icon-arrow icon-check icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-youtube icon-twitter icon-cheveron icon-download icon-instagram play close close icon-arrow-uturn icon-calendar icon-clock icon-search icon-chevron-process icon-skills icon-knowledge icon-kite icon-education icon-languages icon-tools icon-experience icon-coffee-cup
Werken bij L&D Talents
Klantcase

"Provincie Gelderland wil faciliteren om te kunnen leren op elke plaats en elk moment"

roger steijger

Provincie Gelderland is zichzelf aan het ontwikkelen tot een lerende organisatie. L&D Expert Roger Steijger helpt de medewerkers in Arnhem om dit voor elkaar te krijgen, onder andere met behulp van leerlijnen. Ook traint hij de interne opleidingskundigen en helpt hij de provincie een passend leermanagementsysteem te kiezen. “Een veelzijdige opdracht waar mijn nieuwsgierige houding me goed van pas komt”, vertelt Roger.

In een lerende organisatie hebben managers een belangrijke rol: zij moeten het ‘leren’ faciliteren en stimuleren
Roger / L&D Talents

Laten we beginnen bij de leerlijn: wat houdt dit precies in?
“Binnen de Provincie Gelderland is een verschuiving gaande in de rol die managers hebben. Zij worden integraal manager, wat betekent dat ze ook HR-taken op zich krijgen. Hiervoor is het belangrijk dat leidinggevenden over bepaalde vaardigheden beschikken: voor een lerende organisatie is het namelijk essentieel dat managers de medewerkers stimuleren en faciliteren in het leerproces. Om dit te realiseren moeten er een aantal leerlijnen ontwikkeld worden. Ik houd me sinds november bezig met de leerlijn leiderschap; de verschuiving binnen deze managementrol zal van invloed zijn op de gehele organisatie.”

Waar ben je begonnen om deze leerlijn op te kunnen zetten?
“Ik ben gestart met het ophalen van de nieuwe visie op leren en waarbij ik het PPL-model van L&D Talents gebruik. Zo bepaalde ik waar de provincie zich op dat moment bevond op gebied van leren. Op basis hiervan zijn in de ontwerpfase de leerdoelen  voor het opleidingsontwerp geformuleerd, die we vervolgens hebben getoetst bij de managers en medewerkers. Hun feedback heb ik verwerkt naar een globale leerlijn met de benodigde leerdoelen. Dit bestaat uit een basis met handvaten om de nieuwe coachende rol op te pakken.”

Wat moet er verder nog gebeuren voor het leiderschap-programma?
“De globale lijn ligt er. Maar omdat niet iedereen hetzelfde instroomniveau heeft vullen we dit aan met optionele leeractiviteiten. Zo kunnen we het programma differentiëren op basis van de individuele leerbehoefte van de managers. Het ontwerpproces begint dan dus eigenlijk opnieuw, maar dan op een kleinere schaal.”

Je coacht ook de interne opleidingskundigen, wat doe je precies?
“De rol van de opleidingskundigen van Provincie Gelderland verandert van een meer uitvoerende rol naar een adviseursrol binnen de organisatie. Ze worden voortaan al tijdens de analysefase betrokken bij mogelijke leervragen en kijken vanuit hun expertise naar de ‘vraag achter de vraag’ wanneer er een opleidingsvraagstuk wordt neergelegd. Op deze manier wil de provincie een ontwikkelingsslag maken in de performance van haar deskundigen. Zo train ik bijvoorbeeld ook twee medewerkers hoe zij e-learningmodules kunnen bouwen met behulp van Articulate.”

 

Ik kijk niet alleen naar de inhoud van het leermanagementsysteem maar ook wat dit systeem van mensen vraagt
Roger / L&D Talents

Als derde project help je bij de keuze voor en implementatie van een nieuw leermanagementsysteem. Welke stappen doorloop je in zo’n traject?

“De provincie wil het ‘leren’ faciliteren op elke plaats en elk moment. Om dit te kunnen realiseren hebben we eerst een marktconsultatie gedaan om te zien wat verschillende leermanagementsystemen aanbieden. Samen met de projectgroep kijk ik naar wat het systeem de provincie moet opleveren. En als onderwijskundige stel ik ook kritische vragen over de impact van het systeem op de mensen die er mee moeten werken: een nieuw systeem vraagt namelijk ook nieuw gedrag van mensen. We zitten nu in een aanbestedingstraject en zullen van daaruit een keuze maken voor het best passende systeem. Vervolgens zal het implementatietraject starten.”

Hoe bevalt het werk als L&D-expert?
“Ik vind het geweldig. Op dit moment zit ik bij de provincie Gelderland - een gave werkplek aan de Nederrijn – terwijl ik volgend jaar weer op een andere plek aan de slag ga. Ik heb naast Provincie Gelderland al opdrachten mogen doen voor ’s Heeren Loo, Avans+, Schiphol, Windesheim en HMS Host. Het leuke is dat je hierdoor steeds in een andere omgeving werkt aan een passende leeromgeving. Ik vind het leuk om na te denken over hoe mensen leren, wat ze precies nodig hebben en om te adviseren over wat goed zou kunnen passen. En als ik er niet uit kom kan ik altijd terecht bij een van mijn 75 L&D Talents-collega’s. Dat ik ook nog eens heel nieuwsgierig ben is een handige karaktereigenschap om het onderste uit de kan te kunnen halen!”

Alle klantverhalen

De experts van L&D Talents hebben een passie voor leren. Neem contact met ons op!