"Design Thinking kun je zéker toepassen op Learning & Development"
Eind juni interviewden we telefonisch Thomas van den Berg. Op dat moment legde Thomas de laatste hand aan zijn - afstudeeronderzoek. “Van origine ben ik docent Engels, maar ik besloot in deeltijd de Master Onderwijswetenschappen te doen. Omdat ik als docent Design Thinking heb onderwezen, leek het me interessant om deze methode als afstudeeronderwerp te kiezen. Ik heb me gebogen over de vraag: hoe kun je Design Thinking toepassen op het ontwerpen en ontwikkelen van leermiddelen?”
Wat is Design Thinking precies?
“Eigenlijk is Design Thinking een praktische aanpak om problemen op te lossen. Stel: je wilt ‘iets’ ontwikkelen. Normaal gesproken kies je dan voor de gebaande paden, waardoor innovatie en creativiteit al snel van de kar vallen. Volgens de Design Thinking-methode kies je als ontwikkelteam niet klakkeloos voor de bekende uitwerking, maar kruip je in de huid van de gebruiker of klant. Het uitgangspunt voor elke beslissing is: ‘Wat doet dit met het gevoel van de gebruiker? De eindgebruiker staat dus écht centraal.”
Thomas legt uit: “In het verleden werd Design Thinking eigenlijk alleen gebruikt door architecten en andere creatievelingen. Maar inmiddels zie je dat deze methodiek ook wordt ingezet om veranderingen in organisaties teweeg te brengen of maatschappelijke vraagstukken op te lossen. In mijn afstudeeronderzoek wilde ik boven water krijgen of deze methode toegepast kan worden op L&D.”
Dit onderwerp viel zeker wel in de smaak, bij L&D Talents?
“Zeker weten en dat was voor mij ook heel motiverend! Er is altijd honger naar nieuwe kennis en de expertsbesteden hier -naast hun reguliere werk- graag tijd aan. Vrijwel iedereen is hier aangesloten bij één of meer themagroepen en Design Thinking zou hier als relevant onderwerp feilloos tussen passen. Ik kon vrij makkelijk een traject starten om het onderwerp onder de aandacht te brengen.”
Hoe heb je de consultants meegenomen?
“Design Thinking is vooral iets wat je moet doen! Ik heb dus Design Thinking gebruikt om erachter te komen hoe ik het beste hen een goedgevulde rugzak met kennis over deze methode wilde meegeven. De uitkomst hiervan was dat ik samen met een ontwerpgroep, bestaande uit experts, een Design Week heb ontworpen, getest en heb uitgevoerd. De consultants werden een hele week ondergedompeld in de wereld van Design Thinking. Elke dag ontvingen zij informatie, zoals zelfgemaakte relevante podcasts, learning bites en tot slot een workshop. Hierin werd uitgelegd wat Design Thinking precies is en hoe het mogelijk toegepast kan worden bij opdtrachtgevers van L&D Talents. De invulling van deze Design Week is dus ook tot stand gekomen door gebruik te maken van Design Thinking. Tijdens dagelijkse koffiemomentjes bespraken we reacties op de podcasts en de uitkomsten van de learning bites.”
Thomas vervolgt: “Hoewel we de afgelopen maanden veel informatie op afstand hebben moeten uitwisselen vanwege de Covid-19 perikelen, heb ik toch het gevoel dat we als groep veel creatieve inzichten hebben opgehaald. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat Design Thinking uitstekend toepasbaar is op Learning & Development. Het is leuk om hier de komende maanden mee te experimenteren en de klanten te verrassen.”
Want je blijft!
“Jazeker, ik heb net mijn contract getekend. Vanaf 1 september ben ik in dienst van L&D Talents en ga ik aan de slag als L&D-Consultant. Het lijkt me leuk om met mijn collega’s verdere stappen te maken op het gebied van Design Thinking, wellicht in de vorm van een themagroep. En ik hoop natuurlijk op een uitdagende opdracht, waarin stukjes Design Thinking toegepast kunnen worden. Ik heb heel veel zin in deze nieuwe uitdaging!”