Winnen op brood met Gamification!
Als je binnenkort boodschappen doet bij een Vomar-supermarkt, kijk dan eens goed naar de broodafdeling. Daar werken ze met het scorebord ‘Winnen op brood’. Maar hoe helpt dit spelelement medewerkers beter te presteren?
Stel je voor: je moet koken voor een groep mensen die bij je komt eten. Hoeveel mensen er komen weet je niet. Hoeveel iedereen eet weet je ook niet. Wat je wel weet is dat alles wat je overhoudt na het etentje de kliko in gaat. Hoe voorkom je dat je belachelijk veel eten weg moet gooien?
Dilemma
In een notendop is dat het dagelijkse dilemma van de mensen op de broodafdeling van de supermarkt. Zij moeten genoeg broden bestellen en afbakken, zodat de klant kan kopen wat zij wil. Maar niet zóveel dat er aan het einde van de dag vele bakken met brood overblijven. Hoe doe je dat? Elke dag is anders in de supermarkt. Klantenstromen en koopgedrag hangen van veel factoren af. Is het een heerlijke zonnige dag? Dan kopen we massaal stokbroden voor bij de BBQ.
De verkoop van een blikje tomatenpuree is aardig in te schatten, maar op de broodafdeling is het elke dag, elk uur opletten geblazen. Inspelen op de situaties die zich voordoen, hoe leer je dat? Met standaard hulpmiddelen red je het niet. Het gaat om eigen inzicht en ervaring. Gevoel voor je afdeling krijg je met de jaren. Ervaren medewerkers zien dan ook dat vooral jongere hulpkrachten er moeite mee hebben. “Niet iedereen snapt direct het spel”.
Dit complexe ‘spelletje’ is niet eenvoudig te trainen of te ‘e-learnen’. Hiermee zijn medewerkers namelijk veel tijd van de werkvloer af en het dekt de complexiteit van de taak niet. Dit vraagt om een andere kijk op hoe je als opleidingsafdeling leren faciliteert.
Feedback
Zoals je weet leer je het meeste tijdens je werk, in de praktijk, door het zelf te doen. Het is de kunst om op de werkplek de juiste feedback te krijgen. Zodat je zelf kunt beoordelen hoe je presteert en daarvan kunt leren. En het is juist deze feedback, die niet vanzelfsprekend is op een broodafdeling. Want als elke dag anders is, hoe kun je dan zien hoe goed je het hebt gedaan? Daarnaast werken medewerkers in shifts en zien ze niet altijd hoe hun keuzes uitpakken.
Met coördinator Opleiding en Ontwikkeling, Inge de Ruyter, en de business hebben we daarom gekozen voor een andere aanpak. Niet het trainen van kennis en vaardigheden, maar het faciliteren van duidelijke feedback op prestaties van medewerkers. Kortom, van leren, naar presteren.
Scorebord
Samen met medewerkers van de broodafdeling hebben we een hulpmiddel bedacht om dit vorm te geven: een scorebord. Op dit bord ziet een team hoe goed het scoort. Bijvoorbeeld of de broodvakken voortdurend wel vol genoeg zijn. Of er voldoende brood is, maar vooral niet te veel. Het scorebord maakt de prestaties van medewerkers visueel met herkenbare cijfers (1 tot 10). Ook is hier een competitie aan verbonden.
Toen we het idee bedachten, hing er diezelfde middag al een eerste 'brototype' in de winkel. Elke week evalueerden we het gebruik van het bord en bespraken we mogelijke verbeteringen. Ook maakten we een online training met ‘speltips’, om medewerkers te helpen hun score te verbeteren. Verder is er een dagelijks reflectiemoment ingebouwd, om samen terug te kijken op de scores van de dag ervoor.
Mooi om te zien hoe doeltreffend het scorebord werkt. Een eenvoudig hulpmiddel, waarmee medewerkers doelgericht winnen op brood. Geen overload aan informatie maar precies genoeg feedback op de juiste plek: in het hart van de werkplek. Een mooi voorbeeld hoe we als L&D professionals ook op andere manieren medewerkers kunnen triggeren het beste uit zichzelf te halen en die ene stap extra te zetten om het verschil te maken.