icon-arrow icon-check icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-youtube icon-twitter icon-cheveron icon-download icon-instagram play close close icon-arrow-uturn icon-calendar icon-clock icon-search icon-chevron-process icon-skills icon-knowledge icon-kite icon-education icon-languages icon-tools icon-experience icon-coffee-cup
Werken bij Leadership Talents
Blog 21/08/2020

Lezen in de zomer: 'Onderwijs na COVID-19' van de Taskforce Ontwikkelingsgericht Onderwijs (TOO)

plustalent

De zomer is een mooie periode om er eens heerlijk ontspannen een paar boeken op na te slaan om mijn kennis als interim-manager uit te breiden Deze zomer mag natuurlijk het boek ‘Onderwijs na COVID-19’ van de Taskforce ontwikkelingsgericht onderwijs (TOO) niet ontbreken. TOO zet een streep door het leerstofjaarklassensysteem. Samen met examens zijn dit ideeën uit de 18e en 19e eeuw die niet meer voldoen. Het enige doel lijkt een gemiddelde nastreven. TOO oogst uit verschillende onderzoeken, ervaringen en kennis en concentreert zich op een andere onderwijswerkelijkheid voor de toekomst.

De COVID-19 crisis laat ons zien dat iedereen in het onderwijs enorm betrokken is en in hoog tempo alles op alles zette om onderwijs te blijven bieden op alle niveaus. Ook in onze interim-opdrachten hebben we dit volop mogen ervaren en gezien hoe docenten in no-time prachtige resultaten neerzetten waarmee het onderwijs online door kon gaan!

De crisis laat ook zien dat er grote verschillen zijn tussen scholen en doelgroepen en dat scholen beheerst worden door angst voor achterstanden. TOO vraagt zich af of die angst terecht is, want: elk kind / jongere blijft leren en heeft een schat aan andere vaardigheden en kennis opgedaan. Daarbij vergeten zij niet dat er een groep buiten beeld bleef, een groep waar op geen enkele manier nog contact mee was.

Ontwikkelingsgericht onderwijs, zonder toetsen

TOO pleit voor ontwikkelingsgericht onderwijs, zonder toetsen. Elk kind wordt op zijn eigenheid gewaardeerd en volgt zoveel mogelijk het programma dat bij hem past. Dat is iets anders dan alles loslaten en elk kind zelf laten kiezen: het vraagt een andere werkwijze van scholen en docent. De rol van onderwijsmensen verandert: er is meer dialoog over ontwikkelingen, leerprocessen, interesses en de docentrol verschuift naar een coachrol.

In deze rol is betrokkenheid en verbinding misschien wel belangrijker dan ooit. Op deze manier is er ruimte en erkenning voor verschillen tussen leerlingen en vergroot de kans op eerlijk en kansrijk onderwijs.

De moeite van het lezen waard. Het boekje geeft gefundeerde voorbeelden met verwijzingen naar scholen die succesvol op andere wijze werken. Deze inzichten gebruiken wij als mooie basis om tijdens een intervisiesessie ideeën uit te wisselen waarmee we allemaal weer nieuwe tools in onze rugzak meenemen naar onze opdrachtgevers. Wie weet is het een mooie insteek voor onze volgende Proeverij…?

Overzicht blogs

Op zoek naar een interim-manager? Neem contact op met Leadership Talents!