"De omschakeling van fysiek contact met je student naar uitsluitend digitaal contact"
Hallo, Ageeth Nijboer hier, interim-manager bij Inholland Alkmaar, afdeling elektrotechniek en werktuigbouwkunde. Leuk dat je dit leest. Op dit moment werken we sinds 6 maart allemaal thuis. Dat betekent nogal wat voor ons onderwijs: alle lessen worden in sneltempo gedigitaliseerd. iedereen doet dat op zijn eigen manier: via Skype, Moodle, Teams, Hangouts, YouTube etc.
Voor veel docenten is het een totale omschakeling: van fysiek contact met je student naar uitsluitend digitaal contact en dat geeft wisselende reacties. Vooropgesteld: tot nu toe zijn de studenten positief en is de opkomst bijna 100% bij de digitale les. Dat is het eerste gegeven om trots op te zijn.
Het tweede is de flexibiliteit van alle docenten! Echt elke docent geeft op zijn of haar manier vorm aan lessen voor onze studenten, zorgt voor contact met de student, maakt afspraken over inleveren opdrachten, vragenuurtjes, groepsgesprekken, enzovoorts. Ik vind het bewonderenswaardig hoe docenten buiten hun comfortzone stappen en digitaal aan de slag gaan om vooral de voortgang van de studies te faciliteren en bewaken.
Om contact met elkaar te behouden en onderhouden, starten we elke dag met een korte Teammeeting in microsoft Teams. Deze overleggen zijn bedoeld om te peilen of iedereen nog aan de slag kan, hoe iedereen zich voelt onder de huidige omstandigheden en afspraken voor de komende weken te maken. Dat gaat grotendeels goed, maar soms merk je dat een teamlid zich niet goed kan inleven in de ander of minder begrip kan opbrengen voor bijvoorbeeld het feit dat we fysieke tentamens nu niet door laten gaan en ik gevraagd heb na te denken over alternatieven.
Dat is sowieso op dit moment het moeilijkste onderwerp: hoe gaan we om met tentamens nu we deze niet op de bekende wijze kunnen afnemen? We onderzoeken mogelijkheden met online proctoring, omwisselen programma onderdelen, zodat de onderdelen met fysieke toetsing later in het programma vallen en kijken zelfs naar andere manier van toetsen. soms vraagt dit een aanpassing in het onderwijs- en examenreglement, dus kan ook niet alles zomaar ingevoerd worden.
In mijn rol als manager probeer ik wat zaken die normaal later in het jaar spelen, naar voren te halen. Denk aan de werkverdeling voor komend studiejaar, het jaarplan en brieven rondom introductie dagen. Ik probeer de werkzaamheden te verleggen, zodat de piekbelasting die misschien straks ontstaat als we weer op locatie aan de slag kunnen, overzichtelijk blijft.
De komende periode is het vooral een uitdaging om met elkaar op een verantwoorde manier om te gaan met de onzekerheden van teamleden en studenten. Iedereen heeft veel vragen en dat is logisch, helaas zijn er op dit moment geen antwoorden op vragen als: wanneer kunnen we wel tentamens afnemen? Of : wanneer kunnen we weer werken op locatie? En veel mensen voelen zich onzeker met de situatie rondom het coronavirus of erg beperkt in doen en laten.
Deze onzekerheden vragen een andere aanpak dan normaal.
De enige tip die ik hier nu voor kan geven is: blijf gezond, pas op elkaar, luister goed naar medewerkers en studenten en biedt als leidinggevende rust en stabiliteit. Blijf daarbij duidelijk, erken de gevoelens van teamleden en studenten en geef voorzichtig richting als je merkt dat zij niet goed weten hoe we samen de komende weken verder gaan.
Overzicht blogs