Blogreeks ‘Immersive Learning in de praktijk’: SVO Food Academy
Technologie is onmisbaar in ons dagelijks leven. Zowel zakelijk als privé komen we steeds meer digitale omgevingen tegen. Ook het onderwijs maakt gebruik van technologie. Door de razendsnelle ontwikkeling van technologie is het voor organisaties interessant om Immersive Learning in te zetten. Wat is dit precies? Hoe zet je het in? En kost dat eigenlijk veel tijd en geld?
In onze blogreeks over dit onderwerp vertellen we je er alles over. Immersive Learning (IL) betekent ‘leren door beleven’. Met IL word je – op een technologische manier – volledig ondergedompeld in een leeromgeving. Denk bijvoorbeeld aan 360 graden foto’s en video’s, augmented reality (AR), virtual reality (VR), mixed reality (MR) en simulaties. In dit artikel gaan we in op de 360 graden foto, ingezet bij de SVO Food Academy.
De voordelen van immersive leeroplossingen
- Veilige leeromgeving:
Met immersive technologie kun je een veilige en doeltreffende leeromgeving creëren. Zo kan een lerende risicovolle processen en handelingen oefenen zonder zichzelf of iemand anders in gevaar te brengen. Ook leidt het niet tot dure fouten. -
Vaak oefenen:
Je kunt leren bevorderen door nieuwe kennis toe te passen. Dankzij immersive technologie kunnen je als lerende een situatie zo vaak oefenen als je wilt om een vaardigheid onder de knie te krijgen. Dit betekent dat het inzetten van immersive leeroplossingen op grote schaal meer kostenefficiënt is dan het oefenen van de vaardigheid op locatie, vaak onder begeleiding van een trainer. -
Situaties ervaren:
Immersive technologie faciliteert een leeromgeving waarbij ervaren en beleven centraal staat. Dit roept een emotionele reactie op bij de lerende, waardoor het geleerde beter wordt onthouden.
Immersive Learning hoeft niet duur en tijdrovend te zijn
Immersive leeroplossingen kent dus vele voordelen. In de praktijk is men er toch wat huiverig voor. Het ontwikkelen van dergelijke leeroplossingen lijkt namelijk complex, duur en tijdrovend. Maar dat hoeft niet zo te zijn.
In onze blogserie over Immersive Learning vragen we verschillende L&D Talents collega’s naar hun ervaring met laagdrempelige immersive leeroplossingen, die steeds eenvoudiger en goedkoper kunnen worden ontwikkeld. In dit artikel behandelen we een case over de SVO Food Academy. Lees ook het artikel over de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit en L&D Talents.
Case: SVO Food Academy (360 graden foto)
L&D Talents collega Charlotte Oostland heeft tijdens haar opdracht bij SVO Food Academy de vakopleiding AGF (mbo niveau 2) ontwikkeld. Binnen deze opleiding heeft zij een immersive leeroplossing ingezet in de vorm van 360 graden foto’s.
Waarom is voor deze immersive leeroplossing gekozen?
“SVO Food Academy streeft naar het ontwikkelen van innovatief onderwijs. Het doel was om dit ook te borgen bij de ontwikkeling van de opleiding AGF vakspecialisten. Met deze doelstellingen in het achterhoofd brachten we samen met de doelgroep in kaart op welke manier zij graag leren en hoe het leren op de werkplek geborgd kan worden. Studenten gaven aan dat zij de leerstof wilden ervaren én digitaal wilden leren. Om het digitale leren zo betekenisvol mogelijk te maken en om te zorgen voor genoeg beleving, kozen we voor een 360 graden omgeving. In deze omgeving is het mogelijk om door een groentespeciaalzaak te lopen, opdrachten te doen, klantgesprekken te oefenen en met kennisclips meer te leren over producten. Deze immersive leeroplossing is ontwikkeld als toevoeging op het overige lesmateriaal waarmee de studenten aan de slag gaan in de opleiding. De immersive leeromgeving wordt voornamelijk gebruikt als verwerking van de opgedane kennis tijdens de lesdagen en het toepassen ervan.”
Hoe is het ontwikkelproces van deze immersive leeroplossing verlopen?
“Mijn rol als onderwijskundige was die van projectleider. Brainstud, een externe leverancier, ontwikkelde de immersive leeromgeving. Zij maakten de 360 graden foto´s. Ik leverde hierbij de benodigde informatie aan met een draaiboek en storyboard en leidde het project. Brainstud ontwikkelde in samenwerking met externe softwarepartijen de immersive leeromgeving.
Het proces was iteratief. Brainstud bouwde een deel van de omgeving. Hierop gaf ik feedback. Dit pasten zij vervolgens aan in een nieuwe versie; net zo lang tot we tevreden waren met de definitieve versie. Tijdens het ontwikkelproces kwamen we er gaandeweg achter dat de wensen die we hadden qua interactiviteit redelijk aan de grenzen zat van de software. We vonden het onder andere belangrijk om feedback in te bouwen bij de scenario's van de klantgesprekken. Het verloop van het scenario past zich nu aan op het antwoord dat de deelnemer geeft. Op deze manier kun je daadwerkelijk oefenen met vaardigheden voor het voeren van een klantgesprek. Het was erg leerzaam om samen met leverancier Brainstud dit proces te doorlopen en samen opzoek te gaan naar de (on)mogelijkheden binnen deze immersive leeroplossing.
L&D Talents was ook betrokken bij de inrichting van de digitale leeromgeving. De studenten waren erg enthousiast over de opleiding in zijn totaliteit, wat bestond uit een fysieke escaperoom, praktijkgerichte lesdagen, werkplekopdrachten, een praktijkgerichte eindopdracht en de immersive leeromgeving.”
Benodigdheden voor het realiseren van deze immersive leeroplossing:
- 360 graden camera
- DLO Anewspring
- Software van Brainstud
Inzet virtual tour
- Interne medewerker SVO Food
- Externe medewerkers L&D Talents
- Brainstud
Laagdrempelig en kostenefficiënt
Immersive learning leeroplossingen kunnen dus op een laagdrempelige en kostenefficiënte manier ontworpen, ontwikkeld en geïmplementeerd worden. Denk je dat immersive learning meerwaarde kan bieden in het leren binnen jouw organisatie of instelling? Wij denken graag met je mee! Neem gerust eens contact op via office@ldtalents.nl.