icon-arrow icon-check icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-youtube icon-twitter icon-cheveron icon-download icon-instagram play close close icon-arrow-uturn icon-calendar icon-clock icon-search icon-chevron-process icon-skills icon-knowledge icon-kite icon-education icon-languages icon-tools icon-experience icon-coffee-cup
Werken bij Leadership Talents
Blog 10/10/2022

Nederlands en MBO onderwijs is toch best een uitdaging

PlusTalent

Dit is Mirjam Slot. Mirjam is werkzaam als Docent Nederlands bij Drenthe College regio Emmen en onderdeel van het team Travel, Leisure en Luchtvaartdienstverlening. Nederlands en MBO onderwijs is toch best een uitdaging. Het is meestal niet het vak waar iedereen juichend naartoe gaat, zo van “yeah Nederlands”!

Bij Mirjam eigenlijk best wel. Natuurlijk met de gebruikelijke puberdistantie, maar Mirjam krijgt een klas aan het lezen, in heuse romans, redelijk in stilte, met voldoende focus. Hoe gaaf is dat?! Wanneer ik, als onderwijsmanager, met Mirjam praat over de Nederlandse taal, de integratie van taal in projecten, verschillende werkvormen, spelend lezen, aansluiten op de wereld van de student… dan weet ik weer helemaal waarom ik onderwijs zo mooi vind. Als het je lukt om van jongeren echte leerlingen te maken, vanuit dát enthousiasme over je vak en gelovend in je eigen kennis en kunde, dan noem ik dat met trots echt vakmanschap, zo niet meesterschap.

In het MBO zijn er twee functieschalen voor onderwijzend personeel: LB en LC. Het valt mij op dat met name de wat jongere generatie docenten niet kan wachten om door te stomen van LB naar LC. In heel veel instellingen wordt bij de transitie van functieschalen aandacht besteed aan wat de docent dan moet “kunnen”, als LC-docent. Veel van wat ik in dat beleid terugzie gaat over taken in het team en voor de school en dus niet per se over doceren. Dat vind ik oprecht, maar dan ook echt oprecht heel erg jammer. Voor mij zou een startend docent beginnen in LB en dan langzaam zakken in zijn of haar bekwaamheid en uiteindelijk uitgroeien tot een echte superdocent! Belonen van superdocenten en hun eigen leren komt ten goede van het onderwijs, creëert een vak waar je nog trotser op kunt zijn en het kan wellicht bijdragen aan het voorkomen van snelgroeiende docenten die in het management niet allemaal een plek kunnen vinden en de school verlaten… je hoort het wel, ik houd van onderwijs en om die reden zet ik nogmaals Mirjam in het zonnetje: topper!

Overzicht blogs

Op zoek naar een interim-manager? Neem contact op met Leadership Talents!