Terugblik Proeverij: ‘Flexibilisering in het onderwijs'
Onze Proeverij was het eerste fysieke evenement weer in ruim twee jaar tijd, voor onze relaties binnen het onderwijs. Wat was het inspirerend om weer live en onder het genot van heerlijke gerechten met elkaar in gesprek te kunnen gaan! Onder leiding van inspirerende sprekers bespraken we de do's, dont's en best practices om de flexibilisering van ons onderwijs verder te kunnen optimaliseren.
Daarna vertelde Bart Lamboo (SURF) ons meer over microcredentials. Bart is projectleider van de Pilot Microcredentials dat wordt uitgevoerd door het Versnellingsplan. 32 Hoger onderwijsinstellingen – waarvan 10 universiteiten en 22 hogescholen – doen sinds oktober 2021 mee aan de landelijke pilot Microcredentials. Microcredentialing is het aanbieden van onderwijs in kleinere eenheden die afzonderlijk worden gecertificeerd. Eén van de meerwaarden van microcredentials is het stimuleren van flexibilisering.
Vervolgens gaven Brenda Venema en Madeleine Farla van Salta Group ons, samen met L&D Talents collega Claudia Scheepers, een inkijkje in de praktijk bij de Flexibilisering van het Hoger Onderwijs bij Salta Group. De Salta Group (voorheen NCOI Opleidingen) doet mee met tien opleidingen in het Experiment Leeruitkomsten van OCW en als spin-off van het project zijn alle hbo-bachelor en associate degree opleidingen vanaf 2022-2023 omgezet in leerresultaten en leeruitkomsten. In het opleidingsconcept HBO-op-Maat van de Salta Group kunnen studenten per leeruitkomst de keuze maken uit verschillende leerroutes. Naast valideren, kunnen studenten leren op de werkplek waarbij de vakinhoudelijke studiecoach een cruciale rol speelt. Tijdens de Proeverij lieten ze ons een (deel van het) intakegesprek zien dat de Studiecoach voert met een student bij aanvang van de opleiding. De student levert hiervoor een cv aan en bereidt zelf voor welke leeruitkomsten hij denkt te kunnen behalen op de werkplek, via valideren of via de onderwijsroute. In het intakegesprek bevraagt de studiecoach de student over mogelijkheden voor het leren op de werkplek en relevante eerdere (werk)ervaringen om een studieadvies op te stellen.
Tot slot nam Dr. Léonie Ridderstap, consultant bij L&D Talents, ons mee in het vraagstuk: Flexibilisering en zelfregulatie: vriend of vijand? Zelfgereguleerd leren is een onderwerp dat warme belangstelling geniet: veel opleidingen willen de zelfregulatievaardigheden van hun studenten stimuleren. Wanneer opleidingen hun onderwijs gaan flexibiliseren krijgen studenten meer keuzevrijheid en regie over hun eigen leren. Studenten hebben echter strategieën nodig om met dit eigenaarschap overweg te kunnen en hebben ondersteuning en oefenmogelijkheden nodig om te leren reguleren; dat gaat niet vanzelf of alleen door verantwoordelijkheid bij de student te beleggen. In haar promotieonderzoek ontwikkelde Léonie een interventie om studenten, binnen de context van hun eigen onderwijs, zelfregulatievaardigheden te laten ontwikkelen. Het uitgangspunt was daarbij de gezamenlijk inspanningen van de opleiding en de student: via co-regulatie van leren worden studenten in staat gesteld meer zelf gereguleerd te leren. Léonie besprak met ons een aantal aandachtspunten bij het stimuleren van zelfregulatie.
Na de interactieve presentaties gingen we onder het genot van heerlijke gerechten met de sprekers in gesprek tijdens het World Café. We bespraken hoe de verschillende onderwerpen van betekenis kunnen zijn in onze eigen onderwijsomgevingen en beluisterden adviezen van de sprekers en elkaar. Kortom een hele geslaagde Proeverij! We kijken nu al uit naar de volgende Proeverij begin 2023!
Overzicht nieuws