icon-arrow icon-check icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-youtube icon-twitter icon-cheveron icon-download icon-instagram play close close icon-arrow-uturn icon-calendar icon-clock icon-search icon-chevron-process icon-skills icon-knowledge icon-kite icon-education icon-languages icon-tools icon-experience icon-coffee-cup
Werken bij HR Talents

Onze 5 vragen aan... Marlies Beltman, Manager HR bij Jumbo Supermarkten

hr talents

Geen zoveelste standaardvraag, maar anders-dan-anders vragen. HR Talents wil ervaringen en inzichten van onze klanten delen, luchtigheid brengen en perspectief verruimen in ons netwerk. Onze 5 vragen in een nieuw jasje! De vragen zelf zie je niet meer (geheim van de kok), het verhaal van de persoon staat centraal.

Expertise

Experts op het gebied van HR

Een dynamisch huis vol positieve, eigenzinnige HR Experts

Over deze expertise

Marlies Beltman, Manager Organisatieontwikkeling & Management Development bij Jumbo Supermarkten, geeft ons een kijkje in haar (werkende) leven. Na haar studententijd in Groningen, met een Bedrijfskunde studie en een master in HR, is Marlies aan de slag gegaan bij Korn Ferry (voorheen: Hay Group). Daar heeft ze de basis van het HR vak geleerd: van organisatie inrichtingsvraagstukken, tot competentiemanagement, talentmanagement en leiderschapsontwikkeling. Een basis die nu samenkomt in haar functie als Manager Organisatieontwikkeling & Management Development bij Jumbo Supermarkten.

Jumbo

Jumbo is een energiek en dynamisch bedrijf; dat voel je als je met de mensen in gesprek bent en op locatie aanwezig bent. De energie stroomt letterlijk door het pand, gevoed vanuit de familiecultuur door het Jumbo DNA: Samen, Ondernemen, Winnen. Het ondernemen en winnen; dat heeft Jumbo groot gemaakt. We zijn de laatste jaren hard gegroeid en hebben veel geprofessionaliseerd. Daardoor merk je dat mensen elkaar nu op een andere manier moeten vinden. In het stukje ‘Samen’ van ‘Samen, Ondernemen, Winnen’; daar is dus werk aan de winkel om die verbinding te maken.

HR Strategie

Bij het vormen van ons jaarplan voor 2023 hebben we daarom goed nagedacht over hoe we vanuit HR het verschil kunnen maken in de business. Waar moet je ons écht voor hebben? Dat heeft geleid tot drie statements waar we onze projecten onder hangen. Onze collega staat daarbij centraal, want alleen met alle collega’s op 1, zetten we de klant op 1. Dat is ons eerste statement. We willen aan de hand van de 7 Zekerheden en ons Jumbo DNA onze collega’s helpen om de beloftes aan de klant waar te maken. En met onze collega écht op 1, gaan onze achterdeuren dicht(er). Dit tweede statement relateert aan de uitdaging in de arbeidsmarkt die we momenteel hebben. We willen ervoor zorgen dat onze collega’s goed in hun vel zitten, dat ze Jumbo een fijne plek vinden om te werken, waar ze zich thuis voelen en oprechte aandacht vanuit een leidinggevende krijgen. Daar horen thema’s bij als diversiteit en inclusie, vitaliteit en in verbinding zijn met collega’s. Maar de uitdaging op de arbeidsmarkt vraagt ook van ons dat we anders naar werk kijken. Daar hangt ons laatste statement mee samen: ‘dat we onszelf organiseren rondom de beschikbaarheid van mensen’ en vanuit daar een aantrekkelijk werkgever zijn. We kijken naar hoe we meer flexibilisering aan kunnen bieden in de manier hoe we het werk organiseren. Zo zijn er mensen die maar een paar uur willen werken, die voor ouders moeten zorgen of vaders en moeders die op tijd naar huis willen. Als wij een standaard werkrooster aanbieden, dan geeft dat niet de flexibiliteit die door bepaalde doelgroepen wel gevraagd wordt. Daarbij hebben we gezegd: we kunnen er niet vanuit gaan dat we continu de juiste mensen blijven vinden. We moeten ook gaan nadenken over hoe we mensen kunnen behouden. En dus loslaten hoe we het altijd gedaan hebben.

Duurzame organisatie verandering

De agenda voor mij en mijn team gaat over duurzame organisatie verandering. We willen de Jumbo organisatie helpen haar potentieel te benutten door te inspireren, te spiegelen en te verbinden. Verandering realiseren die over meer gaat dan een structuurwijziging, maar uiteindelijk het gedrag van mensen raakt. Het onderdeel Samen binnen ons DNA is ons startpunt – borgen dat onze collega’s met elkaar verbonden zijn en blijven, dat het juiste gesprek op tafel komt. Van oprechte persoonlijke aandacht voor elkaar tot aan met elkaar kunnen reflecteren op de manier waarop je als team je doelen bereikt, en elkaar aanspreken waar nodig . Onze managers hebben daarin een belangrijke voorbeeldrol.  Het is een complex onderwerp, want het raakt onze kernwaarden en gaat over leiderschap, over gedrag, over de dingen meer samen doen. Deze verandering hebben we niet zomaar gemaakt, en dat staat wel eens haaks op de snelheid die binnen retail zo vertrouwd en gewenst is. Dat levert mooie uitdagingen en gesprekken op.

Kwetsbaarheid

Ik kan er zelf enorm van genieten als ik zie dat we elkaar weten te vinden: dat we een open sfeer met elkaar creëren en dat we op een dieper niveau met elkaar verbonden zijn. Dat is voor mij belangrijk in het team. Openheid en de kwetsbaarheid om jezelf te zijn en elkaar te mogen leren kennen. Dat is overigens niet altijd vanzelfsprekend. Vanuit de ontwikkeling die ik zelf doorgemaakt heb, met coaching en een leiderschapstraject, heb ik ontdekt dat ‘verbinding’ voor mij een keywoord is. Wie ben jij? Waar ga je van aan? Waar haak je op af? Dat van elkaar kennen en dat ook met elkaar kunnen bespreken en daarin kwetsbaar mogen zijn. Dat vind ik heel belangrijk en als dat lukt, bij mezelf maar ook in het team, dan brengt mij dat veel energie.

Trots

Als je kijkt naar de thema’s waar ik zelf verantwoordelijk voor ben, dan hebben we echt  een beweging in gang gezet. De manier waarop we steeds weer een stapje zetten op leiderschapsontwikkeling. De manier waarop we continu nadenken over: hoe doen we dat dan, talentontwikkeling? We lanceren een nieuw programma en proberen er weer de volgende stap in te zetten. Maar dat betekent niet dat we er al zijn. Omdat het altijd, en dat is misschien ook wel inherent aan ons vak, beter kan. En het is zo moeilijk om iedere collega op de juiste manier te raken. Dat is wel de uitdaging vind ik, in een organisatie met de omvang van Jumbo. We gaan een volgende fase in, waarin we al het moois dat we hebben ontwikkeld vanuit HR weer bij elkaar brengen. En ik ben trots op de switch die we aan het maken zijn.

HR Talents

Duurzaam en gezond

We willen en moeten ook binnen de thema’s ‘duurzaam en gezond’ – één van de vijf pijlers van onze strategie - een volgende stap zetten. Als supermarkt staan we midden in de samenleving en als familiebedrijf willen we graag iets moois nalaten voor de volgende generatie. Daar wordt nu nog concreter invulling aan gegeven. Dat kan gaan over: hoe werk je meer samen met lokale partijen? Hoe halen we producten op een duurzame manier uit de keten? Hoe stimuleren we onze klanten tot gezonde keuzes? Tot aan: hoe richten we onze winkels en de logistieke keten op een duurzame manier in? Als werkgever is het noodzakelijk om hiermee bezig te zijn, want het is extreem belangrijk voor huidige en toekomstige generaties. In sollicitatiegesprekken is het een thema en onze traineegroep brengt het naar voren. Je kunt niet achterblijven. Vanuit HR is het geen aparte pijler, maar het zit verweven in onze plannen: we willen een aantrekkelijk werkgever zijn. Dus dat betekent dat je mee moet.

Diversiteit en inclusie

Dat geldt ook voor ‘diversiteit en inclusie’. Jumbo is een familiebedrijf. Iedereen is welkom en hoort erbij : het zit in ons DNA. Toch moeten we blijven nadenken over: hoe zorg je er, ondanks de inclusiviteit, voor dat je de verschillen blijft waarderen? Maar ook dat je, vanuit focus op inclusie, een veilige werkomgeving voor je collega’s creëert? En over hoe we diverse doelgroepen aan ons kunnen blijven binden? Participanten, mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, maar ook over ouderen. Hoe hou je hen op een duurzame manier inzetbaar? Daarin maken we soms ook lokaal het verschil. Zo hebben we in Rotterdam een winkel met een filiaalmanager die gelooft in open hiring: je hoeft niet te solliciteren. Je bent op zoek naar een baan en komt binnen; je bent aangenomen.

Bewustwording en kleine stapjes voorwaarts

Wat voor mij persoonlijk belangrijk is als het gaat om duurzaamheid? Tja, dat is best wel een gewetensvraag. Ik hou namelijk erg van reizen. Stap je dan iedere keer het vliegtuig in? Ik ben er de laatste tijd veel bewuster mee bezig. Wat meer aan het nadenken over hoe ik zelf een bijdrage kan leveren. Als ik nu ga vliegen, dan maak ik liever een verre reis waarbij je een paar weken weg bent. Ik ben daarnaast afgelopen jaar in Canada geweest. Vanuit een klimaat perspectief vond ik die reis best confronterend. Omdat je ziet wat de impact is van ons handelen op het klimaat en de natuur. We hebben een gletsjer bezocht en als je zag waar de gletsjer nu eindigde versus tien jaar geleden, dan is er een heel stuk weggesmolten door de opwarming van de aarde. Zo zijn er langzaamaan steeds meer van die triggers. Dus ja, het is een gewetensvraag, maar het is wel aan het veranderen. Zo is er in mijn straat een initiatief: de kledingtas. We begonnen met één tas; het zijn er nu drie of meer. De kleren die we zelf niet meer dragen, stoppen we in de tas. De tas gaat rond en je haalt er de dingen uit die je wilt hebben. Ik ben daardoor steeds bewuster aan het worden. Het zorgt ervoor dat ik bij een aantal kledingstukken denk, laat ik ze meenemen naar mijn moeder en mijn zusje en andere mensen er blij mee maken.

Gedragsverandering

Duurzaamheid, klimaatverandering… als ik er heel diep over nadenk, vind ik het eigenlijk maar eng. Dan denk ik: ik kan niet zo blijven leven als ik doe. Maar om dan toch zelf gedrag te veranderen; dat is best ingewikkeld. De bewustwording en het maken van bewuste keuzes; daar begint het. Ik probeer steeds stapjes te zetten. Maar helemaal zeggen, ik ga nooit meer vliegen, zo ver ben ik nog niet. En ook daarmee is het weer een gedragsverandering die heel lang duurt. Over twintig jaar denk je terug aan dit gesprek en dan denk je; wat een raar gesprek. Waarom deden we dit niet gewoon?

Alle klantverhalen
Expertise

Experts op het gebied van HR

Een dynamisch huis vol positieve, eigenzinnige HR Experts

Over deze expertise

Benieuwd wat de experts van HR Talents voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem contact op!