"Naast de inhoud is coaching minstens zo belangrijk"
Interim Manager Diantha Rumahlewang werkt sinds 2016 bij Leadership Talents. Nadat ze in de wetenschappelijke wereld, de inburgering, het mbo en het hbo heeft gewerkt, richt ze zich nu als midlancer vooral op kwaliteitsborging en innovatie bij onderwijsinstellingen: "Ik kijk vooral naar hoe je talent kunt versterken en hoe mensen effectiever kunnen worden in het leidinggeven."
Hoe zou je je achtergrond in een paar regels samenvatten?
Lacht: “Dat is een uitdaging! Ik heb in allerlei soorten onderwijs gewerkt. Ik ben begonnen in een academische omgeving. Dat was heel gaaf, heel internationaal, met vele toponderzoekers, maar wel een geïsoleerde wereld. Ik wilde op een gegeven moment weer bij ‘de gewone mens’ betrokken zijn en ben toen in het mbo gestart. Daar ben ik al snel steeds meer gaan leidinggeven. Van deze tijd heb ik vooral geleerd dat je niet teveel op de inhoud moet focussen, maar vooral met de mensen bezig moet zijn. Dus goed luisteren naar waar docenten, studenten en teamleiders mee bezig zijn, en waar ze tegenaan lopen.”
Hoe ben je uiteindelijk bij Leadership Talents terecht gekomen?
“Ik ben eerst overgestapt naar het hbo bij Inholland, waar ik veel heb geleerd van de verbinding tussen het mbo en hbo. Op een gegeven moment wilde ik loskomen van de perikelen van een organisatie en ben ik voor mezelf begonnen. Een mooie tijd, maar ik miste het contact met collega’s, het ‘samen doen’. Na een tip om met Leadership Talents te praten dacht ik ‘dit is fris, dit ondernemen’. Het midlancen biedt een totaal ander perspectief dan het in vast dienstverband zijn: het gaat nu om je talent en de match met je opdrachtgever, in plaats van het uitvoeren van taken en het aanpakken van leerpunten. Ik hoef niet meer zelf te zoeken naar opdrachten, mijn Business Manager vindt de juiste match. En het is fijn dat collega’s elkaar waarderen en dat ook uitspreken, je hebt toch verbinding met klein clubje zeer ervaren mensen. En erg belangrijk aan het onderdeel zijn van de midlance-groep, we staan als kleine groep interim managers ècht voor kwaliteit, dat geven we samen vorm vanuit onze gezamenlijke basis.”
Welke eigenschappen van jou passen bij het midlancen?
“Ik denk vooral mijn persoonlijke nieuwsgierigheid. Ik wil altijd iets nieuws ontdekken, onderzoeken en ontrafelen. Ik hou van die onzekerheid. Daarnaast vind ik het belangrijk dat je vrijheid hebt in hoe je je leven kunt inrichten. Als ik een pauze wil, om te reizen of iets anders te doen, kan ik dat gewoon bespreken met mijn Business Manager. Ik heb wel moeten leren om mijn verlegenheid, die ik vanuit de Molukse cultuur van bescheiden blijven heb meegekregen, beetje bij beetje los te laten. Het helpt dat ik inmiddels al veel ervaring heb in verschillende contexten, die ik nu op een natuurlijk manier kan inzetten.”
Wat spreekt je nu het meest aan in je werk?
“Ik vind het coachende stuk heel fijn. Bij Leadership Talents zijn we bijvoorbeeld bezig met co-management. Dit houdt in dat we de zittende manager vooral ondersteunen, in plaats van het werk tijdelijk over te nemen als interimmer. Zo kijk je samen naar wat er beter kan, zodat je kan meehelpen in het ontwikkelen van duurzaam leiderschap. Dit stuk zit niet altijd expliciet in de opdracht, maar het coachen gaat automatisch door mensen te helpen om vanuit verschillende perspectieven te kijken. Ik leg hierbij vooral de focus op wat iemand al kan en hoe je dit talent kunt versterken. Collega’s binnen mijn huidige opdracht hebben al gevraagd of ik hen na afronding van de opdracht ook nog kan blijven coachen.”
Je doet ook veel naast je werk. Wat doe je zoal?
“Klopt, ik heb bijvoorbeeld een bestuursfunctie bij de Art-S-Cool. Dit is een collectief van kunstenaars in de Schilderswijk in Den Haag, om kunstles te geven aan kinderen en ouders. Daarnaast ben ik voorzitter van Stichting Kinderrechten Nu, waar we kinderen echt mee laten denken en praten. En in lijn van deze gedachte heb ik ook Stichting Kinderburgemeester mede opgericht. Ons doel met deze stichting is om bij elke gemeente een Kinderburgemeester aan te stellen, zodat kinderen echt kunnen participeren. Een kind kan namelijk heel goed verwoorden wat hij of zij nodig heeft.”
Wat is voor jou de rode draad in alles wat je doet?
“Ik denk de ontwikkeling van kinderen en jongeren, om daar aan te kunnen bijdragen. Dat is waar onderwijs eigenlijk voor bedoeld is: dat kinderen hun talenten ontdekken, dit verstevigen en hun plek weten te vinden. Ik heb zelf veel geluk gehad met mensen om me heen die vertrouwen hadden in mij, en die mij stimuleerden om mezelf verder te ontwikkelen. Dat maakt echt het verschil en gun ik iedereen. Ik ben ervan overtuigd dat je niet hoeft te sleutelen aan iemands kwaliteiten, maar vooral aan hoe je deze inzet. Daarom is de praktijk, het ervaren en doen ook zo belangrijk. Helaas is ons onderwijs precies het tegenovergestelde ingericht, met vooral focus op de theorie. En dat terwijl dit maar 10% van effectief leren omvat en de praktijkervaring juist 70%.”
Hoe combineer je alles?
“Ik vind het juist fijn om nevenactiviteiten te hebben omdat het je drukke werkweek relativeert en omdat het afwisseling geeft. Daarnaast sport ik veel en vind ik een goede levensstijl belangrijk. Mijn overtuiging is dat je je hersenen een beetje fris moet houden, om je beoordelingsvermogen scherp te houden en zaken in perspectief te kunnen zien. Dit helpt bij het meekijken met collega’s en een frisse blik te hebben op hun situatie, én om gewoon plezier te kunnen hebben in wat je doet.”