Aan de slag als veiligheidskundige bij Kraft Heinz
Na zijn studies middelbare veiligheidskunde en integrale veiligheid ging Joris Zondag in 2020 bij EngiTalents aan de slag. Vrijwel direct startte hij zijn opdracht als veiligheidskundige bij Kraft Heinz, welbekend van de tomatenketchup en tal van andere sauzen. Joris: “Een complete opdracht met de vrijheid om mijn deskundigheid toe te passen.”
Veilige werkomgeving
“Als veiligheidskundige bij Kraft Heinz houd ik mij bezig met de veiligheid op de werkvloer. “Ik heb daarin een adviserende rol waardoor praktische stappen gezet kunnen worden om risico’s te beheersen en ongevallen te voorkomen.” De werkomgeving moet dus voor iedereen veilig zijn. Bij Kraft Heinz kijk ik naar verschillende aspecten op het gebied van veiligheid, bijvoorbeeld machineveiligheid, explosiegevaar en verkeersveiligheid. Er rijdt bij deze opdrachtgever veel verkeer op het terrein. Zo heb je te maken met heftruckverkeer, tientallen vrachtwagens per dag en voetgangers. Ik ben dan ook van start gegaan met het verkeersplan, waarin ik alle verkeers- en voetgangersstromen in kaart heb gebracht. Daarbij is het belangrijk deze stromen zoveel mogelijk van elkaar te scheiden om de mogelijkheid tot aanrijding tussen twee voertuigen of tussen een voertuig en een persoon te voorkomen.”
Vrijheid
“Vanuit Engi Talents werk ik als trainee. Daarbij zit ik volledig als projectleider veiligheidskunde op de functie bij Kraft Heinz. Ik kan altijd terugvallen op andere experts bij Engi Talents en ik blijf me tussentijds ontwikkelen door extra opleidingen te volgen. Fijn aan Engi Talents is dat je altijd zelf de keuze hebt in welke opdracht je aanneemt, je hebt veel vrijheid. Tijdens de sollicitatieprocedure ga je in gesprek met de organisatie. Het moet van beide kanten klikken. De voedingsmiddelenindustrie ligt mij enorm en de grootte van Kraft Heinz met zo’n 450 medewerkers spreekt mij erg aan. Je hebt hier met alle facetten van veiligheid van doen en werkt binnen vastgestelde protocollen en wetgeving. Het is daarmee een hele uitdagende en leerzame omgeving. Het ene moment voer je onderzoek uit in de productie, het andere moment houd je interviews met operators en management. Ook zijn er dagen dat ik plannen, adviezen en risicoanalyses uitwerk op de computer. Je bent binnen alle lagen van de organisatie op verschillende manieren bezig en dat maakt de opdracht heel leuk. Er liggen meer dan genoeg kansen en je krijgt veel vrijheid als veiligheidskundige.”
Verkeersplan
“Alle neuzen dezelfde kant op krijgen is een uitdaging binnen deze opdracht. Het verkeersplan bijvoorbeeld raakt verschillende afdelingen binnen de organisatie en iedereen heeft er zijn eigen belang bij. Het is lastig om al die belangen te behartigen. Door met de belanghebbenden in gesprek te gaan, naar hun verhaal te luisteren en hen begrip te laten krijgen voor mijn verhaal, kom je uiteindelijk tot een goed product. Ik ben ongeveer een jaar bezig geweest om het verkeersplan rond te krijgen, naast een aantal andere taken. Ik heb het dan van de opstart van het projectteam tot het uitvoeren van risico-inventarisaties en van het schetsen van plannen tot aan de uitwerking van die plannen. We liepen daarin ook nog tegen leveringsproblemen van hekwerk vanuit de UK aan. Een wereldwijd probleem op dit moment. Maar wel iets waar een tussentijdse oplossing voor moest komen om op dat moment een veiligheidsissue te beperken. Dan moet je dus ook in staat zijn om out of the box te denken.”
“In eerste instantie startte deze opdracht 1,5 jaar geleden voor drie maanden. Maar het is zo goed bevallen vanuit beide partijen, dat de opdracht een aantal keer tussentijds is verlengd. En het zou zomaar weer verlengd kunnen worden. Al kijk ik er ook wel naar uit te starten bij een andere opdrachtgever. Dat is natuurlijk één van de redenen waarvoor ik voor Engi Talents heb gekozen destijds. Het midlance-model geeft je de vrijheid van een freelancer, maar de vastigheid van in vaste dienst zijn. Het werken op projectbasis zorgt ervoor dat ik in verschillende keukens kan kijken. Daar leer ik alleen maar meer van. Buiten dat ik nu een super mooie opdracht heb, is het fijn om te weten dat er nog vele mooie opdrachten zullen volgen.”
Overzicht nieuws