icon-arrow icon-check icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-youtube icon-twitter icon-cheveron icon-download icon-instagram play close close icon-arrow-uturn icon-calendar icon-clock icon-search icon-chevron-process icon-skills icon-knowledge icon-kite icon-education icon-languages icon-tools icon-experience icon-coffee-cup
Werken bij L&D Talents
Klantcase

"Data is zeer waardevol als startpunt van een analyse"

tf

De core business van L&D Talents omvat het ontwerpen en ontwikkelen van leeroplossingen. Dit keer week de vraag vanuit de Erasmus Universiteit Rotterdam echter af: ontwerp een model voor de faculteiten om een portfolio-analyse te kunnen doen. L&D Expert Silke Dekker dook er samen met L&D Talents-collega Annick Mol in, met als extra uitdaging dat er door het Corona-virus op afstand gewerkt moet worden.

Met een portfolio-analyse identificeer je de kansen en risico’s van het aanbod
Silke / L&D Talents

Wat was precies de vraag vanuit de Erasmus Universiteit?
“De opdracht komt vanuit de afdeling Academische Zaken van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Dit is een overkoepelend orgaan dat zich onder andere bezighoudt met de ontwikkeling van alle faculteiten. De vraag was heel concreet: ontwerp een model, waarmee we voor al onze faculteiten een portfolio-analyse kunnen doen, zodat het complete onderwijsportfolio in kaart gebracht wordt.”

Dit keer dus geen leermiddel maar een analyse-model. Wat kun je eigenlijk met een portfolio-analyse?
“Een portfolio-analyse wordt ingezet om de kansen en risico’s van een aanbod te identificeren. In dit geval het onderwijsaanbod. Je beantwoordt bijvoorbeeld vragen over wat de faculteit kenmerkt, hoe zij zich in de toekomst kunnen of moeten ontwikkelen en waarin de faculteit zich momenteel onderscheidt van andere onderwijsaanbieders. Om de portfolio-analyse direct in de praktijk te kunnen toetsen en toepassen zijn we gestart met de faculteit Erasmus School of Social and Behavioural Sciences’ (ESSB). De wens vanuit de universiteit is om na afronding ook de andere faculteiten te analyseren middels het opgeleverde model.”

Wat was jullie startpunt?
“We hebben twee maanden uitgetrokken voor onze eigen analyse. Hierin zijn we begonnen met het uitvragen van de opdrachtgever: wat is het doel van de analyse, waar wil je het precies voor gebruiken en hoe gedetailleerd moet de uiteindelijke analyse zijn? Daarnaast zijn we ons nog verder gaan verdiepen in belangrijke onderwijsontwikkelingen. We hebben hiervoor met zoveel mogelijk verschillende mensen/functies gesproken binnen de faculteit: de examencommissie, programmadirecteuren, kwaliteits- en beleidsmedewerkers en een data-analist. Hierdoor heb ik ontdekt hoe waardevol data is als startpunt van een analyse.”

Het onderwijs maakt nu grote ontwikkelingen op gebied van digitalisering
Silke / L&D Talents

Wat hebben jullie met de verkregen informatie gedaan?
Toen de onderwerpen voor het model grofweg vaststonden, konden we met de analyse bij de faculteit aan de slag. We hebben het onderwijsaanbod visueel in kaart gebracht zodat je een zichtbaar onderwijslandschap hebt met bijvoorbeeld de verschillende soorten opleidingen, de mogelijke minors en het aantal studenten per opleiding. Van daaruit hebben we gekeken welke ontwikkelingen van belang zijn voor de analyse. Dit betreft onderwerpen zoals de toegankelijkheid van het onderwijs, onder andere op basis van toelatingseisen, en de interdisciplinariteit, op basis van samenwerking tussen verschillende disciplines.”

Hoe is het om op afstand samen te werken?
“De opdracht vraagt vooral veel onderzoek-, lees- en schrijfwerk, dit is gelukkig goed online te doen. Daarnaast overleggen we regelmatig – ook dit blijkt verrassend goed digitaal te kunnen met een online vergadertool. Uiteindelijk heeft het werken op afstand dan ook geen invloed gehad op het eindresultaat: we hebben een stevig model opgeleverd waarmee een portfolio-analyse uitgevoerd kan worden bij de faculteiten van de Erasmus Universiteit Rotterdam. We hebben nu van dichtbij kunnen zien hoe zij met de kansen en risico’s van het Corona-virus omgaan en hoe snel het onderwijs stappen maakt in de digitalisering van het aanbod. ”

En hoe heb je de opdracht ervaren?
“Het interessante aan het opzetten van een analyse-model is dat je met juridische en de politieke kant van het onderwijs in aanraking komt. Je bent bezig met de lange termijn en komt daardoor op het bestuurskundige vlak terecht. Daardoor heb ik veel geleerd over de strategische kijk op onderwijsbeslissingen. Daarnaast was het erg fijn om met mijn collega Annick samen te werken. We konden elkaar scherp houden en de juiste vragen stellen.”

Alle klantverhalen

De experts van L&D Talents hebben een passie voor leren. Neem contact met ons op!