De week van Marieke Megens, expert Learning & Development
Marieke geeft je een kijkje in haar zakelijke leven.
Maandag
De week start met een teambespreking bij het NS Leercentrum in Amersfoort. Hier ben ik sinds 2,5 jaar via L&D Talents aan de slag. Ons team werkt aan de basis- en vervolgopleidingen voor monteurs die werken bij de onderhouds- en servicebedrijven van NS. We bespreken elke week de takenlijst en blikken vooruit. In scrumtermen heet dit backlog refinement. In de middag heb ik een afspraak over een training materieeltechniek voor nieuwe managers.
Dinsdag
Eén van de grote projecten waar aan werk is een deelproject van het NS brede programma ‘Gevaarlijke Stoffen’. Dit doe ik samen met mijn L&D Talents collega Sietske Goldenbeld. Sietske en ik hebben een menukaart ontworpen voor de werkplaatsen. Een mooi ontwerp is een goed begin, maar kan niet slagen zonder een regelmatige afstemming met alle spelers. Daarom krijg ik deze ochtend een kwartier spreektijd in het overleg van de betrokken kwaliteitsmanagers. Een belangrijke vraag van de managers is wat ons ontwerp betekent voor de onttrekking van de monteur. Dit blijft beperkt, doordat de interventies op onze menukaart plaats vinden tijdens bestaande overleggen.
Woensdag
Vroeg uit de veren voor een bezoek aan Haarlem. Dit vind ik de meeste bijzondere locatie die ik heb gezien bij NS! Hier vindt de revisie plaats van bestaand materieel en worden op dit moment alle dubbeldekkers (VIRM) gestript en daarna omgebouwd naar een frisse nieuwe versie zodat de trein weer 15 jaar mee kan. Ik heb een afspraak met de teamleider van de schilders en de preventiecoördinator van de locatie. Het gesprek is bedoeld om af te tasten of onze menukaart gevaarlijke stoffen hier kan werken. Mijn gesprekspartners zijn enthousiast en bereid om een pilot te starten met het team.
Donderdag
‘Leren doe je in de praktijk’ volgens de visie op leren van NS. In de werkplaatsen zijn daarom praktijkinstructeurs aangesteld. Dit zijn vakmensen, die na een didactische opleiding collega’s instrueren over bijvoorbeeld het zoeken van storingen in een specifieke materieelserie. Ze hebben een cruciale rol in het succes van veel van onze leertrajecten. Hoe kunnen we hen zo goed mogelijk ondersteunen? Welke professionalisering is nodig? Daarvoor zit ik deze ochtend in een brainstorm. We werken een opzet uit voor de komende drie kwartalen. Zodat de praktijkinstructeurs in het vierde kwartaal klaar zijn om de train-de-trainer te volgen van de nieuwe trein: de ICNG.
Vrijdag
Op vrijdag werk ik meestal niet. In de ochtend is er tijd voor ontspanning. Ik rijd paard op de manege in Schijndel. Deze middag ga ik toch nog naar het kantoor van NS in Utrecht. Ik wil wat zaken uitwerken van alle gesprekken deze week en netjes op een rij krijgen voordat de volgende werkweek begint.