Van leren naar presteren: puzzelen voor gevorderden
In het L&D-vakgebied wordt elke dag gewerkt aan passende leeroplossingen. We zien medewerkers leren en groeien, als individuen of als teams. Maar bereiken de afdeling en de organisatie ook de gewenste resultaten? En draagt de nieuwe leeroplossing hier wel aan bij?
Sinds een jaar heeft L&D Talents de themagroep Van leren naar presteren. Met deze themagroep onderzoeken we hoe we met leren effectiever kunnen bijdragen aan de verbetering van (organisatie)resultaten.
Een goede analyse, waarin L&D breder kijkt dan alleen naar de leerbehoefte, is daarin een eerste, belangrijke stap. Deze analyse is noodzakelijk om te bepalen wat maakt dat de huidige situatie niet de gewenste situatie is en wat het behalen van doelen in de weg staat.
Een belangrijk inzicht is dat het uiteindelijke resultaat afhankelijk is van veel factoren. Een prachtig opgezette opleiding, die medewerkers verrijkt met kennis of vaardigheden, kan de plank misslaan als er in de praktijk geen tijd is voor toepassing. Andere factoren die het resultaat beïnvloeden zijn de structuur van het werk, de werkprocessen, begeleiding, welk gedrag (soms onbedoeld) beloond wordt en wat beschikbare informatiebronnen en systemen zijn.
Leren is vaak maar een stukje van de puzzel, die je moet leggen om het resultaat te behalen. Alleen als je alle puzzelstukjes in kaart hebt gebracht, weet je hoe het juiste ‘leer-stukje’ eruit moet komen te zien.
Kijk jij in jouw organisatie alleen naar het ‘leer-stukje’, of naar de hele puzzel?
Een voorbeeld: de manager van een inkoopteam vangt signalen op dat zijn afdeling vaak een vertragende factor is in projecten. Om dit op te lossen wil deze manager daarom al zijn medewerkers een opleiding inkoopmanagement laten volgen. Probleem opgelost, toch? Helaas niet. Als we wat verder kijken, zien we dat de werkprocessen van de afdeling veel controles bevat, die maar door één senior inkoper uitgevoerd kunnen worden. Een bottleneck in het proces. Zo lang dit niet wordt opgelost, is het onmogelijk om de dienstverlening van de inkoopafdeling te versnellen. Een mogelijke oplossing? De andere inkopers opleiden in het doen van deze controles, zodat het team niet meer afhankelijk is van één persoon.
In de themagroep hanteren we praktische modellen die ons helpen de kern van het vraagstuk vast te stellen. Op die manier onderzoeken we wat de juiste leeroplossing in het totaalplaatje is, met effect op het gehele resultaat. In samenwerking met de klant dragen we met ons unieke puzzelstukje bij aan de gewenste organisatieontwikkeling.
Nieuwsgierig hoe de themagroep Van leren naar presteren dit aanpakt? Neem contact met ons op via office@ldtalents.nl
Overzicht blogs