Het onderwijs zit in het DNA van L&D-Expert Annick
Vandaag maak ik kennis met Onderwijskundig Expert Annick Mol. Zij vertelt over haar werk als L&D-expert en haar eerste kennismaking met L&D Talents, waar zij sinds tweeënhalf jaar in dienst is. “Tijdens de selectiedag van het L&D Boost Program bleek al snel dat ik, qua opleiding, een vreemde eend in de bijt ben. In plaats van onderwijskundige -wat de standaard is- ben ik pedagoog. Ik heb in Groningen de Academische Pabo afgerond, met een aanvullende master Youth, Education and Society in Utrecht.”
Had je na je afstuderen een uitgestippeld plan?
“In grote lijnen wel. Mijn voorkeur ging uit naar een afwisselende baan: ik wilde in de keuken van verschillende bedrijven kijken en ontdekken welke kennis en kunde ik kon toevoegen. Wat dat betreft is L&D Talents een schot in de roos: het werk als expert biedt me afwisseling en daarnaast heb ik een vaste thuisbasis en een achterban collega’s.”
Hoe kwam je bij L&D Talents terecht?
“Na een tip van een medestudent bezocht ik de selectiedag van het L&D Boost Program. Je wordt flink door de molen gehaald en dat is best spannend. Toch bedacht ik achteraf dat ik écht had genoten van de dag. Ik had het idee dat ik mijn passie voor Learning & Development goed had overgebracht. In mijn pitch vertelde ik dat ik pedagoog was, maar breder wilde kijken naar het onderwijs. Ik wilde precies doen wat ik als juf voor mijn gevoel niet kon bereiken, namelijk impact maken en verandering brengen in het onderwijs.”
Annick vervolgt: “De volgende dag werd ik gebeld door Esther (red: Scheffener, de Directeur van L&D Talents) en werd ik expert van de lichting 2017. Ik ging een traject van zes maanden in om klaargestoomd te worden tot expert. Ik mocht meteen op opdracht en werd in de periode van onboarding gekoppeld aan een buddy, een ervaren collega.”
En 2,5 jaar later ben je zelf buddy?
Glunderend: “Ja, toen ik daarvoor werd gevraagd voelde het alsof ik een missverkiezing had gewonnen! Het leukste aan mijn werk vind ik het werken met mensen en het ondersteunen van vakgenoten. Inmiddels heb ik twee nieuwe experts onder mijn hoede. Ik probeer ze een beetje wegwijs te maken binnen de cultuur van L&D Talents en zorg dat zij zich thuis voelen. Ik herken natuurlijk goed waar zij tegenaan lopen en vind het leuk om te helpen in de ontwikkeling en begeleiding bij hun opdrachten.”
Kun je iets vertellen over jouw opdrachten?
“Mijn eerste grote interim opdracht was bij het Scheepvaart & Transport College, waar we met een aantal experts de examinering en diplomering in drie maanden tijd op orde moesten brengen. Elke expert boog zich over een opleiding: we bekeken de kwaliteit van het toetsmateriaal tot aan het examenbeleid.”
Annick vervolgt: “Uiteraard ging dit alles in nauwe samenwerking met de betreffende docenten. Zij hebben kennis van de inhoud en ik weet hoe die inhoud vertaald moet worden naar een onderwijskundig verantwoorde examinering. Zo zijn we er samen -binnen de deadline- uitgekomen."
“Hierna volgden een aantal interim opdrachten bij onder meer FrieslandCampina, SBB en ROC Albeda. Bij Albeda kreeg ik de kans om op strategisch niveau te werken. Daar werd de vraag gesteld: hoe kunnen we toekomstgericht onderwijs inrichten? Natuurlijk lijkt dat een heel abstracte vraag, maar je kunt nu al grote lijnen uitzetten en de bedrijfsvoering een bepaalde richting geven.”
En op dit moment zit je bij de Politieacademie?
“Ja, de komende maanden ben ik hier bezig met het herzien van het kwaliteitsbeleid. Het is een mooie interim opdracht, met gepassioneerde mensen die echt hun vak uitdragen. De docenten hebben hart voor hun vak.”
“Om inzicht te krijgen of de Politieacademie het juiste doet op het gebied van onderwijs, zijn kwantitatieve gegevens belangrijk. Hierdoor krijg je inzicht in aantoonbare onderwijskwaliteit, denk aan studenttevredenheid, rendementen en professionalisering van docenten. Ik zit daarom geregeld met een controller om tafel om te kijken naar de mogelijkheden en welke instrumenten we in huis hebben om de resultaten in kaart te brengen. Deze cijfers helpen om te onderbouwen wat de kwaliteit van het onderwijs is en daarover het goede gesprek met elkaar aan te gaan.”
Jouw focus ligt vooral op het onderwijs?
“Ik ben inderdaad gespecialiseerd in onderwijsvraagstukken, dat is breed genoeg voor mij. Er is genoeg te ontdekken en ervaring in op te doen. Vanaf januari werk ik aan twee opdrachten tegelijkertijd. Dan start ik samen met collega Silke bij de Erasmus Universiteit. Hier gaan we aan de slag met de ontwikkeling van een methodiek om het onderwijsportfolio op faculteitsniveau inzichtelijk te maken.”
“Het mooie vind ik dat elke school een unieke cultuur en context heeft. Daarom is het speelveld bij elke interim opdracht anders, terwijl veel scholen vergelijkbare vragen hebben. De ontdekkingstocht is vervolgens: welke oplossing past bij jullie visie? Waar hebben jullie behoefte aan? Bij elke interim opdracht voer je een ander gesprek. Als expert is het belangrijk om met een kritische blik de behoefte in kaart te brengen, met als doel de organisatie een stap verder te brengen.”
Overzicht nieuws