Leidinggeven op afstand: hoe organiseer je sociale cohesie?
Einde van de dag, de schermen gaan op zwart. Tijd om de dag te overdenken. Vanochtend gezamenlijk met het docententeam de week opgestart. Even tijd voor elkaar. Hoe gaat het met je? Hoe was je weekend? Het valt ons op dat we laveren tussen afstand houden en het opzoeken op gepaste afstand van vrienden en familie wat veel energie opleverde. Sommigen vragen zich af of we niet teveel naar buiten zijn geweest? En we zijn stil als een collega vertelt dat zij in het weekend afscheid heeft moeten nemen van een goede vriendin.
Kijkend naar mijn scherm zie ik slechts 4 gezichten. Ik besluit om even te wachten met het stellen van de vraag die ook bij het ochtendritueel hoort; zijn we klaar voor deze week?
En ik realiseer ondertussen des te meer welke reuzenstappen dit onderwijsteam heeft gezet in het geven van onderwijs op afstand. Met docenten die graag gebruik maakten van papieren agenda’s naar het opnemen van een voorlichtingsfilm om aankomende studenten voor te kunnen lichten over de opleiding Maatschappelijke Zorg voor Ervaringsdeskundigen in de GGZ. Met elkaar zoeken naar manieren om online deze volwassen studenten te kunnen coachen of digitaal intervisie te organiseren. Tuurlijk, er was geen keuze, maar toch! Ik ben trots op dit onderwijsteam.
Daarna toch de vraag; zijn we klaar voor deze, alweer 5e week? Ja dat zijn we! En we zijn ook klaar voor de komende weken, we hebben ons voorbereid op onderwijs op afstand tot de zomervakantie. Komt er ruimte om elkaar enigszins op de diverse onderwijslocaties van dit team in Utrecht of in Rotterdam te ontmoeten? Dan zullen we daar graag gebruik van maken.
We gaan met energie de dag in. Klaar om individuele gesprekken te hebben met studenten of om alleen of samen met een collega les te gaan geven. We trekken samen op en leren daarbij van elkaar.
Op mijn agenda staat vandaag een gesprek met een teamlid over haar werkverdeling de afgelopen weken. Het digitaal bijbenen vraagt veel van ons allen en het is mij opgevallen dat ik haar als part-timer alle dagen online heb gezien. We bespreken het in balans brengen van werk-prive en maken daar afspraken over.
Aan het einde van de dag sluiten we samen af. We delen hoe de lessen zijn gegaan. Wat houden we vast? Wat kunnen we nog verbeteren? Welke tips hebben de docenten die even ‘op bezoek zijn geweest’ in de digitale lessen? We signaleren dat een deel van onze volwassen studenten dreigt uit te vallen en vragen ons af wat we daar als docent aan kunnen doen. Daar willen we uitgebreider bij stilstaan. De tijd in onze wrap-up is daar vandaag te kort voor. We geven onszelf als huiswerk om na te denken over een mogelijke aanpak. Morgen verder.
Overzicht blogs