Onderwijslunch: testcase voor online interactieve werksessies. Zo doe je dat!
Vrijdag 27 maart 2020 was het tijd voor een terugkerend evenement van L&D Leadership: de onderwijslunch! Tijdens deze bijeenkomst delen de collega’s die werken binnen het onderwijs hun ervaringen en kennis en kijken naar de huidige ontwikkelingen in het onderwijs. Dit laatste thema kreeg een prominente rol, want ook onze bijeenkomst moest op afstand verzorgd worden in verband met de corona maatregelen. Dit vormde een mooie aanleiding om te experimenteren met digitale meetings: daar kunnen wij als onderwijskundigen wel een creatieve twist aangeven!
Het programma voor de bijeenkomst lag namelijk al klaar in een offline format: we hadden mooie interactieve werkvormen bedacht, zoals rondetafelgesprekken en een stellingenloop. Het doel van deze werkvormen was om met elkaar in gesprek te gaan en riep een aantal vragen op over een online alternatief. Hoe zorg je ervoor dat je de deelnemers betrekt bij de meeting? Hoe voorkom je dat je alleen aan het zenden bent en bereik je dat je deelnemers het gesprek aangaan? Kortom: hoe ga je je real life interactie digitaal vormgeven?
Uiteindelijk hebben wij ervoor gekozen om te werken met Zoom, een online vragenlijst en een gedeeld notitiebord. Deze laatste twee deelden we met de deelnemers door een QR-code op te nemen in de PowerPoint presentatie die we deelden in Zoom. Zoom maakte het ook mogelijk om deelnemers voor een deel van de sessie in te delen in kleinere groepen. Een gesprek voeren met een grote groep is online immers erg lastig wanneer je iedereen de ruimte wil geven om deel te nemen. De online vragenlijst maakte het daarbij mogelijk om snel informatie in te zamelen en aan de hand hiervan de groepen in te delen op expertisegebied. Het notitiebord gaf ons ten slotte de ruimte om, zonder fysiek te bewegen, toch een stellingenloop te doen. De deelnemers vulden op hun telefoon hun naam in om aan te geven of ze het eens of oneens waren met de stelling. Aan de hand van deze input konden we uiteenlopende standpunten bespreken en verschillende collega’s aan het woord laten.
We hebben uiteindelijk met elkaar een ontzettend leuke en ook inhoudelijk interessante sessie gehad. Wil jij ook een interactieve werksessie organiseren? Hier nog een paar tips:
- Zorg dat je duidelijke gedragsregels opstelt, bijv. dat je de microfoon alleen aanzet wanneer je praat.
- Organiseren gaat het beste met z’n tweeën: één iemand voert de technische zaken uit (scherm delen, groepen indelen, etc.) de ander is de procesbegeleider (toelichting geven, gespreksleider, chat beheren etc.).
- Doorloop ter oefening de sessie een keer volledig, zodat je zeker weet dat alles mogelijk is en je sneller alles kan uitvoeren. Schrijf deze stappen voor jezelf op zodat je hier niet over na hoeft te denken tijdens de live sessie.
- Houd een leuk wachtmuziekje bij de hand, want soms vraagt het even iets meer geduld van de deelnemer. ;)
Heel veel succes met jouw eerste interactieve bijeenkomst! Toch extra hulp nodig? Gebruik het Lerend Spreekuur (op Afstand).
Overzicht blogs