Migratie voor veilig wegverkeer bij Rijkswaterstaat
Alle applicaties naar één modern en veilig systeem
Rijkswaterstaat stapt over op één centraal systeem waar de ruim 30 applicaties van de wegverkeerscentrales op gaan draaien: programma CHARM. Project- en integratiemanager Michel Ruigrok neemt de inkoop en levering van de datacenterinfrastructuur voor zijn rekening. Ook is hij verantwoordelijk voor de migratie van de communicatiesystemen naar het nieuwe verkeersinformatie- en communicatienetwerk VICnet. Eerder deed hij al verschillende andere projecten voor RWS.
De achtergrond
De afgelopen 25 jaar zijn er diverse softwaresystemen in gebruik genomen waarop de applicaties van de wegverkeerscentrales opereren. Weggebruikers kennen die applicaties bijvoorbeeld van de matrixborden boven de weg. Michel: ‘Er zit zoveel achter zoiets ogenschijnlijk simpels als een matrixbord of camerabediening. Ik ben een aantal keer op de centrales geweest en dan zie je de mensen achter de schermen zitten. Ze volgen alle camera’s die op de weg kijken. Dan zie je pas goed wat er allemaal gebeurt en met wie ze afstemming hebben: de politie, brandweer, pechhulp, echt van alles om te zorgen dat het verkeer zo soepel en veilig mogelijk blijft rijden. Met name in de spits en met slecht weer zoals in het najaar en de winter. Dat zijn voor hen echt wel spannende momenten.’
De uitdaging
Om het overzichtelijker te maken en om efficiënter te kunnen werken, moet er een nieuw datacenter komen voor verkeersmanagement. Een centrale plek voor alle applicaties. Ook moeten de mini-Front-End-Processorsystemen worden gemigreerd. Dit zijn de systemen die zorgen voor de communicatie tussen de nieuwe centrale applicatie, het Motorway Traffic Managementsysteem (MTM), en de wegkantonderstations. Denk hierbij aan de aansturing van de matrixborden, detectielussen en rotatiepanelen langs de weg.
Michel: ‘Met dit project slaan we twee vliegen in één klap. Met de migratie op ruim 60 locaties in het land nemen we namelijk afscheid van de koperen netwerkstructuur en multiplexsystemen, een systeem waarbij meerdere analoge signalen worden gecombineerd tot één signaal. De koperinfrastructuur is sterk verouderd, duur in beheer en bijna niet te vervangen als het stukgaat. Daarnaast zorgen we met nieuwe software op de systemen dat ze klaar zijn om goed te communiceren. Uiteindelijk hebben we dan een omgeving die veel moderner, beter te onderhouden en minder storingsgevoelig is.’
Plassen achter de vangrail
'Een van de applicaties die verhuist, is vluchthavensignalering. Als een automobilist een vluchthaven oprijdt, rijdt hij over een lus. De verkeerscentrale krijgt dan een seintje. Vervolgens zetten ze er een camera op om te kijken wat er gaande is. Negen van de tien keer zie je iemand uitstappen die even gaat plassen achter de vangrail. Maar soms is het een pechgeval en dan gaat er een weginspecteur of politie heen.’ Andere voorbeelden van applicaties die worden gemigreerd zijn camerabediening, track & trace van weginspecteurs en de dynamisch openbare verlichting.
De onderscheidende factor
Dit soort complexe projecten, met zowel een technische als een organisatorische, menselijke kant, liggen Michel goed. ‘Trajecten met veel verschillende partijen waar veel organisatie en afstemming bij komt kijken, kruisen vaak mijn pad’, vertelt hij. ‘Iemand zei eens tegen mij: jij kan goed zaken van A naar B brengen.’
‘Ik kan goed schakelen en iedereen van de juiste informatie voorzien. Van monteurs tot directeurs. Verder ga ik hobbels niet uit de weg. Deze trajecten gaan nooit vanzelf en je moet veel horden nemen en weerstand wegnemen. Er zijn 5 regio’s, 5 verschillende verkeerscentrales, en per regio ongeveer 25 mensen die betrokken zijn bij de uitvoering van het project. Dat zijn dus 125 mensen waarmee ik communiceer. En je merkt dat op elke centrale een andere cultuur heerst. Zoals het in Zuid-Nederland gaat, gaat het niet in Zuidwest-Nederland. Je moet dus elke keer een andere benadering kiezen.’
De uitkomst
Michel: ‘Bij IT Infra Talents pakken we projecten aan waarbij vitale onderdelen van een organisatie geraakt worden. Voor mij is een project geslaagd als alles klaar is, werkt zoals het moet en de opdrachtgever tevreden is. Als de mensen met wie ik heb gewerkt kunnen terugkijken op een geslaagde gang van zaken en een constructieve samenwerking. En als we in gesprek zijn gebleven en met elkaar de eindstreep hebben gehaald.’
‘Uiteindelijk is de verkeersdeelnemer de eindgebruiker van de IT-infrastructuur en dat vind ik erg leuk aan dit project. Het doel is dat de weggebruiker zo veilig en vlot mogelijk aan het verkeer kan deelnemen.’ Het migratietraject is gestart in Zuid-Nederland, en dat is ook de eerste regio waar het nieuwe MTM-systeem draait. ‘Half 2019 moet ik klaar zijn met de migratie van de systemen om aan te kunnen sluiten op het nieuwe centrale systeem’, besluit Michel.
Overzicht testimonials