Expert Ryan Jaypee Mori: gespecialiseerd in marketing èn automatisering
Als expert kan Ryan zijn deeltijdstudie Commerciële Economie combineren met zijn voltijdbaan als tester. Dit jaar studeert hij zelfs af op het midlance-model. Een goede reden om hem te interviewen over zijn voorkeur van de combinatie marketing en automatisering!
Je bent een IT-specialist met een marketingachtergrond, vertel!
“Ik volg een opleiding Commerciële Economie met een specialisering in marketing management. Tijdens mijn stage ben ik aan de slag gegaan op een marketingafdeling waar ze veel met automatisering werkten. Ik heb toen ontdekt dat ik veel affiniteit heb met het IT-vak. Vervolgens zette ik mijn opleiding om van voltijd naar deeltijd en volgde ik een IT-traineeship. Nu werk ik fulltime als testexpert bij IT Test Talents.”
Kun je toelichten hoe je marketing kunt automatiseren?
“Als bedrijf kun je een database met uitgebreide informatie over je doelgroep opzetten. Je kent immers je opdrachtgever! Vervolgens kun je deze informatie inzetten voor gerichte marketingcampagnes."
Ryan vervolgt: "Voor het filteren van die data moeten programma’s ontwikkeld worden. Zodat je de juiste informatie die je nodig hebt uit de database kunt halen. Vervolgens pas je daar de campagne op aan.”
Hoe beïnvloed jouw marketingachtergrond je werk als testexpert?
“Ik ben begonnen als analist op een ICT-helpdesk, dus mijn marketing achtergrond kwam goed van pas in het klantcontact. Tijdens mijn opleiding lag de focus op sales en communicatie met opdrachtgevers. Op de helpdesk ondersteunde ik medewerkers met hun computerproblemen, dus ik ben getraind om door te vragen.
Daardoor kan ik sneller het probleem achterhalen. Voor de opdrachtgever is het niet altijd makkelijk om te definiëren wat er aan de hand is. Door vragen te stellen als ‘waar ging het fout’ en ‘wat verwacht je van de oplossing’ kom je eerder tot de kern.
Je werkt met complexe systemen. De oplossing is dus niet altijd meteen duidelijk. Soms wordt een systeem gebouwd en uitgebreid getest, maar bij oplevering blijkt vervolgens dat er toch iets anders bedoeld werd. Het systeem werkt en sluit aan bij de requirements, maar het is geen antwoord op het probleem. Door vooraf goed door te vragen kun je dat risico verkleinen.”
Waar haal je -op jouw werk- het meeste plezier uit?
“Mijn voorkeur gaat uit naar het automatiseren van het testen. Je begint met een systeem dat op een bepaalde manier moet werken. Vervolgens bouw je een script dat geautomatiseerde testen uitvoert. Bijvoorbeeld dagelijks, wekelijks of na iedere wijziging in het programma. Het script wordt afgetrapt en vervolgens kun je precies zien wat er werkt of wat er fout is.”
En nu ga je jouw ervaring ook voor House of Talents zelf inzetten?
“Ja klopt, als afstudeeropdracht. Volgend jaar viert House of Talents het 25-jarige bestaan van midlancen. We willen de Midlance-constructie onder de aandacht brengen en onze marktpositie versterken. En ik mag daar onderzoek naar gaan doen! Het is voor mij een goede combinatie. Zo kan ik aan de slag met marketing en communicatie en het is ook nog eens relevant voor mijn werk!”