icon-arrow icon-check icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-youtube icon-twitter icon-cheveron icon-download icon-instagram play close close icon-arrow-uturn icon-calendar icon-clock icon-search icon-chevron-process icon-skills icon-knowledge icon-kite icon-education icon-languages icon-tools icon-experience icon-coffee-cup
Werken bij Leadership Talents
Blog 25/10/2021

Rust, Reinheid en Regelmaat

blog

Donderdagmiddag, Wateringse veld, halte lijn 16. Aan de overkant van het spoor zit een meisje van een jaar of 14. Stoere hoodie over haar hoofddoekje, stuurs ontwijkt ze mijn blik. Dat doet ze, omdat ik in mijn rol die week behoorlijk stevig heb moeten optreden in haar klas. Het stuiterde alle kanten op en lesgeven was nagenoeg niet meer mogelijk. Zij vindt mij die strenge mevrouw – en dat ben ik soms ook. Dan lach ik naar haar en ik zie de ontspanning in haar lijf schieten, ze lacht breed terug. Het mooie, noodzakelijke en soms ook het moeilijke van onderwijs; begrenzen met behoud van contact.

In mijn (onderwijs) omgeving is de besteding van de NPO-gelden het gesprek van de dag. In de laatste periode van het vorige schooljaar moesten scholen in allerijl over het exorbitante bedrag van 8,5 miljard - zo’n 700 euro extra per leerling - beslissen. Leerachterstanden werden in beeld gebracht, de menukaart met mogelijke maatregelen werd gepresenteerd en het verlossende plan lag voor de zomervakantie met instemming van de MR op de plank.

Je zou zeggen; probleem getackeld. Dat is dus niet helemaal waar. De menukaart is gebaseerd op de Engelse Teaching and learning toolkit van het Britse kennisinstituut Education Endowment Foundation (EEF). Deze toolkit beschrijft ruim 30 maatregelen ter bestrijding van achterstanden in het onderwijs. De maatregel die het meeste effect oplevert bij het bestrijden van deze achterstanden is feedback voor de leerlingen op het leerproces (Higgins, 2011). Een goede interactie tussen leraar en leerling is hierin essentieel. Maar om die interactie te creëren, geldt mijn mantra; je kunt alleen bouwen op een stevig fundament als de basis op orde is.

Die basis op orde betekent dat het soms noodzakelijk is om de afspraken en regels op school en in de klas te herijken. Leerlingen hebben een behoorlijke tijd op afstand onderwijs gevolgd en nu zitten ze, met een beetje geluk, met gemiddeld 25 leerlingen in een klaslokaal. Dat vraagt om het opnieuw bespreken van het sociale contract; hoe gaan we ook alweer met elkaar om en hoe werken we samen aan een positief een constructief pedagogisch leerklimaat?

In mijn werkomgeving in de grote stad, hoor ik over ‘post-Corona’ onrust op scholen. Ordeproblemen, vechtpartijtjes en andere opstootjes. De oplossing voor dit probleem is dat we collectief moet herkennen en erkennen en gezamenlijk het plan Rust, Reinheid en Regelmaat opnieuw implementeren, alvorens de menukaart wordt geserveerd. Starten met het dessert lijkt vernieuwend maar “The sweet is never as sweet without the sour.”

Ontspannen dineren is zoveel fijner.

Overzicht blogs

Op zoek naar een interim-manager? Neem contact op met Leadership Talents!