Nina maakt een blauwdruk voor 'multi-functionarissen' die samenwerken met brandweer, politie en ambulance
Als L&D Talentser kom je op bijzondere plekken terecht. Zo werkt collega Nina te Riele als Onderwijskundig Adviseur voor Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost en Veiligheidsregio Brabant-Noord. Een Veiligheidsregio is een organisatie waarin Brandweer, GHOR en Bevolkingszorg samenwerken. Vanaf haar werkplek op de gezamenlijke meldkamer in Den Bosch, beperken en bestrijden hulpverleners van de brandweer, politie en ambulance rampen en incidenten. Is er een incident? Dan komen zij in actie. We vroegen Nina naar haar opdracht, in een werkomgeving die áltijd in beweging is.
Kun je iets vertellen over de opdracht?
“Eigenlijk is deze tweeledig: ik ben gevraagd om voor de multidisciplinaire organisatie een onderwijskundige blauwdruk te maken op het gebied van opleiden, trainen en oefenen. Daarnaast ontwikkel ik een opleiding voor een nieuwe functie in de meldkamer. De mensen die hier werken zijn echte doeners: als er een incident is, komen de benodigde disciplines in actie. Eigenlijk was hun manier van opleiden niet vanuit onderwijskundig perspectief ingericht, maar vanuit de inhoud. Het één kan daarbij niet zonder het ander. Ik help om structuur aan te brengen en met een onderwijskundige bril naar opleiden te kijken en niet met een ‘inhoudsbril’. Binnen de organisatie is veel ambitie om hiermee aan de slag te gaan, dat is onwijs prettig samenwerken! Zo’n blauwdruk is dus eigenlijk een professionaliseringsslag.”
Wat levert zo’n blauwdruk precies op?
“Je kunt het zien als een tool die houvast biedt én waar je als organisatie op kunt terugvallen. De belangrijkste uitgangspunten en beslissingen op het gebied van opleiden, trainen en oefenen van een organisatie worden hierin vastgelegd. Denk bijvoorbeeld aan zaken, zoals: kies je voor onboarding? Is werkplekleren de gewenste manier van opleiden? En welke leeractiviteiten en middelen zet je in?”
Nina vervolgt: “Ook wordt inzichtelijk gemaakt welke kennis en vaardigheden iemand in huis moet hebben, om een functie goed te kunnen uitoefenen. Het is belangrijk om je te verdiepen in de functieprofielen: welke stappen zijn nodig om een goed leertraject samen te stellen? Eigenlijk beschrijf je in de blauwdruk de contouren van opleidingstrajecten.”
Daarnaast ontwikkel je dus ook een opleiding?
“Dat klopt, voor een vrij nieuwe rol in de meldkamer. Als er een dreiging van een groot incident of er gebeurd een incident met grote maatschappelijke impact, komt deze calamiteitencoördinator in actie. Hij of zij besluit welke disciplines moeten worden ingezet en welke informatie zij nodig hebben. Daarnaast bepaald hij of zij of er moet worden opgeschaald, bijvoorbeeld richting besturen en burgemeester. Om deze coördinatoren goed te laten functioneren, is het belangrijk dat zij alle processen en richtlijnen kunnen dromen. Zij moeten de systemen van de meldkamer kennen en exact weten welke discipline moet worden ingezet bij elk incident. Om hier een goed beeld van te krijgen, kunnen zij in hun inwerktraject diensten meedraaien met de politie, ambulance en brandweer. Pas als alle kennis in huis is, kunnen zij op een verantwoorde manier de hulpverleners aansturen.”
Het klinkt écht als een uitdagende opdracht!
“Dat is het ook. Het is erg leuk om deze organisatie met een L&D-bril naar hun werk te leren kijken. Ik heb ook echt het gevoel dat ik hen kan helpen en met mijn expertise het onderwijskundig fundament kan verstevigen. Daarnaast is het natuurlijk interessant om een kijkje in de keuken te krijgen in zo’n belangrijke, levensreddende organisatie.”
Het headerbeeld is gemaakt door: Christel Verschuren. Nina staat met twee collega's, Femke Beckmann en Erik Nieuwlaat, in de hal van de meldkamer van Oost Brabant.