icon-arrow icon-check icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-youtube icon-twitter icon-cheveron icon-download icon-instagram play close close icon-arrow-uturn icon-calendar icon-clock icon-search icon-chevron-process icon-skills icon-knowledge icon-kite icon-education icon-languages icon-tools icon-experience icon-coffee-cup
Werken bij Leadership Talents
Klantcase

“Credits voor de Business Manager én de expert van Leadership Talents”

PlusTalent

Mariska Wit zat als directeur van Hogeschool Rotterdam plotsklaps zonder onderwijsmanager. Ze ging op zoek naar een tijdelijke vervanger voor een functie, waaraan geen grote veranderkundige opdracht ten grondslag lag. Er waren wel veel veranderingen en managementwisselingen aan de orde, aangezien er de afgelopen jaren vier opleidingen zijn samengevoegd tot één International Business programma. Ze kwam in contact met een Business Manager van Leadership Talents: “We hadden geen typische interimmer nodig die orde op zaken zou moeten stellen, en ook niet perse iemand met ervaring in het hoger onderwijs, maar juist meer een bepaald type mens. Business Manager Jorrit stelde Brigitte Engering voor en dat bleek een ontzettend goed inzicht te zijn.”

Opdracht zonder kaders

Ook Brigitte heeft het als een succesvolle match ervaren: “De opdracht was eigenlijk dat we niet wisten hoe de opdracht eruitzag. Ik ging er blanco in en tijdens het starten vormden de kaders zich vanzelf. Juist door het ontbreken van de exacte kaders kon ik inspringen waar ik nodig was en die ruimte kreeg ik ook van Mariska, erg fijn!”

Mariska is duidelijk te spreken over de aanpak van Brigitte: “Het aansturen van het team dat zonder manager kwam te zitten, had de hoogste prioriteit. Samen met collega managers pakte Brigitte bepaalde zaken op waarmee ze zichzelf zeer nuttig kon maken. Tenslotte dook ze ook nog in een belangrijke procesverbeteringsklus, dus daar blijkt wel uit hoe fijn zo’n ervaren interimmer is.”

Hoe Brigitte de interim opdracht heeft ervaren? “Voor mij was deze interim opdracht om meerdere redenen super interessant en uitdagend. Niet alleen kreeg ik de kans om kennis te maken met het hbo, maar ook om te werken in een internationale omgeving met interculturele aspecten. Engels is de voertaal binnen de opleiding International Business en het team dat ik aanstuurde heeft meer dan 15 verschillende nationaliteiten. Communiceren is een essentiële eigenschap en ondanks dat Engels de voertaal is, heb je ook te maken met cultuurverschillen. Mijn kracht is 1-op-1 gesprekken, maar met name het echte doorvragen was in het begin een beetje oppervlakkig, omdat ik zoekende was naar de juiste Engelse woorden om mijn gevoel te uiten en kracht bij te zetten. Het team heeft mij echt omarmd en we hadden een enorme klik. Ik heb heel veel van hen geleerd.

PlusTalent

Efficiënte samenwerking

Mariska vervolgt: “Het fijne aan Brigitte is dat ze dondersgoed weet dat er allerlei verbeterpunten zijn, maar ze is daarin niet betweterig en ziet wat prioriteit heeft. Ze voelt goed aan wanneer ze een stap naar voren kan zetten of juist eentje naar achteren moet doen en even geduld moet hebben. Haar oprechte interesse in de mensen waar ze mee werkt, dat maakt haar heel goed. Brigitte neemt beslissingen met compassie naar de personen die het betreft. Het managementteam werkt graag met haar samen, waardeert haar kritische blik en betrekt haar ook bij allerlei projecten. Ze heeft zelfspot en is enorm gezellig, dat werkt gewoon heel prettig.” Voor Brigitte was het ook een prettige samenwerking. “Mariska is heel direct en daar houd ik wel van. Als ik iets opmerkte, dan kon ik het gewoon bespreekbaar maken en zij ontving dat erg goed. Daarnaast konden wij samen ook ontzettend lachen.”

Een fantastische overdracht

De opdracht van Brigitte eindigde op 28 april, terwijl de nieuwe manager pas zou starten op 1 mei. Heeft dat voor een moeilijke overdracht gezorgd? “Absoluut niet!”, zo start Mariska. “Het is natuurlijk een uiterst ongelukkige situatie, maar Brigitte heeft dit fantastisch opgelost. De nieuwe manager was bereid om in de maanden voorafgaand aan de overdracht al wat voor te bereiden, fysiek en digitaal. Daarbij maakte Brigitte een overzichtelijk en handzaam overdrachtsdocument, waar je direct uit kunt opmerken hoe goed ze is. Uiteraard heeft ze de inhoudelijke zaken goed beschreven, maar beschrijft tevens de achtergrond en waar nodig de persoonlijke omstandigheden die daarmee gepaard gaan, zowel van het team als ieder teamlid afzonderlijk. Uiteraard zonder privacygevoelige informatie te delen. Het begint en eindigt met de mensen voor Brigitte.”

Heb je nog iets wat je andere opdrachtgevers wilt meegeven? “Sowieso dat Jorrit als Business Manager op basis van een intakegesprek een super goede keuze heeft weten te maken. Hij kent zijn team zeer goed, want zelfs zonder duidelijke inhoudelijke opdracht wist hij direct dat Brigitte bij ons zou passen. Het is belangrijk dat de interim opdracht past bij de expert en ik gun Brigitte ook absoluut een nieuwe, fantastisch uitdagende opdracht. Ik wil zuinig op haar zijn, dus ik gun haar opdrachten die echt bij haar passen.”

Alle klantverhalen

Op zoek naar een interim-manager? Neem contact op met Leadership Talents!