Wanneer is Virtual Reality (VR) of Augmented Reality (AR) een passend leermiddel?
Dit is de vraag die afgelopen vrijdag tijdens de inspiratiesessie van de themagroep VR/AR centraal stond. Het resultaat? Een groep voldane L&D-ers én een eerste opzet van een stroomschema: hoe kom je van een brede (VR/AR) vraag naar een leeroplossing die daadwerkelijk bijdraagt aan gedragsverandering?
Wanneer heeft de inzet van VR/AR meerwaarde?
Met VR en AR creëer je betekenisvolle leersituaties en daar gaat ons L&D Talents-hart natuurlijk sneller van kloppen. Toch is het belangrijk om kritisch te blijven. Voor welke leervragen kan het inzetten van VR of AR een passende oplossing zijn? Voor welke leervragen juist niet? En hoe maak je uiteindelijk een keuze tussen de verschillende vormen van VR/AR? Ga je voor een 360 graden video of richt je een volledige simulator in?
Hoe doen we dat bij L&D Talents?
In de themagroep VR/AR sparren we graag over dit soort vragen. We komen regelmatig bij elkaar om de toepassing van VR/AR als leermiddel te onderzoeken. Kennisdeling staat hierbij centraal. We delen voorbeelden, verzamelen input, houden contact met leveranciers en zorgen dat we op de hoogte zijn van de laatste trends en ontwikkelingen. Zo zijn we binnen onze themagroep de experts bij L&D Talents voor AR/VR én zorgen we dat onze collega's alle kennis en kunde hebben om hier bij de klant mee aan de slag te gaan.
Het stroomschema en het VR/AR-spectrum
De eerste opzet van het stroomschema is geboren. Afhankelijk van de vraag, doelstelling en randvoorwaarden van een organisatie, leidt het stroomschema naar het VR/AR-spectrum. Het VR/AR- spectrum is een overzicht van alle vormen van VR en AR die kunnen worden ingezet als leeroplossing, en wat je wanneer het best kunt inzetten.
Benieuwd naar de uitwerking van het stroomschema en het VR/AR Spectrum? Wij ook. De komende periode gaan we als themagroep hard aan de slag met de uitwerking en visualisatie hiervan. Wordt vervolgd!
Bekijk de themapagina Immersive Learning