De toekomst van L&D: Gamen en Leren L&D Talents Congres 2019
De inzet van games binnen leren en ontwikkelen is de toekomst. Op het L&D Talents-congres hebben we onze gasten dan ook ondergedompeld in een workshop over games die we verzorgden vanuit onze thema-groep “Gamen en Leren”. We wilden niet enkel theorie meegeven, maar hoopten dat de deelnemers ideeën en inspiratie zouden opdoen om game-elementen en nudges toe te passen in hun eigen L&D-praktijk. Hoe we dat hebben vormgegeven, beschrijven we in deze blog.
In het begin van de workshop stonden de kaders van games centraal: welke soorten games worden enkel gespeeld voor het plezier en welke games kunnen ook ingezet worden om te leren? De verschillen en overeenkomsten tussen games, serious games, gamification, nudging en vrij spel werden behandeld vanuit de theorie (zie infographic).
Aangezien serious games, gamification en nudging altijd een specifiek leerdoel hebben, hebben we deze drie elementen diepgaander behandeld in drie mini-labs. Ieder mini-lab had een andere focus: de deelnemers werden uitgedaagd om game-elementen of nudges te bedenken die relevant zijn voor een praktijkcasus. Het mini-lab bood allerlei materialen en voorbeelden die de deelnemers zou kunnen helpen en inspireren. Op deze manier hoopten we dat de deelnemers ook mogelijkheden zijn gaan zien om game-elementen en nudges in te zetten in hun eigen L&D-praktijk.
Wat opviel tijdens de workshop, was dat de deelnemers allerlei creatieve oplossingen bedachten voor de praktijkcasus. De deelnemers gaven terug dat ze niet hadden verwacht dat ze binnen korte tijd zoveel ideeën en game-elementen konden bedenken. Ook zagen ze allerlei (eenvoudige) mogelijkheden voor de eigen praktijk. “Eigenlijk is het inzetten van game-elementen in de praktijk heel eenvoudig!”