Mee de werkvloer op bij NS: "Voor doen, samen doen, zelf doen"
Wat typeert de manier van werken van L&D Talents? We zijn vooral geen adviseurs die vanachter hun bureau rapporten schrijven. Als experts draaien we mee op de werkvloer bij de klant; we willen weten wat er leeft. Pas dan kunnen we bepalen welke oplossing het beste past bij de klantvraag. We laten zien hoe dit in de praktijk uitpakt, aan de hand van een voorbeeld bij NS.
Eind 2018 introduceerde de NS een nieuwe generatie sprinters. Vanaf augustus krijgt NS voor de geaccepteerde treinstellen de verantwoordelijkheid voor het onderhoud. Daarvoor moeten mensen worden opgeleid. experts Brechtje van Driel en Marcel van Dijk zijn daar nauw bij betrokken. Brechtje werkt al langere tijd voor de NS en is daardoor goed thuis in de business van de spoorwegmaatschappij.
Samen met het Leercentrum van NS hebben Brechtje en Marcel het opleidingsprogramma opgesteld voor 150 monteurs van de service- en onderhoudsbedrijven. Het programma richt zich in eerste instantie op het professionaliseren van de praktijkinstructeurs, die vervolgens hun kennis en vaardigheden weer overdragen aan de monteurs op de trein. Zij leren voornamelijk door voordoen – samendoen – zelf doen.
Nieuwe tijd
Brechtje: “Voorheen hadden we blokken van theorie en praktijk. Nu is dit meer geïntegreerd en zit L&D Talents met de praktijkinstructeurs letterlijk in de nieuwe trein. Hier kunnen ze met hun handen aan het materieel zitten. Ze zien met eigen ogen de verschillen tussen bestaande treinstellen en de nieuwe.”
Het schrijven van het opleidingsprogramma voor de monteurs doet Brechtje samen met de praktijkinstructeurs en leerbegeleiders (zij nemen ook de Proeve van Bekwaamheid af vanuit het leercentrum). “Vroeger gebeurde het ontwikkelen meer op afstand, in het Leercentrum van NS. Nu dus nog meer dan voorheen ‘op het werk’ en dus in de trein in dit geval.” Brechtje legt uit dat voor het opstellen van het opleidingsprogramma ook enkele eindgebruikers (monteurs) aanwezig zijn en ook een opleidingsmanager van de fabrikant van de nieuwe trein. “Dat is uniek en ontzettend handig.”
Vroeger en nu
Yvette, opleidingskundig adviseur binnen NS Onderhoud en Service (O&S), vertelt dat vroeger leertrajecten vanuit het leercentrum in concept werden gemaakt en vervolgens aan de praktijkinstructeurs werden voorgelegd. Gaandeweg is er steeds meer samenwerking ontstaan, ook met de leverancier van de trein. “Nu doen we het echt samen, op locatie. Praktijkinstructeurs en leerbegeleiders bedenken samen opdrachten die heel scherp op de praktijk zijn toegespitst.”
Daarnaast gebeurt de projectimplementatie ook in directe samenwerking met de productie. “1x per week zitten we met het hele projectteam, engineers vanuit NS Techniek, maar juist ook met het Onderhoudsbedrijf, in Leidschendam om alle openstaande issues te bespreken. Op die manier kunnen we snel verbanden leggen, vragen aan elkaar stellen en acties uitzetten,” vertelt Brechtje. “We zorgen er samen voor dat de SNG straks commercieel kan rijden.”
Smeerolie
Over de inbreng van L&D Talents en met name de inzet van Brechtje zegt Yvette: “Ze weet, zonder alle technische ins- en outs van de trein te kennen, goed te laveren tussen alle niveaus. Zo kan zij scherp de issues richting het programmateam onder de aandacht brengen, goed afstemmen met het implementatieteam over de uitvoeringsplanning, maar ook de zorgen van de leerbegeleiders en praktijkinstructeurs overbrengen naar degenen die daar iets mee kunnen. Ook een goede communicatie, door onder meer een wekelijkse update aan alle betrokkenen te versturen, helpt om iedereen mee te krijgen en goed te informeren in de context die elke week weer verandert. Maar die veranderende context zorgt juist ook voor een boeiende en uitdagende opdracht.”