icon-arrow icon-check icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-youtube icon-twitter icon-cheveron icon-download icon-instagram play close close icon-arrow-uturn icon-calendar icon-clock icon-search icon-chevron-process icon-skills icon-knowledge icon-kite icon-education icon-languages icon-tools icon-experience icon-coffee-cup
Werken bij L&D Talents
Blog 15/04/2020

Liever vandaag dan morgen al inzetbaar. Hoe breng je kennis en kunde over in tijden van Covid-19?

triamfloat

In mijn vorige blog vertelde ik over het toetsen van voorbehouden en risicovolle handelingen in tijden van Covid-19. In deze blog neem ik je mee, hoe we vanuit deze vraag ons verder gingen oriënteren op het overbrengen van kennis en kunde in tijden van Covid-19. 

In het voorafgaande proces kwam al snel naar voren dat niet alleen het aanleren van de voorbehouden en risicovolle handelingen belangrijk is voor de (toekomstige) medewerker. Er is nog zoveel meer aan kennis en kunde dat belangrijk is voor het verlenen van zorg aan de doelgroep van ’s Heeren Loo (gehandicaptenzorg) . Maar, hoe inventariseer je wat nodig is? Mijn advies, voer een (kritische) taakanalyse uit.

Een (kritische) taakanalyse geeft inzicht in wat verplichte en aanbevolen kennis, vaardigheden en attitude is om de werkzaamheden uit te kunnen voeren. Met behulp van de output van deze (kritische) taakanalyse richtte ’s Heeren Loo een speciale pagina in op hun leerplatform met alle benodigde kennis. Ik deel graag twee succesfactoren van het inrichten van deze pagina:

1. Tijdens het inrichten van het leerplatform werd er rekening gehouden met de kennis die per functie vereist is. Grote kans dat een verpleegkundige andere kennis en kunde nodig heeft om zijn werkzaamheden uit te voeren dan een activiteitenbegeleider. Door hier rekening mee te houden, blijft het platform voor verschillende functies overzichtelijk.

2. Er werd gebruik gemaakt van bestaande content. Denk bijvoorbeeld aan bestaande e-learnings uit het aanbod van ’s Heeren Loo, of die de leerspecialisten via de VGN academie konden verkrijgen. Hierdoor hielden de leerspecialisten meer tijd over om modules te ontwikkelen waar nog geen content voor was. Het resultaat: er stond binnen twee dagen een module over Algemene Dagelijkse Handelingen en daarmee was het leerpakket volledig.

Bij het vinden van het antwoord op de vraag hoe je gestructureerd kennis en kunde overbrengt in tijden van Covid-19, kregen we het gevoel dat er nog iets ontbrak. Ben je je nieuwsgierig naar wat er ontbrak? Lees dan de blog ‘Het laatste puzzelstukje: de pre- en onboarding’.

Herken jij de bovenstaande situatie bij je eigen organisatie, maar is het toch net even anders? Neem dan vrijblijvend contact met ons op! L&D Talents draagt vanuit het Lerend Spreekuur graag een steen(tje) bij! Schroom je dus niet om contact op te nemen, onze ondersteuning is overigens kosteloos.

Overzicht blogs

De experts van L&D Talents hebben een passie voor leren. Neem contact met ons op!