"Als ik dit had geweten, had ik het eerder gedaan"
Jeroen Szerkowski is Interim Manager Onderwijs en werkt sinds 2018 via Leadership Talents op korte, uitdagende opdrachten: “De basis-insteek om steeds een nieuwe opdracht te kunnen doen is heel prettig. Dit deed ik al door zelf steeds van baan te wisselen, maar als midlancer heb je toch wat meer vrijheid en tegelijk verbondenheid. Als ik dit eerder had geweten was ik zeker eerder gaan midlancen.”
Wat bedoel je met vrijheid?
“Als je op een gegeven moment drie tot vier jaar ergens werkt kom je in een cirkel terecht: je wilt wel dingen veranderen maar het gaat niet snel genoeg, dus sta je een soort van stil. Voordat ik bij Leadership Talents kwam wisselde ik daarom al elke een tot vijf jaar van baan. Als midlancer kan dit nu veel makkelijker en worden er opdrachten voor je gezocht die bij je passen. De opdrachten duren meestal een half jaar tot een jaar waardoor er een duidelijke kop en staart aan de opdracht zit. Hierdoor kun je in korte tijd de impact maken die wij nastreven en onderwijsorganisaties echt verder helpen. Dit houdt het werk ook erg afwisselend wat mij enorm aantrekt.”
Ben je dan niet steeds een buitenstaander als interimmer?
“Zo voelt het voor mij niet. Ik ervaar namelijk vooral de positieve kant: je wordt juist snel betrokken op specifieke onderdelen als examinering of planning, binnen de school, het team en het MT. Je kunt zelf verbinding creëren door een goede relatie te hebben met alle mensen die je ondersteunen: van de conciërge tot je eigen team en van de directeur tot het College van Bestuur. Overigens neemt dit niet weg dat je als interimmer wel een vreemde eend in de bijt blijft, immers je bent er tijdelijk. Het is dan ook een bijkomend voordeel om contact te hebben met mijn collega’s van Leadership Talents.”
Wat maakt jou een goede interimmer?
“Ik zit over het algemeen binnen één of twee weken in de materie en ken de systemen die ROC’s gebruiken goed. Daardoor ben ik heel snel operationeel en kan ik relatief snel resultaten boeken en met het team aan gestelde doelen werken. Ik krijg daarnaast vaak terug dat het prettig is om met mij samen te werken omdat ik de rust kan bewaren. Na 35 jaar ervaring met leidinggeven in het onderwijs, het bedrijfsleven en het sociaal domein heb ik inmiddels al zoveel meegemaakt, dat ik de meeste veranderingen snel het hoofd kan bieden. Dat helpt anderen om rustig te blijven, zoals in de coronacrisis.”
Wat doe je nu voor opdracht?
“Ik werk nu op een ROC waar ik het team Dierverzorging paraveterinair onder mijn hoede heb. Er was veel onrust toen ik startte, doordat de teamleider plotseling was uitgevallen. Daardoor lag er nog veel spoedwerk dat met stoom en kokend water uitgevonden moest worden tijdens de tweede lockdown. Ik heb bijvoorbeeld samen met het team de formatie voor het komende schooljaar opgepakt, de roostering en de inzet van docenten op de vakken. Ik heb wel wat noodgrepen moeten doen, maar ik hou eerlijk gezegd wel van een beetje chaos. Met de aspectverantwoordelijken heb ik bij de start van mijn opdracht veel energie gestoken in het wegnemen van zoveel mogelijk ruis. Nu is er veel meer rust, mede door de regie ook meer bij het team te leggen.”
Wat vind je de leukste opdrachten om te doen?
“Ik vind het leuk om een jaar lang een team te draaien: een probleem (h)erkennen, samen oplossen en bouwen aan structurele oplossingen. Het liefst bij ROC’s in niveau 1 en 2, en VMBO-beroeps en kaderberoeps. Daar zit echt mijn type leerling: ze zeggen gewoon wat ze denken. Sommigen rollen vrij makkelijk door de opleiding, maar anderen hebben extra ondersteuning en een grotere duw nodig om verder te komen. Daar wil ik vooral voor werken: om als teamleider anderen te kunnen ondersteunen om deze leerlingen te kunnen helpen hun plek te vinden.”
Heb je nog tips voor andere onderwijskundigen?
“Ik denk dat het altijd goed is om gevraagd en ongevraagd advies te geven, zo lang je dit niet op een betweterige manier doet. Ik kijk zelf altijd waar ik tegenaan loop binnen een opdracht en benoem dit. Bijvoorbeeld wanneer ik een collega zie worstelen omdat hij of zij voortdurend ‘in het rood’ zit qua werkdruk. Om duurzaam te kunnen werken moet dit qua werkdruk én bij de persoon zelf echt veranderen, anders gaat het mis. Of ik benoem structurele dingen bij de opdrachtgever, wat vaak als verfrissend wordt ervaren. Ik heb inmiddels al bij vele andere scholen in de keuken kunnen kijken en kan daardoor vrij snel zien waar afgeweken wordt van de standaard. Dit afwijken hoeft niet erg te zijn, maar dan weet de school het en kunnen ze er hun voordeel mee doen.”
Meer lezen over midlancen