Themagroep Diversiteit & Inclusie: De leerreis tot nu toe
Bij L&D Talents werken de L&D experts samen in diverse themagroepen. De themagroep Diversiteit & Inclusie werd in april 2022 in het leven geroepen. Hiermee richten we ons op inclusie en gelijke kansen in leren en ontwikkelen. L&D expert Merel Habraken gaat in gesprek met collega’s Maaike Terleth en Anne Voskamp en blikt terug op de afgelopen 1,5 jaar. Wat is er tot nu toe bereikt?
Merel: ‘Vertel eens, hoe is de themagroep eigenlijk ontstaan?’
Maaike: ‘Ik was persoonlijk veel met inclusie en gelijke kansen bezig en raakte hier met collega’s Anne en Silke Dekker over in gesprek. Met zijn drieën vroegen we ons af hoe we dit naar ons werk konden vertalen. Dat vonden we lastig maar we voelden de urgentie om er iets mee te doen.’
Anne: ‘We wilden graag vanuit de kwaliteit van ons onderwijskundig werk naar Diversiteit & Inclusie (D&I) kijken en ook onze persoonlijke drijfveren daarin kwijt kunnen.’
Er begon een periode van zelf lezen, leren en perspectieven verzamelen en delen.
Anne: ‘We wilden meteen de vertaalslag naar ons werk maken maar kwamen vrij snel tot de conclusie dat over diversiteit en inclusie leren praten, letterlijk woorden eraan kunnen geven, het startpunt was.’
Na overleg met de Business Managers ontstond de themagroep, met als doel om recht te doen aan diversiteit en om inclusievere leeroplossingen te ontwikkelen.
Merel: ‘Hoe gingen jullie vanuit die persoonlijke motivatie verder?’
Maaike: ‘Om onze expertise te vergroten, kwamen we uit bij Ingeborg Kroese. Zij is onderwijskundige en deed promotieonderzoek naar onder meer gendergelijkheid en training. Zij gaf ons een waardevolle workshop met belangrijke basiskennis en een eerste vertaling naar ons werk.’
Anne: ‘Ingeborg inspireerde ons om te blijven leren en meer L&D Talents collega’s te bereiken. We besloten een workshop te ontwikkelen en de geleerde lessen te verzamelen. Dit laatste ontwikkelde zich tot een toolbox voor inclusieve leeroplossingen, met concrete tips en handvatten’.
Merel: ‘En hoe werd er binnen L&D Talents gereageerd op deze stappen?’
Anne: ‘Het was voor de meeste collega’s niet helemaal duidelijk wat D&I met ons werk te maken had dus het liep niet meteen storm. Gelukkig sloot een diverse groep collega’s aan bij de themagroep én bij de eerste workshop. Met verschillende perspectieven werd het gesprek voor het eerst breed in de organisatie gevoerd. Nu zien we dat er bij nieuwe workshops en gelegenheden veel meer interesse is. We hebben binnen een jaar concreet kunnen neerzetten wat collega’s kunnen doen om inclusie in leren en ontwikkelen te bevorderen.’
Tijdens de laatste Meet & Eat - een terugkerende L&D Talents-avond met kennisdeling en gezelligheid - stond D&I in onderwijskundige opdrachten centraal. Onze collega’s maakten, als resultaat van een interne workshop Zakelijk tekenen, een visuele weergave van de avond.
Bekijk de afbeelding hier in groot formaat.
Maaike: ‘We dachten niet dat we op veel mensen konden rekenen, maar opeens zaten daar 50 collega’s op ons te wachten. Dat was wel overwhelming. We hebben die avond benadrukt dat het begint met kennis over uitsluiting, je eigen privileges, verschillende perspectieven en hoe dat effect heeft op alles om jou heen. Zo zijn wij zelf ook gestart’.
Anne: ‘Voor sommigen was het een eerste kennismaking met het onderwerp, voor anderen raakte het juist aan persoonlijke ervaringen die niet altijd makkelijk te zijn om te bespreken. Aan ons de taak om dat gesprek te starten, begeleiden en veiligheid te verzekeren. Dat is best hard werken en zeker een leerschool voor onszelf’.
Merel: ‘Wat doen jullie om collega’s hierin te helpen?’
Anne: ‘Veel vragen stellen, eigen voorbeelden geven en samen concrete acties formuleren. Aangeven welke kleine dingen een werkplek of leeroplossing inclusiever maken’.
Maaike: ‘En ook blijven herhalen dat je niet alles al hoeft te weten of alles in een keer goed moet doen. Wij zijn geen experts, we leren allemaal. Het gaat er niet om dat je dingen in het verleden misschien verkeerd hebt gedaan, maar hoe je er nu mee om gaat.’
Anne: ‘Ja het is goed om te onthouden dat het oké is om fouten te maken. Dat moet ik soms ook nog tegen mezelf zeggen’.
Merel: ‘Wat zijn de plannen voor de toekomst?’
Maaike: ‘We ontwikkelen een versie van de toolbox voor extern gebruik en willen hier graag best practices van opdrachten aan toevoegen. Nieuwe collega’s krijgen de mogelijkheid om de workshop te volgen. We blijven zelf natuurlijk ook leren, bijvoorbeeld met excursies.’
Anne: ‘Natuurlijk hopen we op extra themagroep-leden met nieuwe perspectieven en ideeën.’
Maaike: ‘Wat ik ten slotte belangrijk vind, is dat onze themagroep naast praktische tips de focus houdt op bewustwording creëren.’
Ben je enthousiast over dit onderwerp en wil je hier graag meer over weten? Merel heeft zelf onderzoek gedaan naar alledaags racisme in het huidig Nederlandse onderwijs, dat lees je hier.
Leren en ontwikkelen inclusiever maken
Wij helpen je graag om leren en ontwikkelen inclusiever te maken. Binnenkort wordt de toolbox gepubliceerd. Meer weten? Neem contact op met office@ldtalents.nl en zij koppelen je aan een L&D expert van de themagroep.