“Zelfstandige opdrachten én back-up van een netwerk van experts''
Kwaliteit van onderwijs, de lerende praktijk en eerlijke kansen voor elk kind. Dat zijn belangrijke aspecten die centraal staan in de lange onderwijscarrière van Astrid Scholten. Ze werkte ruim 12 jaar in diverse functies bij Hogeschool Leiden, onder andere als directeur van de bachelor opleidingen Social Work en Toegepaste Psychologie. Eerder werkte Astrid bijna 15 jaar bij Nuffic, de Nederlandse organisatie voor internationalisering in het onderwijs. Per 1 april start Astrid als Midlancer bij Leadership Talents, waar ze haar kennis en ervaring in gaat zetten om andere onderwijsorganisaties te helpen verbeteren.
Aandacht voor kwetsbare groepen
“Kinderen hebben de toekomst en onderwijs vormt een belangrijke basis om de maatschappij leefbaar en eerlijk verdeeld te houden”, geeft Astrid aan. “Het sociaal domein waar ik de laatste jaren in gewerkt heb, heeft mij geleerd om ook op te komen voor mensen die het minder getroffen hebben. Met de grote tekorten die aan het ontstaan zijn in het onderwijs, zie je dat vooral mensen geraakt worden die al in een sociaal kwetsbare positie zitten. Kinderen met rijkere ouders komen er wel met huiswerkbegeleiding en bijles, ik vind het belangrijk om ook aandacht te hebben voor die andere groepen.”
Andere sector of domein
Astrid heeft veel expertise in transitiemanagement, competentiegerichte toetsing, op- en afbouw van opleidingen en internationalisering van onderwijs. Ze heeft zelf ook in het buitenland gewerkt en heeft zowel ervaring op opleidingsniveau als op directieniveau. “De opdrachten waar ik op terecht hoop te komen, liggen op het vlak van kwaliteit van onderwijs. Opdrachten die aansluiten bij wat ik al heb gedaan, waarbij het me leuk lijkt als het in een andere onderwijssector is, bijvoorbeeld het mbo of het voortgezet onderwijs, of in een ander onderwijsdomein dan het sociale.”
Praktijkgericht onderzoek
In haar laatste baan bij Hogeschool Leiden gaf Astrid leiding aan een kenniscentrum met zeven lectoren. Ze draagt praktijkgericht onderzoek dan ook een warm hart toe. “Via onderzoek versterk je de opleiding, breng je innovatie en blijf je docenten professionaliseren. Samenwerking tussen het werkveld, onderwijs en onderzoek, begint nu ook op het mbo steeds meer door te sijpelen. Ook op het mbo kun je docenten aan je binden door samen met het werkveld praktijkgericht onderzoek te doen.” Een ander speerpunt voor Astrid is oog hebben voor het docententeam. “De docenten moeten het doen en die moeten gefaciliteerd worden. Studenten willen kwaliteit van onderwijs, maar ze willen ook een bijdrage leveren aan het beroep waar ze voor kiezen. Docententeams kwaliteitsbewust maken, op een manier die aansluit bij wat ze in de klas doen, dat is waar ik al heel lang mee bezig ben.”
Gedeelde passie
De keuze voor Midlancen is een heel bewuste. Astrid: “Ik vind het leuk om zelfstandig opdrachten te kunnen doen, maar vind het ook fijn om een netwerk van collega’s achter me te hebben. Het is inspirerend om te horen waar iedereen mee bezig is en de passie te delen voor hoe je teams meeneemt in welke koers je vaart. Kunnen leren van elkaar, dat vind ik belangrijk. Ik kies bewust voor werken op interim-basis omdat ik meer uitdaging en verandering wil en voort wil bouwen op de ervaring die ik de afgelopen 25 jaar heb opgedaan. Ik kan goed analyseren en weet ondertussen vrij goed hoe organisaties werken. Om dat toe te passen op andere organisaties, dat is voor mij de uitdaging.”
Overzicht nieuws