Testen bij DAF is geen dag hetzelfde
De goedlachse Audy Martina is sinds 8 jaar werkzaam als tester bij IT Test Talents. Op de vraag wat Audy zo leuk vindt aan het testvak antwoordt hij het volgende: “Dat je als tester bijdraagt aan de kwaliteit van het systeem. Jij bent degene die aangeeft welke impact de opgespoorde bugs hebben. Ik graaf vaak heel diep en benoem de risico’s. Ik ben een kwaliteitsman en vind het prettig als processen goed lopen. Als tester ben je een spin in het web die met het hele projectteam contact heeft. De dag vliegt voorbij in een omgeving met veel collega’s en processen.”
Opdracht DAF
Inmiddels zit Audy al 4 jaar op opdracht bij DAF. DAF biedt eersteklas vrachtwagens en diensten voor de hoogste transport efficiency. Het is een uitdagende opdracht in een internationale organisatie. Het is een multicultureel bedrijf met veel Indiërs, Portugezen, Chinezen en Spanjaarden. Audy: “Ons team (18 man) bouwt de onderkant (toolset) van de applicatie die de communicatie verzorgt met de truck en de backoffice. Hierboven draait de User Interface (content) die gebouwd wordt door het Content team. Deze applicatie (DAVIE) wordt bij DAF fabrieken en bij DAF trucks dealers wereldwijd gebruikt om problemen van DAF trucks te diagnosticeren. Sinds anderhalf jaar zijn we bezig onze testen te automatiseren (met QF-Test).”
Audy vertelt: “Ik ben als tester hoofdzakelijk bezig met het testen van wijzigingen en bevindingen (maintenance) en opstellen van testcases om te automatiseren. Het reviewen van geautomatiseerde testcases behoort ook tot mijn taken. Daarnaast word ik ingezet bij projecten die aan nieuwe functionaliteiten bouwen voor de uitbreiding van DAVIE. Na 4 jaar werk ik hier nog steeds elke dag met heel veel plezier."
Wat doet de applicatie precies?
Het systeem wordt ingeplugd op een truck. Dan wordt de Vehicle check gestart die de truck detecteert. De gegevens worden opgehaald uit de back-office (Cloud) en daarna start het controleren van de basis functies van de truck (diagnose). Voorbeeld hiervan zijn: de bandenspanning, de ruitenwissers of de werking van de lampen. Eventuele problemen die de truck kan hebben, worden weergegeven door middel van DTC’s (Diagnostic Trouble Codes). Ook worden hierin mogelijke oplossingen voor de problemen weergegeven. Na de Vehicle check kan men specifieke testen uitvoeren die gegroepeerd zijn in Testing, Monitoring, Driverecorder en Maintenance. Daarnaast kunnen er parameters gewijzigd worden een voorbeeld hiervan is de maximale snelheid. Ook kan er nieuwe software voor de ECU’s gedownload en geprogrammeerd worden vanuit de back-office (updaten). Alle resultaten van de tests die uitgevoerd zijn op een truck worden opgeslagen in de Cloud. De resultaten kunnen bij een volgende test opgehaald worden en vergeleken worden met de huidige test. Zo kan men zien of het een nieuw of bestaand probleem is bij de truck. Dit is uitermate handig voor monteurs van DAF trucks, die op deze manier precies inzicht hebben in de historie van elke truck wereldwijd.
Audy vervolgt: “De applicatie is overigens al een tijd in gebruik: de focus ligt nu op optimalisatie, uitbreiding met nieuwe ontwikkelingen en onderhoud. Met name de nieuwe ontwikkelingen zijn interessant. In de toekomst kan een vrachtwagen op afstand worden gediagnosticeerd maar dat is nu nog toekomstmuziek.”
Testen van DAVIE doet Audy op verschillende manieren. Hij maakt gebruik van:
- Een Simulator: Hiermee kan men statische gegevens testen die eerder opgenomen zijn d.m.v. een CAN-Trace op een Truck. Bv. scherm-layout, scherm-navigatie en invoer. Zo kan je er snel erachter komen als er problemen zijn met het navigeren naar bepaalde schermen of cq functionaliteiten.
- Een Bench: Een verzameling ECU’s (truck hardware) die gezamenlijk een truck moet voorstellen. Op een Bench kan men wat dieper testen. Je kan parameters instellen voor een truck, software voor een ECU downloaden en programmeren etc.
- Een Truck: Dit is het beste en betrouwbaarste scenario om te applicatie te testen. Daar is het in principe ook voor bedoeld.
Wat is een ECU?
Een ECU (Electronic Control Unit of Engine Control Unit) is een ondersteunend systeem voor een auto. In elke moderne auto/truck zijn er ECU’s voor de verschillende onderdelen van de auto/truck. Deze zijn cruciaal voor het functioneren van de auto/truck. Een truck heeft een hele verzameling ECU’s. Elke ECU controleert een bepaald onderdeel van een truck. Door middel van de ECU’s kan je met een truck praten en zodoende opdracht geven en vragen stellen. De response op je vraag kan een positief of negatief response zijn. Negatieve response (problemen aan de truck) worden weergegeven door DTC’s (Diagnostic Trouble Codes). Met de DTC worden ook mogelijke oplossingen van het probleem meegegeven aan een monteur.
Audy moet soms ook echt de truck op. Denk aan het testen van ruitenwissers of lampen, maar ook de werking van de versnellingsbak en de conditie van de accu’s. Er zijn testen die hij moet uitvoeren met een stationaire draaiend motor. Er zijn ook testen die hij moet uitvoeren met een warme motor waarbij hij de truck moet rijden. Hiervoor heeft Audy zijn R1 DAF rijbewijs gehaald. Dat is een speciaal rijbewijs dat hij bij DAF heeft gehaald waarmee hij de trucks mag rijden op het terrein van DAF.
Audy vertelt: “Het leuke is dat minstens drie keer per jaar wanneer er een (nieuwe) Runtime Release Candidate wordt opgeleverd, er een volledige regressietest moet uitgevoerd worden op verschillende trucks (afhankelijk van de ECU’s). Dan zit ik gemiddeld een week op verschillende trucks om het communicatieprotocol met de verschillende ECU’s te testen. Het testen in een Automotive omgeving vergt andere disciplines dan omgevingen waar ik in het verleden aan gewend was zoals ERP pakketten en administratieve applicaties.”
Audy is na bijna 8 jaar IT Test Talents nog steeds heel erg blij. “Ik heb interessante opdrachten, leuke collega’s en een managementteam dat voor je klaar staat. Daarnaast is het Midlance-model een grote pré. Hij ziet het als semi zzp’en. Je hebt toch een beetje zekerheid in combinatie met vrijheid. Het is voor hem een aantrekkelijke tussenoplossing.”
Overzicht nieuws