"Zo snel mogelijk de processen ontdekken, lijnen herkennen en mensen leren kennen"
In februari dit jaar, nog tijdens de afronding van mijn werkzaamheden voor de UvA, kreeg ik via L&D Talents de vraag of ik bij de TU/e wilde inspringen als Teacher Supporter. Tijdens het kennismakingsgesprek bij TU/e was er gelijk een klik: hiermee was mijn eerste opdracht als interim onderwijskundig consultant een feit.
Bij de faculteiten Bouwkunde en Industrial Design hielp en adviseerde ik docenten. Van relatief eenvoudige ondersteuning bij de realisatie van een video of een digitale toets, tot complexe vraagstukken rondom de realisatie van volledig afstandsonderwijs.
Een van de grootste uitdagingen waren de gesprekken met docenten waarvan de evaluatie aanleiding gaf tot verbetering. Bij dit soort gesprekken kun je niet alleen vertrouwen op je onderwijskundige skills, maar heb je ook je soft skills nodig. Gelukkig stonden de docenten open voor feedback en reflectie. En heb ik de opdracht -samen met de opleidingsdirecteur en docenten- tot een goed einde gebracht.
De TU/e werkt -sinds vijf jaar- als een van de eerste onderwijsinstellingen in Nederland met het Learning Management System Canvas. Toch heeft de universiteit als doelstelling het gebruik van Canvas te verbeteren. Hier heb ik aan bijgedragen door docenten te trainen. Ik heb gezien dat vakken meer uit de mogelijkheden van Canvas halen, bijvoorbeeld door alle verslagen van studenten online te laten uploaden en docenten de rubrics online in te voeren.
Ik kijk terug op een afwisselende opdracht bij een mooie onderwijsinstelling. Het leukste aan werken als consultant vind ik om in een korte tijd veel te bereiken en dus zo echt het verschil te maken. Zo snel mogelijk de processen ontdekken, lijnen herkennen en mensen leren kennen.
Overzicht blogs