icon-arrow icon-check icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-youtube icon-twitter icon-cheveron icon-download icon-instagram play close close icon-arrow-uturn icon-calendar icon-clock icon-search icon-chevron-process icon-skills icon-knowledge icon-kite icon-education icon-languages icon-tools icon-experience icon-coffee-cup
Werken bij L&D Talents
Klantcase

Inge over haar maatschappelijke L&D-opdracht bij de Bedrijfsschool van Stedin

Inge doet een maatschappelijke L&D-opdracht bij de Bedrijfsschool van Stedin

L&D Talentser Inge Wittenrood deed een interim opdracht bij Stedin, een netbeheerder voor gas en elektriciteit. Het bedrijf zet zich actief in voor gelijke kansen en duurzame inzetbaarheid en heeft hiervoor een aantal projecten opgezet. Inge: “Zo hebben zij een groep jongens -tussen de 20 en 30- met een Wajong-uitkering aangenomen. Zij zijn via het UWV of de gemeente aangemeld en hebben allemaal een afstand tot de arbeidsmarkt. Het was mijn opdracht om hen, samen met hun werkbegeleiders, klaar te stomen voor examens én hen zo de kans te geven om terug te keren op de arbeidsmarkt.”

L&D Expert
Inge Jansen /
L&D expert

Wat een mooie opdracht..
“Zeker: het is niet te vergelijken met eerdere opdrachten. Het was leerzaam en leuk om een lesprogramma op te zetten voor deze doelgroep. Gelukkig heb ik fijn kunnen samenwerken met de werkbegeleiders, die niet alleen betrokken waren bij de groep, maar ook bij het samenstellen van de inhoud van het lesprogramma. Deze begeleiders hebben allemaal 2 of 3 jongens onder hun hoede en komen zelf uit het vak, het zijn allemaal monteurs geweest.”

Het lesprogramma heb ik “Gas erop!” genoemd, wat natuurlijk vrij treffend is voor dit project én de branche waarin Stedin zich bevindt.
Inge / L&D Talents

Hoe heb je deze opdracht aangepakt?   
“Het is in dit geval extra belangrijk om rekening te houden met het niveau van de doelgroep en daarom heb ik halverwege de opdracht een pilot gedraaid met drie deelnemers. Toen bleek dat mijn presentatie en eerste opzet van het lesmateriaal goed aansloten, konden we aan de slag.”

Voor het programma ‘’Gas erop!’’ is er gestart met het bespreken en benoemen van de werknemersvaardigheden. Je kunt dan denken aan zaken zoals: hoe kom je op tijd op je werk en hoe gedraag je in een werkomgeving? Wat zijn de gewenste omgangsvormen? De volgende stap was het behalen van VCA Basis, dat is een veiligheidsdiploma op het gebied van veilig en gezond werken.” Trots: “En daar zijn alle negen jongens met vlag en wimpel voor geslaagd, dus we konden door naar de volgende fase.” De jongens konden beginnen met het behalen van hun ‘’license to work’’.

Inge vervolgt: “Binnen Stedin werken ze met ‘licenses to work”, dit is de bevoegdheid om te werken. De verschillende aanwijzingen bepalen welke werkzaamheden je wel en niet mag uitvoeren. De jongens doen in december landelijk VIAG-examen voor de VOP G-assistent. Als je deze bevoegdheid (VOP G-Assistent) hebt, mag je de monteur assisteren bij gas-technische en niet-gas-technische werkzaamheden en toezicht houden. Na het behalen van het examen én het opdoen van praktijkervaring, mogen ze aan het werk.”

En jij stoomt hen klaar voor dat examen?
“Ja, hiervoor heb ik onderwijskundige hulpmiddelen ontworpen en ontwikkeld. Het zijn eigenlijk heel praktische oplossingen. De jongens moeten een open boek tentamen doen en daarom wilde ik hen een zoekstrategie aanleren. Hiervoor heb ik een speciale “zoekkaart” gemaakt, zodat zij op snelle wijze informatie kunnen opzoeken.”

“Daarnaast heb ik samen met de werkbegeleiders modules ontwikkeld met een terugkerende opbouw: een introductie, een beetje theorie en verwerkingsopdrachten. Dit alles is gebundeld in een opdrachtenmap, waarin ook invuloefeningen staan. Daarnaast heb ik bijvoorbeeld een memoriespel gemaakt, om de begrippen op een speelse manier in hun hoofd te krijgen.”

Het is een gemotiveerde doelgroep die serieus bezig is met het studiemateriaal
Inge / L&D Talents

En wat is het vervolg?
“Als de jongens hun examen in december goed afronden, is het tijd voor de praktijkfase. Dan mogen zij met de monteur mee op pad en krijgen -letterlijk en figuurlijk- een kijkje in de keuken van dit vak. Meters verwisselen, vervangen van huisaansluitingen en het doen van metingen Ik denk dat zij daar erg naar uitkijken, na het volgen van verschillende theorie-modules en het maken van opdrachten in hun map.”

“Het lesprogramma zelf is breed inzetbaar: het kan gebruikt worden voor alle groepen die instromen bij Stedin. Zo start er binnenkort een groep Statushouders, mensen die (nu nog) beperkt Nederlands spreken. Ik vind het mooi dat Stedin zo actief is op maatschappelijk gebied.”

Alle klantverhalen
L&D Expert
Inge Jansen /
L&D expert

De experts van L&D Talents hebben een passie voor leren. Neem contact met ons op!