L&D Talents voor KLM aan de slag met leiderschaps-ontwikkeling
Mariëlle Troudes is nu vijf jaar Learning & Development Expert bij L&D Talents. Ze werkt nu voor de derde keer aan een opdracht voor KLM. Deze keer buigt ze zich over het thema leiderschapsontwikkeling – een belangrijke pijler binnen KLM. In dit interview vertelt ze hierover met Mia Keizer, Program Lead Leadership Development bij KLM.
Waarom vindt KLM het belangrijk om aandacht te besteden aan leiderschapsontwikkeling?
Mia: “Er was altijd al aandacht voor leiderschap bij KLM, maar de manier waarop we het nu doen is anders. Het is nu centraler getrokken. Bij KLM vinden wij leiderschap urgent en belangrijk, omdat de wereld steeds sneller verandert. En daar moeten wij wendbaar op anticiperen. Het is ook een manier om onze strategische koers sterk uit te zetten en onze mensen te koesteren, zodat zij tot volle wasdom kunnen komen. Zo kunnen zij zich volledig ontwikkelen zodat ze waardevol, wendbaar en weerbaar zijn.”
Marielle: “Het toont ook echt dat KLM om haar mensen geeft. Ze proberen mee te gaan met de veranderlijke toekomst, en doen er alles aan om het op de agenda te zetten. Dat zegt ook veel over KLM als organisatie: het is echt een blauwe familie en na drie opdrachten hier heb ik zelfs ook al een klein blauw hartje, haha.”
En wat maakt leiderschapsontwikkeling bij KLM een uitdaging?
Mariëlle: “KLM is een grote organisatie met zo’n dertigduizend medewerkers. Er zijn binnen KLM veel afdelingen. Je kunt KLM dus zien als veel subbedrijven binnen één groot bedrijf. Dat maakt het complex qua verschillende projecten, en het samenwerken met de klanten, stakeholders en de collega’s. Door de uitlopende werkculturen en rollen binnen KLM, zijn er wisselende benaderingen voor leiderschapsontwikkeling nodig. Dat is een uitdaging.”
Mia knikt bevestigend: “Ja, KLM is groot, maar ook heel veelzijdig. De verschillende afdelingen zijn erg uitlopend. Denk aan de afdeling Engineering & Maintenance, waar het vliegtuigonderhoud wordt gedaan. Deze afdeling heeft een hele andere dynamiek en cultuur dan bijvoorbeeld de Inflight Services waar het cabinepersoneel zit, of de afdeling Commercial of IT. Het zijn allemaal subbedrijven en ze zijn ook van aanzienlijke omvang. Ze hebben hun eigen taal en manier van communiceren.”
Dat klinkt zeker complex, hoe doe je dat dan?
Mariëlle: “Een belangrijke manier is de persoonlijke verbinding opzoeken met onze stakeholders. Dat doen we met een flexibele stijl, en door goed te bekijken welke manier van werken ze prettig vinden. Dit is niet alleen belangrijk om de eerste stappen te kunnen nemen, maar ook om het project uiteindelijk neer te kunnen zetten. Dat is stakeholder-management natuurlijk ook: vanuit het perspectief van diegene naar de wereld kijken.”
En hoe focust KLM zich op leiderschapsontwikkeling?
Mia: “Dat doen we op meerdere manieren. Leidinggeven is een vak en dat moet je leren en onderhouden. Het houdt dus ook nooit op. We bouwen daarom continu aan twee elementen: Eén is bouwen aan de organisatie. We zijn nu ook aan het bouwen aan een proces om te zorgen voor een strong leadership pipeline. Dus dat KLM niet alleen nu de juiste man of vrouw op de juiste plek heeft, maar ook in de toekomst. We focussen ons op het verder ontwikkelen van de leiders van de toekomst. Aan de andere kant kijken we natuurlijk ook naar het nu. Hoe zorgen we ervoor dat de leidinggevenden van nu zijn geëquipeerd om te kunnen doen wat ze moeten doen? Dat is ook weer een continu proces. Het is dus niet klaar als alle leidinggevenden door een bepaald hoepeltje kunnen springen of bekend zijn met een leiderschapsmodel.”
Tot slot: hoe bevalt de samenwerking met L&D Talents?
We zeiden het net al, Mariëlle werkt nu voor de derde keer bij KLM, en op andere afdelingen zitten er andere experts. KLM en L&D Talents kennen elkaar inmiddels dus goed. Wat bevalt er zo aan de samenwerking met L&D Talents?
Mia: “Wat mij opvalt aan de L&D experts van L&D Talents, is dat ze didactisch heel stevig zijn en de kwaliteit hoog is.” (Als dat geen mooi compliment is voor onze experts, die steken we in onze zak!) “Daarnaast kun je fijn met hen praten over rollen en rolduidelijkheid. Bij Learning en Development werk je altijd in een gelegenheidsteam. En hoewel we voor een interne klant werken, zijn er ook vaak aanvullende wensen van bovenaf. Dat vergt een bepaalde aanpak.”
“Wat ik verder zie – ook bij Mariëlle – is dat de professionals heel goed weten welk stuk bij de expert hoort, en wat niet. Dat is waardevol. Want aan het eind van de dag zorgt dit ervoor dat zaken de ruimte krijgen om op z'n plek te vallen. Want samenwerken is natuurlijk niet alles hand in hand, op hetzelfde moment doen, maar juist iedereen z’n expertise en toegevoegde waarde laten leveren. Zo creëer je 1+1=3. Dat gaat bij experts over het algemeen vlot. Het gesprek daarover is altijd heel toegankelijk.”
Mariëlle knikt. De waardering is wederzijds. Mariëlle: “Als expert kun je je goed verder ontwikkelen bij KLM. Als je van buitenaf voor het eerst bij KLM komt, heb je echt even de tijd nodig om de hele ‘corporate jungle’ te leren kennen, je weg te vinden en draagvlak te creëren. Maar als je eenmaal weet hoe het in elkaar zit, en ziet wat je kunt bereiken, is dat gaaf. De samenwerking is fijn, en dankzij het vertrouwen vanuit Mia kun je hier hele mooie dingen neerzetten met elkaar. Er is een open cultuur en manier van samenwerken.”
Ook Mia ziet deze open manier van samenwerken als een grote plus. ”Wij zijn natuurlijk dag in dag uit bezig met leiderschap. En dan is het fijn als je er zelf ook makkelijk en open over kunt praten. Want enerzijds probeer je de collega's iets te geven op dat vlak, maar tegelijkertijd hebben wij ook ons eigen persoonlijk leiderschap.”
Meer weten over hoe het de Young Professionals vergaat bij KLM? We spraken eerder met KLM’s L&D Team Lead Erik van der Zande en L&D Talents-expert Lisa Silva Kas over de verrassingen en uitdagingen van Young Professionals op de werkvloer.