Van student naar werken als onderwijskundig expert: drie lessen die ik leerde
De overgang van studeren naar werken als L&D expert bij L&D Talents kan een uitdagende en verwarrende tijd zijn. Na jaren van studeren en het volgen van een gestructureerd leerprogramma, wordt er nu van je verwacht dat je zelfstandig werkt en in een snel tempo nieuwe vaardigheden en kennis opdoet. In deze blog deel ik, Anne Biezemans, de drie belangrijkste lessen die ik leerde tijdens mijn eigen overgang van studeren naar werken. Benieuwd?
Als interim onderwijskundige moet je niet alleen goed zijn in je vakgebied, maar ook communicatief sterk, klantgericht en proactief. Dat is nogal wat als je nét uit de studiebanken komt. Hopelijk helpen mijn lessen ook jou om te beseffen dat het heel normaal is dat niet alles in één keer goed gaat.
Les 1: Neem je prioriteiten opnieuw onder de loep
Laat ik beginnen met één van de - voor mij - meest impactvolle veranderingen: het opnieuw beoordelen van mijn prioriteiten. Als student herken je waarschijnlijk de onregelmatige collegetijden en de ‘vrije’ ruimte tussen de lessen door. De keuze om te studeren of toch liever met vrienden op pad te gaan, was helemaal aan mij. En wanneer ik niet genoeg studeerde, was alleen ik de dupe van die onvoldoende.
Ondanks dat het werk als onderwijskundige relatief veel vrijheid kent, heb ik nu te maken met verantwoordelijkheden. Denk aan opdrachtgevers en collega’s die uitkijken naar mijn werk. Bovenal vind ik het enorm kicken om te werken voor mooie bedrijven (zoals de Rijksacademie) en samen met collega’s unieke leeroplossingen neer te zetten!
Daartegenover staat nu wel dat veel van mijn tijd, en vooral energie, naar mijn werk toegaat. Om dit te managen heb ik goed na moeten denken waar mijn prioriteiten liggen en dus waar ik mijn energie aan wil geven. En geloof me, de eerste periode als starter vond ik dat écht zoeken. Want waar liggen mijn grenzen? Hoe werkt mijn persoonlijke energiebalans? Het is alsof je je eigen handleiding moet herontdekken.
Wat mij heeft geholpen is om dit bespreekbaar te maken met mede startende collega’s. Want wat bleek: wij hadden allemaal deze zoektocht. Ik vind het fijn om samen regelmatig tips te delen. Nog iedere dag vul ik mijn werktas met tools die mij helpen bij het opnieuw omgaan met mijn prioriteiten en energiebalans. Lees: regelmatig lig ik dubbelgevouwen op een ó zo rustgevend yogamatje. ?
Les 2: Vorm je theoretische kennis om naar de praktijk
Als starter vond ik de omschakeling van theorie naar praktijk erg wennen. Met name de snelheid van het werkveld was voor mij even schakelen. Op de universiteit had ik vaak een paar maanden de tijd voor het bestuderen en uitwerken van (theoretische) vraagstukken. Deze aangeleerde werkwijze nam ik mee naar mijn werk als interim onderwijskundige. Zo kon ik vraagstukken eindeloos lang analyseren en wilde ik al mijn keuzes en overwegingen tot in de puntjes verantwoorden op papier.
Dit kost veel tijd, terwijl de praktijk juist meer behoefte heeft aan een snellere oplossing. ‘Ze hebben jou als professional in huis gehaald voor jouw onderwijskundige kennis, dus die verantwoording geloven ze wel.’ Deze woorden van mijn Business Manager kan ik me tot op de dag van vandaag goed herinneren. Niet alleen zorgt het praktijkgericht werken voor meer snelheid, maar het maakt ook dat ik creatiever om kan gaan met onverwachte situaties. Bijvoorbeeld, wanneer een gesprek anders uitpakt dan verwacht, schakel ik eerder over naar ‘doen’ en minder naar ‘denken’. Meer praktijkgericht werken werd voor mij een andere manier van denken. Wanneer je dit eenmaal in de vingers hebt, werkt het enorm verfrissend!
Les 3: Doe het niet alleen
Toen ik eenmaal twee maanden op weg was, vond ik het stiekem toch lastig om andere collega’s om hulp te vragen wanneer ik er zelf niet uitkwam. Mijn gedachte luidde: ‘hier kom ik zelf wel uit. Het idee moet alleen nog op komen borrelen, komt goed!’ Maar het gevolg was dat ik in mijn eigen denkbubbel verdween. Vanuit mijn studietijd was ik gewend om meer individueel te denken. Maar al snel leerde ik van collega’s dat vragen om hulp, of simpelweg even sparren, heel waardevol is. Je stapt uit je eigen denkwereld en doet samen met collega’s nieuwe ideeën en inzichten op.
Hier heb ik geleerd: ‘met twee weet je meer dan één’. Dit is niet alleen waardevol voor je eigen leerproces, maar het werkt ook verbindend met collega’s. Binnen L&D Talents werken we met ontwikkeldoelen. Doelen die je samen met je Business Manager stelt en waar je een langere periode aan werkt. Mijn doel van dit jaar is om regelmatig even te sparren met collega’s. Op deze manier blijf ik in gesprek en deel ik sneller waar ik tegenaanloop. Ik merk dat ik hierdoor sneller tot goede oplossingen kom. Even tussen jou en mij: ik heb er nog steeds een handje van om mijn vraagstukken zelf op te willen lossen wanneer ik er niet uitkom. Daarom ben ik dankbaar voor de L&D Talents collega’s die laten weten dat ze ervoor openstaan om even te bellen of met mij mee te kijken.
Wil jij meer weten over hoe het is om na je studie te starten als L&D expert bij L&D Talents? Neem dan gerust contact met mij op. Ik vertel je graag meer over het L&D Boost Program: een werk- en leerprogramma van een jaar waarin je als startende onderwijskundige de kans krijgt om jezelf verder te ontwikkelen én om voor een echte opdrachtgever aan de slag te gaan. Bekijk ook de vacature voor het L&D Boost Program
Overzicht blogs