Kwaliteit vergroten vanuit een thuisbasis: Alfred Slomp over Midlancen in het speciaal onderwijs

Alfred Slomp werkt zijn hele leven al in het speciaal onderwijs. Sinds 1 april doet hij dat als Midlancer voor Leadership Talents. “Bij Leadership Talents heb ik een basis om op terug te vallen én krijg ik de kans om aan de kwaliteit van interim-management te werken.”
Van Arnhem, Veenendaal en Maarsbergen naar Utrecht: Alfred werkte op verschillende scholen in verschillende plaatsen in het speciaal onderwijs. “Mijn hart ligt bij kinderen met gedragsproblemen die extra ondersteuning nodig hebben. Maar ook bij vraagstukken rondom het vormgeven van dat type onderwijs. Hoe zet je verbetertrajecten op om de kwaliteit omhoog te schroeven? Daar ligt mijn expertise.”
Onderdeel van een team
Afgelopen oktober kreeg Alfred het aanbod om interim-directeur te worden bij SO Fier in Utrecht. Best een omslag, na jaren in vast dienstverband te hebben gewerkt. Vrij snel na zijn aanstelling, kwam hij in contact met Leadership Talents en het Midlancen sprak hem nog een tikkeltje sterker aan dan regulier interimmen. Na een paar prettige gesprekken met de Business Managers mocht hij zijn opdracht bij SO Fier voortzetten onder de vlag van Leadership Talents. En dat bevalt hem goed.
“Bij Leadership Talents heb je altijd een basis om op terug te vallen. Interimmen is een solistisch gebeuren, maar als Midlancer maak je onderdeel uit van een team. Ik werk er nog niet zo lang, maar ik ben nu al onder de indruk van het warme welkom, de waardevolle intervisies en de kansen om je expertise te vergroten en te verdiepen. Die thuisbasis was een belangrijke reden voor mij om te kiezen voor Leadership Talents, net als de nadruk op het vergroten van de kwaliteit van interimmanagement.”
Snel denken, schakelen en handelen
Bij SO Fier kreeg Alfred de opdracht om de ingezette lijn voort te zetten. “Ik hoefde de boel niet om te vormen, maar dat betekent niet dat het allemaal in je schoot geworpen wordt. Er gebeurt zoveel in het speciaal onderwijs, het is zo’n wervelende omgeving. Je moet je hoofd koel kunnen houden en het is keihard werken, maar altijd met liefde en plezier.”
Als Midlancer betekent het ook dat je een tijdelijke relatie aangaat met de school, de collega’s en de leerlingen. Dat vraagt om een heel andere leiderschapsstijl, vertelt Alfred. “Als je ergens langer werkt, kun je veel op routine doen. Iedereen weet wie je bent en wat je koers is. En ook jij weet precies hoe de hazen lopen. Als Midlancer moet je sneller denken, schakelen en handelen. Ook moet je in sneltreinvaart nieuwe mensen en systemen leren kennen en het leuk vinden om solistischer te opereren. Ik heb jarenlange ervaring met leidinggeven, maar ik ben mezelf de laatste maanden zeker tegengekomen. Dat is mooi, want dat betekent dat ik een groei aan het doormaken ben.”
Dienend leiderschap
Gevraagd naar zijn ideeën over leiderschap, haalt Alfred een onderzoek aan dat stelt dat mensen niet op een school blijven werken om de school, maar om de leidinggevende. “Onze leiderschapsstijl doet er enorm toe. Die kan veel goeds doen, maar ook veel kapotmaken. Ik geloof in transparant, dienend en kwetsbaar leiderschap. Ik zit hier niet voor mezelf, ik zit hier voor de school. En voor de professionals die ik in hun kracht wil zetten.”
Alfred is benieuwd wat de toekomst bij Leadership Talents hem brengt. “Ik sta open voor alles. Het lijkt me leuk om iets vertrouwds te doen, maar een totaal andere omgeving en schooltype zie ik ook zitten. Maar ik vind het zeker leuk om te zien dat er steeds meer aandacht komt voor speciaal onderwijs, ook bij Leadership Talents. Er zijn door mijn collega-midlancers inmiddels al meerdere opdrachten in het SO en VSO ingevuld en de meerwaarde is onomstotelijk zichtbaar. De combinatie van onderlinge coaching, intervisie en trainingsmomenten maken dit mogelijk en ik draag daar vanuit mijn ervaring en expertise graag een steentje aan bij!”
Foto: @NiekStam