Het aanleren van Coronaproof gedrag: ben jij je al bewust van nudging?
Heb jij het door? Subtiel worden we in deze tijd gehint om anderhalve meter afstand te houden en om zoveel mogelijk thuis te blijven. De maatregelen rondom het Coronavirus vragen om een flinke gedragsverandering in Nederland. Nieuw gedrag aanleren is niet altijd makkelijk en vraagt om meer dan alleen het verspreiden van maatregelen. Nudging kan hierin een rol spelen!
We maken dagelijks honderden keuzes. Sommige keuzes maken we op een doordachte en bewuste wijze, bijvoorbeeld het opstellen van een e-mail naar een collega of het voorbereiden van een presentatie. Andere keuzes maken we eerder op de automatische piloot, bijvoorbeeld wat we op onze boterham smeren of welke route we nemen naar de supermarkt. Bij deze laatste categorie zijn mensen vaak geneigd om te kiezen voor de weg van de minste weerstand, terwijl dit in sommige situaties niet altijd de juiste of gewenste keuze is.
Nudging kan worden ingezet om het gedrag van mensen in een bepaalde, positieve richting te sturen. Met een cue, hint of andere aanpassing in de omgeving wordt het voor mensen aantrekkelijker of toegankelijker om het gewenste gedrag te laten zien. Er worden geen keuzes weggehaald of verboden: mensen behouden de keuze om wel of niet bepaald gedrag te vertonen. Hoewel er niet direct wordt geleerd van nudges, kan nudging wel bijdragen aan een (onbewuste) gedragsverandering. Een nudge wordt daarom gezien als “een duwtje in de juiste richting".
Op dit moment worden allerlei nudges ingezet die ons helpen bij het opvolgen van de maatregelen rondom het Coronavirus. Zo is er op de grond van supermarkten en winkels tape geplakt. Dit is een goed voorbeeld van nudging. Maar hoe werkt deze nudge precies? We hebben geleerd dat we anderhalve meter afstand van elkaar moeten houden om het risico op besmetting met het Coronavirus te verkleinen. Het is echter lastig om deze afstand in te schatten met het blote oog. De tape op de grond helpt ons de juiste keuzes te maken: de anderhalve meter wordt zichtbaar, waardoor het makkelijker wordt om de maatregel op te volgen.
Een andere nudge die momenteel relevant is, zijn posters met spoilers van series en films. Deze posters hangen langs de kant van de weg. Het idee hierachter is dat mensen liever thuis blijven dan dat ze erachter komen hoe hun favoriete serie of film eindigt. Deze nudge zorgt ervoor dat het voor mensen aantrekkelijker wordt om het gewenste gedrag te vertonen. Zowel de tape als de posters geven mensen dus een duwtje in de juiste richting.
Een anderhalvemetersamenleving heeft veel impact op hoe we met elkaar omgaan. Nudging zou ingezet kunnen worden om mensen te helpen bij deze verandering. Op scholen en kantoren zouden bijvoorbeeld looproutes aangegeven kunnen worden. Daarnaast zouden de stoelen en tafels op anderhalve meter van elkaar kunnen staan als standaard. Tot slot zouden mensen door een nudge eraan herinnerd kunnen worden dat ze regelmatig hun handen moeten wassen. Dit zou bijvoorbeeld kunnen door handalcohol op ooghoogte te hangen, voetstappen op de vloer te plakken van het toilet naar de wasbak en door een plaatje van twee ogen op te hangen bij de wasbak die erop “toezien” dat de handen goed worden gewassen.
Al met al is nudging een interessante manier om het gedrag van mensen op een positieve manier te beïnvloeden. Waar een training of een andere leerinterventie mensen stimuleert en motiveert tot een bewuste gedragsverandering, gebeurt dit bij een nudge meer indirect, onbewust en in het moment. Als de nudge wordt weggehaald, is de kans groot dat mensen weer terugvallen in hun oude gedrag. Beoordeel voor jezelf… Waar gaat het anderhalve meter afstand houden beter: in de rij voor de kassa of op straat?
Nudging is per definitie niet een leerinterventie die ingezet kan worden om gedrag te veranderen, maar eerder een hulpmiddel of een duwtje in de juiste richting.