icon-arrow icon-check icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-youtube icon-twitter icon-cheveron icon-download icon-instagram play close close icon-arrow-uturn icon-calendar icon-clock icon-search icon-chevron-process icon-skills icon-knowledge icon-kite icon-education icon-languages icon-tools icon-experience icon-coffee-cup
Werken bij L&D Talents
Nieuws 07/11/2019

Het L&D Talents-congres "Learning & Development in de toekomst" is in volle gang

tf

In een zaal gevuld met klantrelaties, trapt Directeur Esther Scheffener de dag af met een welkomstwoord. Op het scherm achter haar, staat deze quote: “Leren en ontwikkelen in de toekomst is de praktijk van het leven.”

Esther: “Het is wellicht handig om deze zin toe te lichten. Ik hoor van mijn eigen kinderen -de nieuwe generatie- dat zij behoefte hebben aan een andere manier van leren. Zij zijn opgegroeid in een digitaal tijdperk en hebben andere verwachtingen van “de school van de toekomst”. Zij willen geïnspireerd worden en dingen in de praktijk ontdekken. In een zwaar veranderende wereld zal L&D ook moeten veranderen, daar ontkom je niet aan.”

Hierna kondigt Esther de keynote speaker van vandaag aan: Hans Ramaker, Senior Director Learning, Innovation & Technology bij Signify (voorheen Philips Lighting).

Over de keynote speaker
Hans is verantwoordelijk voor het introduceren en implementeren van een nieuwe leervisie binnen Signify. Het doel? “Het leren efficiënter maken, de kosten van training te verlagen én tegelijkertijd de leermentaliteit binnen de organisatie verbeteren.”

In zijn presentatie wordt de noodzaak van het veranderen van de leercultuur van Signify uitgelegd. Hans: “Met de hoge snelheid van technologische veranderingen, moet je soms je koers rigoureus wijzigen. Dit deden we op het gebied van producten: we kunnen verlichting laten aansluiten op veranderende situaties, bijvoorbeeld in het verkeer of in winkels. Maar dus ook op het gebied van opleiden. Toen we de formele manier van leren overboord gooiden, had dit effect op de 35.000 werknemers van Signify.”

TriamFloat
Welkomstwoord Esther
We hebben de wereldwijde Academies stopgezet en zijn overgestapt naar een totaal andere manier van leren.
Hans Ramaker / Signify

“Het bedrijf moest zichzelf op veel fronten opnieuw uitvinden”, vertelt Hans. “We gingen op zoek naar een nieuwe strategie van leren, zodat er een stevige basis wordt gelegd voor de toekomst.”

Hans presenteert een aantal praktijkvoorbeelden. “Afgelopen januari hebben een internationaal platform voor alle medewerkers van het bedrijf uitgerold. Op basis van je eigen profiel, kun je aangeven op welk terrein je jezelf wilt ontwikkelen en relevante informatie opzoeken. Het platform is een bibliotheek aan boeken, communities, bijdragen en activiteiten. Je kunt zoeken op een onderwerp en alle relevante content komt naar boven. En bovenal kun je content toevoegen en jezelf als expert profileren."

Het platform is – over alle landen- een groot succes. Het is leuk om te zien dat het groeit en mensen het met plezier gebruiken. Al doende leren: dat valt in de smaak."

Ik denk dat het helpt dat de directie zich nergens mee bemoeit, het voelt echt als “hun platform”.
Hans / Signify

Na dit inspirerende verhaal gaan de groepen uiteen voor verschillende workshops. Naast twee externe workshops (Shell en NS), zijn er workshops “Onboarding”, “Positioneren en Professionaliseren van Leren", “Gamen & Leren” en “Virtual Reality”.

congres
Workshop "Be Bold in Learning" door Henk Jaap Kloosterman
workshop
Workshop NS door Joost Smilde en Vincent Boeschoten
leren
Workshop Gamen & Leren
PPL-model
Het PPL-model

De experts van L&D Talents hebben een passie voor leren. Neem contact met ons op!