Kwaliteit: een persoonlijke ontdekkingstocht.
Ik herinner mij nog goed het gesprek dat ik had met een medewerker van IT Test Talents, voordat ik besloot voor het zelfde bedrijf te gaan werken. Ik vroeg hem wat voor IT Test Talents het woord kwaliteit inhield. Na een korte pauze sprak hij de volgende korte zin uit. Voorkoming van verspilling op alle vlakken.
Nu worden wij als test experts geleerd om meteen de ISO termen tevoorschijn te halen, of vanuit TMap HD® iets te roepen. Maar na 10 jaar voor IT Test Talents bij verschillende bedrijven werkzaam te zijn geweest, ben ik erachter gekomen dat kwaliteit niet in een ISO term of kernbegrip uit een cursusboek is te vatten. Kwaliteit is namelijk een rekbaar en veranderend begrip! Overigens geldt kwaliteit niet alleen bij opdrachtgevers, maar ook dicht bij jezelf. Voor iedereen zal de definitie “kwaliteit van leven” anders ingevuld worden. Wat voor mij werkt, werkt voor iemand anders niet.
Ook al voldoet je bedrijfssoftware aan alle wettelijke eisen maar kun je er meer mee dan wat je nodig hebt, dan heb je verspilling. Wanneer je alle bedrijfsprocessen netjes beschreven hebt maar in de praktijk staan ze alleen maar in de kast te verstoffen, dan heb je verspilling. Is je testproces zo ingeregeld dat je aan Continuous Integration doet maar release je maar 1 keer per maand, dan heb je verspilling. Heb je wel testers in dienst maar leg je de requirements niet vast, dan heb je verspilling. Gebruik je een HP-ALM Quality Center® voor de testscripts en daarnaast Bugzilla® voor de defects, dan heb je verspilling.
In veel bedrijven wordt getest volgens TMap HD®, maar zelden voor de volle 100%. Vaak is dit ook niet nodig, maar moet je wel voldoende van het “framework” implementeren om efficiënt en effectief te testen. Vaak worden er ondersteunende systemen gekocht of een SaaS oplossing gebruikt die heel veelzijdig zijn, maar niet altijd nodig zijn. Maar een aantal basis functionaliteiten moet je hebben om efficiënt en effectief te testen.
Daarom heb je een test expert nodig die voor de specifieke situatie bij een opdracht er een passend geheel van maakt. De test expert moet dus kunnen kijken naar de behoeftes van de organisatie. Moet kijken naar het test proces binnen de organisatie. Moet vragen wat zij vinden dat acceptabel is voor de organisatie. Kwaliteit gaat allereerst om de opdrachtgever. Gezamenlijk stel je vast wat het kader is dat voor de opdrachtgever de kwaliteit bepaalt. Dan kijk je samen met de opdrachtgever naar wat er is en wat gebruikt kan worden.
Een opdrachtgever die schreeuwt om kwaliteit, vraagt dus eigenlijk een veelzijdige test expert die maatwerk kan leveren. Die veel weet, geleerd heeft, meegemaakt heeft en veel kan betekenen voor de opdrachtgever op allerlei terreinen. Mij is ooit verteld dat een succesvol iemand, een persoon is die snel en goed kan improviseren. Daarom heb ik nooit een kant en klare oplossing voor een probleem. Maar via vragen en probleemanalyse weet ik wel welke oplossingen de juiste zijn voor de opdrachtgever. En niet altijd heeft dat met testen te maken, maar haal ik verspillingen weg die uiteindelijk het bestaande test proces ten goede komen. Dat is voor mij kwaliteit in de puurste vorm…
Met dank aan mijn inspirerende collega W.R.
Overzicht blogs