Nieuwe collega Gerco: “Nooit gedacht dat ik verandertrajecten zo leuk zou vinden”
“Als interim onderwijsmanager in het onderwijs werken? Dat is niets voor mij!”, dacht Gerco van ’t Spijker lange tijd. Toch werkt hij sinds een aantal jaar met veel plezier op interim-basis in het voortgezet onderwijs en is hij onlangs toegetreden tot het team van midlancers bij Leadership Talents. Daar is hij begonnen als interim-afdelingsleider bij een scholengemeenschap. “Duurzaam onderwijs, onderwijsinnovatie, en met name verandertrajecten, zijn mijn passie.” En dat is precies waar Leadership Talents ook voor staat.
Van gymnastiekleraar naar verandermanager
Gerco begon zijn carrière als gymnastiekleraar, groeide door tot coördinator en verving afdelingsleiders wanneer dat nodig was. Het keerpunt in zijn carrière kwam toen hij teamleider werd op een vmbo-school in Hengelo. Samen met een collega stonden ze voor de uitdaging om de school te laten groeien, anders zou sluiting onvermijdelijk zijn.
“Dat was een grote uitdaging”, herinnert Gerco zich. “In 3 jaar tijd zijn we erin geslaagd het aantal leerlingen te laten groeien van 350 naar 650. Dit deden we door een duidelijke visie te scheppen van hoe het onderwijs eruit moest zien, en vooral hoe het georganiseerd moest worden. Het resultaat was onder meer een Flexrooster, waarmee leerlingen meer regie kregen over hun rooster. Dit vroeg veel van onze collega’s, maar het is ons gelukt om hen mee te nemen in het verandertraject.”
Nieuwe stap in carrière
“Ik kreeg het advies om de expertise die ik in dit verandertraject had opgedaan, ook in te zetten voor andere scholen. Na een jaar als mantelzorger te hebben gewerkt, besloot ik om dit advies op te volgen. Sindsdien heb ik verschillende interim-opdrachten vervuld, waaronder verschillende functies als afdelingsleider en manager in het voortgezet onderwijs.”
Een paar maanden geleden kwam Gerco in contact met Leadership Talents. “Vlak voor de vakantie werd ik benaderd door Edwin, één van de Business Managers bij Leadership Talents, voor een kennismaking. Daarin zijn ze ontzettend kritisch. Naast een uitgebreid CV zijn karakter en persoonlijkheid voor hen heel belangrijk, omdat de mensen met wie ze werken een verlengstuk zijn van hun gezamenlijke ambitie en kwaliteitsniveau. Er volgden dan ook verschillende gesprekken. Dit heeft geleid tot een nieuwe stap in mijn carrière als midlancer binnen het team. Ik ben nu aan de slag als interim-afdelingsleider havo-vwo bovenbouw. Mijn opdracht omvat onder andere het bijdragen aan de ontwikkeling van een nieuw onderwijsconcept dat volgend jaar van start gaat, Er staan veranderingen op de agenda, en mij is gevraagd om daar kritisch naar te kijken.”
Juiste mensen op de juiste plek
“Waarom vind ik interim-opdrachten in het onderwijs zo aantrekkelijk? Het biedt de mogelijkheid om nieuwe mensen te ontmoeten, andere scholen van binnenuit te ervaren, kennis van de ene school naar de andere school mee te nemen en te delen, en deel te nemen aan veranderingsprocessen die uiteindelijk tot tastbare resultaten leiden”, vertelt Gerco enthousiast. Leadership Talents is voor hem een goede match. “We delen dezelfde visie op onderwijs, namelijk het belang van de juiste mensen op de juiste plek, scholier of student centraal, en het onderwijs daaraan maximaal aanpassen op een blijvende manier. Daarnaast zijn de midlancers een echt unieke groep interim onderwijsmanagers die elke dag hun enorme passie en ervaring binnen onderwijs met elkaar delen. Daardoor kan ik mijn opdracht maximaal uitvoeren, met hen sparren of op hen terugvallen waar nodig en voel ik me echt ‘thuis’. Bijkomend voordeel is dat Leadership Talents voor mij als midlancer de administratie uit handen neemt en zorgt voor uitdagende opdrachten.”
"Het maakt me trots dat ik met mijn expertise een bijdrage kan leveren aan verandertrajecten in het onderwijs. Ik voel me er als een vis in het water, vooral in het voortgezet onderwijs, en hoop dat ik dit vak nog lang mag uitoefenen."
Overzicht nieuws