“Online vindbaarheid, dat spelletje vind ik heel leuk om te spelen”
Na een periode van freelancen, ging Janneke de Pont onlangs aan de slag als midlancer. “Het werkt zoveel fijner zonder administratieve last”, aldus Janneke. “Midlancen is perfect voor mij, ik kan me nu volledig focussen op mijn werk.” Sinds februari 2023 versterkt Janneke het team van Digital Talents als online communicatieadviseur.
Verbinden
“Mensen kun je op allerlei manieren met elkaar verbinden, organisaties laat ik graag zien hoe dat online kan”, aldus Janneke de Pont over haar drijfveer in het vakgebied van online marketing en communicatie. “Ik heb een brede interesse in mensen, en de verbinding aangaan met elkaar kan ook via een scherm. Denk aan social media. Het komt vaak voor dat mensen kritiek hebben op een organisatie, bijvoorbeeld via Twitter. Als het mij lukt die mensen te ontzorgen, geeft me dat een euforisch gevoel.” Janneke verdiept zich het liefst in het geven van online advies, maar draait haar hand niet om voor uitvoerend werk. “Ik denk mee over de online strategie van het bedrijf en stuur daarin collega’s aan om de strategie uit te voeren. Daarbij vind ik de combinatie tussen strategisch meedenken en uitvoer ontzettend leuk.”
SEO en contentmarketing
Tijdens haar studie Journalistiek kwam Janneke als stagiair terecht in de pensioencommunicatie, waar ze begon met bladen maken. Na het afstuderen heeft ze zo’n drie jaar met plezier in het vakgebied gewerkt. “Ondertussen wilde ik meer weten over de online wereld en ging daarna aan de slag als online marketeer bij een online bureau. Daar leerde ik de fijne kneepjes van het vak, van Google Analytics analyses tot Google Ads campagnes. Ik kwam erachter dat ik schrijven voor het web eigenlijk het allerleukst vond. Dus specialiseerde ik me in SEO en contentmarketing. Daarmee vervolgde ik mijn carrière bij Coolblue, waar ik veel teksten schreef voor de webshop over speelgoed. Later kwam ik terecht bij een internationaal affiliate marketingbureau, waar ik verantwoordelijk was voor de online vindbaarheid van de website en inkomsten. Dat spelletje vind ik heel leuk om te spelen.”
Projectmanagement
Na meerdere jaren in loondienst te hebben gewerkt, besloot Janneke een periode voor zichzelf aan de slag te gaan. “De diversiteit van verschillende opdrachten spreekt me enorm aan. Ik heb bij diverse bedrijven binnen kunnen kijken. Maar had totaal geen zin meer in de administratieve rompslomp die erbij komt kijken. Het is fijn dat je dat als midlancer volledig uit handen kunt geven.” Een ander voordeel dat ze in het midlancen ziet, is dat ze kan sparren met andere experts over de inhoud van het werk. Maar ook de mens die centraal staat. “Er wordt gekeken naar hoe jij je als persoon wilt ontwikkelen en wat jij écht leuk vindt. Door het team word je heel menselijk behandeld, het voelde voor mij meteen als thuiskomen.” Janneke kon direct van start in een opdracht bij WarmtelinQ van Gasunie voor de periode van een jaar. “Daar kan ik nog veel leren, bijvoorbeeld op politiek-bestuurlijk vlak. Ik wil mezelf graag verder ontwikkelen op het gebied van projectmanagement. Deze opdracht biedt mij daar de ruimte voor.”
Veelzijdig
Waar Janneke echt in uitblinkt? “Mijn veelzijdigheid. Ik houd me graag bezig met verschillende onderdelen van marketing en werk graag met specialisten samen. Ik ben een verbinder, sociaalvaardig, empathisch en los dingen snel op. Dat laatste bevestigde mijn manager me bij WarmtelinQ. Ze had van collega’s gehoord dat ik snel ben en goed werk lever, maar vooral ook altijd beschikbaar ben. Ik ben van mening dat ieder zijn eigen toegevoegde waarde heeft binnen een team.” Janneke ontwikkelt zich de komende periode graag nog verder op het gebied van communicatieadvies. “Het is een skill en die wil ik mezelf graag verder eigen maken. Daarnaast wil ik me focussen op de technische kant van SEO, voor het nog beter en sneller maken van websites. Het is in mijn vakgebied handig om te weten hoe dat werkt. Via Digital Talents kan ik daar diverse cursussen in volgen.”
Overzicht nieuws