De KNLTB maakt samen met L&D Talents leren op maat mogelijk met de KNLTB Academy
Begin 2024 is de KNLTB Academy live gegaan. Met waardevol leermateriaal voor bestuurders en andere vrijwilligers van aangesloten verenigingen heeft de KNLTB (Koninklijke Nederlandse Lawn Tennis Bond) een belangrijke stap gezet om de dienstverlening aan haar leden te verbeteren. Voor de ontwikkeling van het platform werkt de bond nauw samen met L&D Talents. Jan Willem Baars, manager KNLTB Academy, Benoît Gillissen, Manager Verenigingsondersteuning, en Linda van Pelt, L&D Talents Expert, zijn nauw betrokken bij het traject. Ze vertellen over de totstandkoming én het vervolg van de Academy.
De KNLTB ondersteunt 60.000 vrijwilligers
De KNLTB is al ruim 125 jaar actief in de Nederlandse tennissport. Sinds vier jaar vertegenwoordigt de bond ook de snelgroeiende padelsport. Met ongeveer 1.650 aangesloten verenigingen en 650.000 actieve leden is de KNLTB één van de grootste sportbonden. Daarbij zijn er 60.000 vrijwilligers actief binnen deze verenigingen. “Dat is een grote groep”, vertelt Benoît. “We ondersteunen deze mensen met alles waar de clubs mee te maken krijgen: van ledenwerving en behoud van vrijwilligers tot financiën en beleidsontwikkeling. Voor elke uitdaging kunnen ze bij ons terecht.”
Groeiende behoefte aan een centrale plek voor kennis en ondersteuning
De KNLTB heeft als missie om meer mensen meer te laten sporten. "De speler staat centraal in alles wat we doen”, vervolgt Benoît. "Een goed functionerende vereniging is essentieel om spelers een plezierige ervaring te bieden. Daarom is het cruciaal om de mensen die binnen deze verenigingen actief zijn, zoals bestuurders en leraren, optimaal te ondersteunen. Hieruit is de KNLTB Academy ontstaan. We hadden een groeiende behoefte aan een centrale plek voor kennis en ondersteuning, maar wisten niet precies hoe we dat moesten vormgeven.”
Zoektocht naar externe onderwijskundige expertise
Omdat de KNLTB zelf niet beschikte over de nodige onderwijskundige expertise, zochten ze een externe partner. De keuze viel op L&D Talents. Naast Linda zijn ook Rinske Meijer en Stephan Obdeijn vanuit L&D Talents bij het traject berokken. Linda vertelt: “Via de tennisbaan kwam ik in contact met iemand van de KNLTB en zo werd het eerste contact gelegd.” Jan Willem voegt toe: “We hebben meerdere partijen gesproken, maar de onderwijskundige expertise van L&D Talents was aantoonbaar en voelbaar. Ze hadden specifieke ervaring met het ontwikkelen van academies, precies op de manier zoals wij het voor ogen hadden. Hun visie sloot perfect aan bij die van ons en dat gaf vertrouwen dat zij de juiste partner waren.” De samenwerking tussen KNLTB en de mensen van L&D Talents verloopt soepel. Jan Willem: “De ervaring uit het veld voel je continu en dat is prettig. Qua planning is alles strak geregeld en ze werken altijd doelgericht. Als trainer in hart en nieren word ik daar blij van.”
Alle informatie inzichtelijk en toegankelijk in centraal platform
Bij de start van het project bleek dat er op verschillende plekken binnen de KNLTB al veel informatie en trainingsmateriaal beschikbaar was. Deze was echter versnipperd en lastig vindbaar. “Mensen wisten vaak niet eens dat bepaalde middelen en trainingen bestonden,” vervolgt Jan Willem. “Daarom besloten we een centrale Academy als platform te creëren om alle informatie en trainingen overzichtelijk en toegankelijk te maken. Maar nog belangrijker, het moest maatwerk zijn: informatie die persoonlijk, relevant en direct toepasbaar is.”
Linda valt bij: “We zijn gestart met een analyse van wat er al was en wat er in de Academy opgenomen moest worden. Maar ook welke hiaten er in het aanbod zaten en op welke punten we de onderwijskundige/didactische kwaliteit kunnen verhogen. Vervolgens hebben we de verschillende rollen binnen de clubs gedefinieerd en bepaald welke kennis en vaardigheden nodig zijn voor elke functie. Hierdoor konden we leermaterialen ontwikkelen die precies aansluiten bij de behoeften van de gebruikers. Het eerste deel van de Academy biedt ondersteuning aan drie cruciale rollen binnen de verenigingen: voorzitter, penningmeester en secretaris. We hebben bewust gekozen om met deze rollen te beginnen, zodat we de tijd konden nemen om kwalitatief goed materiaal te ontwikkelen. Op specifieke thema’s bieden we een mix van video’s, e-learnings, checks en tips die gebruikers kunnen raadplegen wanneer het hen uitkomt.”
Draagvlak in de organisatie cruciaal voor succes
De ontwikkeling van de KNLTB Academy begon in juni 2022 en resulteerde in maart 2024 in de lancering van het eerste deel van het platform. “We wilden een stevig fundament leggen en ervoor zorgen dat alles goed doordacht was”, zegt Jan Willem. “Daarom hebben we alle afdelingen uitgebreid betrokken bij het project. Dit zorgde voor draagvlak in de organisatie, wat cruciaal is voor het succes.”
Stimuleren van gebruik van de KNLTB Academy
Uit de eerste analyses blijkt dat het gebruik van het platform langzaam toeneemt. “Maar daar kunnen we nu nog te weinig over zeggen”, vindt Jan Willem. “De grootste uitdaging is om mensen te stimuleren om de Academy daadwerkelijk te gebruiken. We gaan daarom op maat communiceren. Nu maken we het platform nog bekend via accountmanagers en nieuwsbrieven, maar straks willen we dit verder personaliseren.” Linda voegt toe: “Denk bijvoorbeeld aan gravelbanen die onderhouden moeten worden. We kunnen in de maand voordat de verenigingen dit moeten doen, een bericht sturen met een link naar een webinar over onderhoud van deze banen. Dan heb je urgentie. Uiteindelijk zijn het allemaal vrijwilligers, die hier niet continu mee bezig zijn.”
Grootse ambities met de KNLTB Academy
Hoewel de KNLTB Academy nog maar net gestart is, zijn de ambities groot. “We gaan het aanbod uitbreiden naar meer rollen binnen de verenigingen en commerciële centra, onder andere de belangrijke doelgroep leraren”, zegt Jan Willem. “Voor de leraren hebben we een permanent ontwikkelingssysteem. Dit leeraanbod zal met ingang van 2025 vanuit de KNLTB Academy worden aangeboden.’’
Daarnaast wordt er gekeken naar manieren om het leeraanbod verder te diversifiëren. “Nu bieden we vooral digitaal leermateriaal aan, maar we willen ook fysieke workshops en trainingen gaan aanbieden. Het is belangrijk dat mensen kunnen leren op een manier die bij hen past, of dat nu is via een online cursus, via korte leerstukjes (microlearnings) of een workshop op locatie.”
“We kijken nu terug op het project, maar eigenlijk zitten we er nog middenin”, zegt Benoît tot slot. “Ook volgend jaar gaan we volop door met de ontwikkelingen. Ik ben heel benieuwd wat er nog gaat komen. We hebben grote stappen gezet, maar er liggen nog veel kansen. Ik kijk ernaar uit om te zien hoe de Academy zich de komende jaren verder zal ontwikkelen.”
Meer weten over werken bij L&D Talents