerd op het onderwerp zelfregulerend leren: “Flexibilisering en zelfregulatie: vriend of vijand?”
"Zelfgereguleerd leren is een onderwerp dat warme belangstelling geniet: veel opleidingen willen de zelfregulatievaardigheden van hun studenten stimuleren. Wanneer opleidingen hun onderwijs gaan flexibiliseren krijgen studenten meer keuzevrijheid en regie over hun eigen leren. Studenten hebben echter strategieën nodig om met dit eigenaarschap overweg te kunnen en hebben ondersteuning en oefenmogelijkheden nodig om te leren reguleren; dat gaat niet vanzelf of alleen door verantwoordelijkheid bij de student te beleggen. In mijn promotieonderzoek ontwikkelde ik een interventie om studenten, binnen de context van hun eigen onderwijs, zelfregulatievaardigheden te laten ontwikkelen. Het uitgangspunt was daarbij de gezamenlijk inspanningen van de opleiding en de student: via co-regulatie van leren worden studenten in staat gesteld meer zelf gereguleerd te leren. In deze bijdrage bespreek ik een aantal aandachtspunten bij het stimuleren van zelfregulatie."
Inschrijven
De inschrijftermijn is inmiddels verlopen.
Kosten en afmelding
Er zijn geen kosten verbonden aan de Proeverij. Mocht je onverhoopt niet kunnen komen, wil je dit dan maximaal 48 uur voor aanvang van de Proeverij afmelden d.m.v. een mail naar office@ldtalents.nl. Wij gaan verspilling graag tegen. Bij een ‘no show’ of binnen 48 uur voor de Proeverij vragen wij je een vrije bedrag te doneren ten gunste van de Voedselbank.