Blogreeks over onderwijs-speelveld: (2) Inzicht in de context
L&D experts Maaike Terleth en Anne Voskamp hebben het speelveld van het onderwijs in kaart gebracht en de belangrijkste processen visueel gemaakt. Deze visualisatie vormt een tool om met elkaar het gesprek te gaan over projecten en te nemen stappen. In een blogserie nemen Maaike en Anne je mee in hoe het speelveld tot stand is gekomen, hoe het speelveld in elkaar zit én laten zij aan de hand van een voorbeeld zien hoe je ermee kunt werken. Dit artikel gaat over het inzicht in de context.
Lees ook de blog over de aanleiding van het in kaart brengen van het speelveld en het voorbeeld: aan de slag met flexibilisering.
Hoe zorg je binnen het onderwijs voor goedlopende projecten die tot blijvende verbetering leiden? Hiervoor is inzicht nodig in het speelveld dat het onderwijs behelst. Wij onderscheiden de volgende lagen in het speelveld van het onderwijs:
De lagen van het speelveld:
Curriculum:
Overzicht van de inhoud en doelen van een opleiding waarin de samenhang en de weg naar het examen/afstuderen worden weergegeven.
Didactisch en pedagogisch handelen:
De manier van lesgeven binnen een opleiding of les en de manier van omgaan met studenten.
Onderwijsontwerp:
Het fundament van een opleiding, gestoeld op de visie en uitgewerkt in het curriculum.
Visie:
Weloverwogen standpunt over de belangrijkste aspecten van het onderwijs en de opleiding.
Koers onderwijsinstelling:
Beleid van de onderwijsinstelling, strategische doelen en bedrijfsvoering.
Management:
De rol die managers en coördinatoren spelen in het personele beleid, de cultuur, het functioneren van werknemers, inwerken van nieuwe collega’s, verbinden tussen collega’s, besluiten aan elkaar verbinden, faciliteren van randvoorwaarden voor het uitvoeren van projecten en werk.
Onderwijslogistiek:
Geheel van systemen voor de organisatie, ondersteuning van de uitvoer en registratie van het onderwijs.
Studenten:
Deelnemers aan het onderwijs.
Wat biedt dit speelveld?
Onderwijsprojecten vinden plaats in een situatie waarin veel afhankelijkheden zijn. Het onderwijsspeelveld biedt daarin inzicht. Door met het speelveld afstand te nemen van de dagelijkse praktijk kun je stakeholders specificeren, afhankelijkheden in beeld brengen en blinde vlekken in kaart brengen.
Hoe zet je het speelveld in?
Het speelveld kun je zowel individueel als in een team inzetten. Het leent zich uitstekend om in intervisie vorm over een project te praten of met een projectteam te evalueren/ op te starten. Ook ondersteunende afdelingen van onderwijsinstellingen hebben hier baat bij: Waar bevindt mijn invloed zich eigenlijk? Met welke processen moet ik rekening houden die plaatsvinden op andere plekken in de organisatie dan waar ik actief ben?
Individueel kan het gebruikt worden om eens na te denken over een projectinrichting, waar invloed begint en eindigt en wie er een bepaalde rol moet gaan vervullen. Het speelveld biedt dus vooral inzicht. Het is geen tool om een projectplan mee te maken.
Workshop
Wij bieden een workshop aan waarin we deelnemers door het model heen meenemen en samen met hen de vragen doornemen om inzichten in de complexiteit van het onderwijs speelveld op te doen. In de blog Aan de slag met flexibilisering geven we een kort voorbeeld van hoe dit kan gaan.
Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan gerust contact op met Maaike of Anne.